Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt tabelltrekk og har aldri klart å bli helt klok på dette med skattetrekk og hvor mange prosent man skal skatte. 

Var i 50 % jobb, og 50 % ufør i 2021 men gikk over i 100 % full stilling på starten av dette året. Men jeg har fortsatt bare 19 % skattetrekk slik jeg hadde i 2021, og alle jeg kjenner sier at jeg kommer til å få en kjempestor baksmell hvis jeg ikke øker den. Alle mener at man minst skal skatte 32 % i Norge. 

Gikk inn nå for å endre skattekortet og det var forsåvidt lurt, for der stod enda inntektskildene mine oppført som halvt ufør enda. Endret brutto inntekt og satte inn rette tallene, og fikk da opp at jeg skal skatte 22%. Altså bare en 3 % økning.

Er ikke dette fryktelig lite da når jeg er i 100 % fast stilling? Har 327.800 i brutto årsinntekt hvis det skulle ha noe å si.

Skjønner ikke hvorfor jeg får dette opp, når alle tydeligvis er så skråsikre på at man skal skatte over 30%.

Anonymkode: 5db62...5f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tar feil. I fjor tjente jeg 750 000 og skattet 30%. Ingen fradrag.

Anonymkode: a1826...3cb

Skrevet

Hvor mye du skatter spørs jo på inntekt, fradrag etc. Jeg har så og si ingen fradrag, høy inntekt og lavere gjeld enn formue, så jeg betaler relativt høy skatt (med glede, lærere og sykepleiere burde tjene mer, og de lønnes av skatteinntekter)

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (4 minutter siden):

Hvor mye du skatter spørs jo på inntekt, fradrag etc. Jeg har så og si ingen fradrag, høy inntekt og lavere gjeld enn formue, så jeg betaler relativt høy skatt (med glede, lærere og sykepleiere burde tjene mer, og de lønnes av skatteinntekter)

Men skal ikke de regne ut rett prosent da når man fører inn tallene? 

For når jeg legger ikke korrekt tall på brutto inntekt, formue og fradrag (de to sistnevnte stemmer forsåvidt med tallene som allerede var ført inn da det står at skal oppføre beløpet fra 31.12.2021), så får jeg altså opp at skattetrekk på 22%. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men skal ikke de regne ut rett prosent da når man fører inn tallene? 

For når jeg legger ikke korrekt tall på brutto inntekt, formue og fradrag (de to sistnevnte stemmer forsåvidt med tallene som allerede var ført inn da det står at skal oppføre beløpet fra 31.12.2021), så får jeg altså opp at skattetrekk på 22%. 

Jo, og som sagt, vennene dine tar feil og trekket ditt skal da være riktig.

Anonymkode: a1826...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun studielån, eier ikke bolig. Tjener 670,000, og skatter 32%. Går meget fint.

Hvis du fyller ut skattekortdetaljene på skatteetaten.no, så får du opp hvor mye du skal betale. Etter min erfaring stemmer det rimelig greit (så lenge opplysningene er korrekte og fullstendige).

Anonymkode: e0b89...a25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har alltid hatt tabelltrekk og har aldri klart å bli helt klok på dette med skattetrekk og hvor mange prosent man skal skatte. 

Var i 50 % jobb, og 50 % ufør i 2021 men gikk over i 100 % full stilling på starten av dette året. Men jeg har fortsatt bare 19 % skattetrekk slik jeg hadde i 2021, og alle jeg kjenner sier at jeg kommer til å få en kjempestor baksmell hvis jeg ikke øker den. Alle mener at man minst skal skatte 32 % i Norge. 

Gikk inn nå for å endre skattekortet og det var forsåvidt lurt, for der stod enda inntektskildene mine oppført som halvt ufør enda. Endret brutto inntekt og satte inn rette tallene, og fikk da opp at jeg skal skatte 22%. Altså bare en 3 % økning.

Er ikke dette fryktelig lite da når jeg er i 100 % fast stilling? Har 327.800 i brutto årsinntekt hvis det skulle ha noe å si.

Skjønner ikke hvorfor jeg får dette opp, når alle tydeligvis er så skråsikre på at man skal skatte over 30%.

«Man» skal ikke skatte 32 pst., nei. Hvor mye skatt man betaler i prosent av total inntekt avhenger av mange ting, og skattesatsene er også progressive. Det betyr at man betaler prosentvis mindre jo lavere inntekt man har. Jeg tjener ca. 800 000 nå, og betaler ca. 31-32 pst. i skatt. Da jeg studerte for 8 år siden, og hadde en årlig bruttoinntekt på ca. 160 000, skattet jeg under 10 pst. Det er altså ingen fasit på dette. Men rart at folk lurer sånn, for finnes jo mange kalkulatorer på nett hvor man kan legge inn forventet inntekt, og få kalkulert et anslag på endelig skatt. 

Anonymkode: 38716...fdd

AnonymBruker
Skrevet

Skatt regnes ut ved at du betaler folketrygdavgift av hele inntekten(8%), og trinnskatt av hele inntekten(4% for deg), så tar du hele inntekten igjen, og trekker fra alle fradrag(minstefradrag, renter, barnehage Sfo etc) og tar 22% av det som bli igjen, og legger det sammen med de andre to regnet ut. 

Anonymkode: 8fd57...b4f

Skrevet

Skjønner meg ikke på de folkene som har sagt dette til deg. Som om alle, uansett fradrag og ikke minst; inntektsstørrelse, skulle skatte flatt og likt, alle sammen, på 32%? Det er jo helt usannsynlig.

Du har jo lav årsinntekt, så at du fikk opp at du skal skatte noen-og-tjue prosent, høres riktig ut i mine ører. Og har du fylt ut tallene riktig hos skatteetaten, er det deres kalkulator som har rett.

AnonymBruker
Skrevet

Skatt avhenger av mange variabler, så ingen skatter helt likt. Men det er dritkjipt med restskatt, så anbefaler deg å øke skattetrekket og heller få igjen penger på skatten neste år, enn å få en skikkelig baksmell. 

Anonymkode: eda4a...270

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville "uppa" skattetrekket noen prosent, men 32% høres hull i hodet ut. For å sammenligne (nå har jeg både gjeld, unger og lang reisevei da), så skal jeg betale 27% på en inntekt på cirka 550.000,-. 

Anonymkode: 1a6d3...8f9

AnonymBruker
Skrevet

Skattekortet for i år er basert på skatteoppgjøret 2020, altså livssituasjonen din for 1,5-2,5 år siden.

Når det skjer store endringer i «det økonomiske livet» ditt så er det alltid lurt å få rettet skattekortet.

Anonymkode: a991a...700

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...