Gå til innhold

Gutt som ikke vil gå i bursdagsselskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten har ikke lyst til å gå i selskap til en i klassen, og truer med å knuse kaka, pakke opp pakker, etc. hvis jeg tvinger ham. Jeg har spurt ham om hvorfor han ikke vil, men han sier bare: Jeg vil ikke. Alle guttene i klassen er invitert, så det gjør sikkert ikke så mye om bare han lar være å dukke opp. Men jeg vil lære ham at man skal stille opp hvis man blir spurt om det. Noen som har vært borte i dette dilemma og har råd?

Anonymkode: b5f07...4ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du lære ham å stille opp når man blir spurt om det? Jeg synes det er viktigere å lære ham at det er lov å si nei til en invitasjon og bli hørt på det.

Jeg ville heller brukt mer energi på å finne ut hvorfor enn å overkjøre hans følelser og tvinge han til noe han virkelig ikke vil.

Anonymkode: dd905...beb

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De går i 4. klasse forresten. I tilfelle noen lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette bursdagen til en mobber?

Anonymkode: 6281e...214

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du skal tvinge han til å gå i en bursdag han overhodet ikke vil gå? Er viktigere å finne ut hvorfor enn å tvinge gjennom ditt ønske her. Man har faktisk lov til å takke nei til ting, man må ikke si ja til alt man får tilbud om, det er og en viktig lærdom å ta med seg. Å holde seg til avtaler er en annen ting men de hadde ingen avtale, det er en invitasjon.

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil du lære ham å stille opp når man blir spurt om det? Jeg synes det er viktigere å lære ham at det er lov å si nei til en invitasjon og bli hørt på det.

Jeg ville heller brukt mer energi på å finne ut hvorfor enn å overkjøre hans følelser og tvinge han til noe han virkelig ikke vil.

Anonymkode: dd905...beb

Jeg synes det er viktig å forholde seg til forpliktelser, og tenker dette er en god måte å illustrere poenget.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette bursdagen til en mobber?

Ikke som jeg vet. Jeg har fått oppfatning av at klassemiljøet er vennlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes det er viktig å forholde seg til forpliktelser, og tenker dette er en god måte å illustrere poenget.

Da tenker jeg at du må prøve å fiske ut av han hvorfor han ikke vil. Om det viser seg at gutten er ekkel med han så skal han selvsagt ikke trenge å gå.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gutten har ikke lyst til å gå i selskap til en i klassen, og truer med å knuse kaka, pakke opp pakker, etc. hvis jeg tvinger ham. Jeg har spurt ham om hvorfor han ikke vil, men han sier bare: Jeg vil ikke. Alle guttene i klassen er invitert, så det gjør sikkert ikke så mye om bare han lar være å dukke opp. Men jeg vil lære ham at man skal stille opp hvis man blir spurt om det. Noen som har vært borte i dette dilemma og har råd?

Minner om meg selv når jeg var yngre. Ble tvunget i bursdager av moren min. Har han autisme eller unnvikende personlighetsforstyrrelse? Er i hvertfall det jeg utredes for som voksen. 

Anonymkode: 24b30...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg at du må prøve å fiske ut av han hvorfor han ikke vil. Om det viser seg at gutten er ekkel med han så skal han selvsagt ikke trenge å gå.

Eh- høres jo mest ut som at det er han dom truer med å knuse kaka, pepne andres gaver og ødelegge bursdag til en annen som er ekkel? Går Ann å si har ikke lyst på en bedre måte- 4 klassinger har ord

Anonymkode: 3ec11...bfa

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt et barn på døra her til selskap, som ikke ville men ble tvunget av moren. Han sa rett ut til bursdagsbarnet at han ikke ville, han nektet å bli med inn til tross for at moren prøvde alt for å overtale, og det endte med at de gikk igjen og bursdagsbarnet ble lei seg. Det hadde vært mye bedre om de bare hadde sagt at han ikke hadde anledning til å komme.

Og jeg ville i hvertfall ikke hatt et barn her som prøvde å ødelegge bursdagen fordi han ble tvunget!

Så gjør alle en tjeneste og bare si at han ikke kommer.

Anonymkode: 9c981...3e0

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er en invitasjon en forpliktelse? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er en invitasjon en forpliktelse? 

De er barn. Ikke voksne. 
viktig med samhold og gå i bursdag til hverandre. 
neste gang er det han som har bursdag, og trist hvis flere ikke kommer fordi de ikke har lyst.

synes mor her gjør det som er riktig. Barn skal ikke velge alt selv 

Anonymkode: 80edc...bea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er barn. Ikke voksne. 
viktig med samhold og gå i bursdag til hverandre. 
neste gang er det han som har bursdag, og trist hvis flere ikke kommer fordi de ikke har lyst.

synes mor her gjør det som er riktig. Barn skal ikke velge alt selv 

Anonymkode: 80edc...bea

Man velger ikke alt selv fordi man lar dem ta et valg én gang. Og så liksom..? 

Anonymkode: af27b...0f8

• Liker 1
Skrevet

La han slippe.

• Liker 1
Skrevet

La han få bestemme selv. Finn heller ut hvorfor han ikke vil gå. Tvang gavner ingen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

sånn hadde jeg det som barn også. Alle ungene skulle til andres bursdager, uansett om de egentlig ville eller ikke. Andre barn som egentlig ikke hadde lyst til å komme til bursdagen min, kom utelukkende på grunn av krav fra foreldrene deres. 

men så gadd dem aldri å være med og synge "gratulerer med dagen" eller være med på forskjellige aktiviteter som jeg forsøker å tilby. Det blir jo selvfølgelig over-tydelig at dem egentlig ikke ønsker å være til stede i det hele tatt. Så hva er egentlig poenget med å tvinge ungene da?    

Anonymkode: a5b39...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

sånn hadde jeg det som barn også. Alle ungene skulle til andres bursdager, uansett om de egentlig ville eller ikke. Andre barn som egentlig ikke hadde lyst til å komme til bursdagen min, kom utelukkende på grunn av krav fra foreldrene deres. 

men så gadd dem aldri å være med og synge "gratulerer med dagen" eller være med på forskjellige aktiviteter som jeg forsøker å tilby. Det blir jo selvfølgelig over-tydelig at dem egentlig ikke ønsker å være til stede i det hele tatt. Så hva er egentlig poenget med å tvinge ungene da?    

Anonymkode: a5b39...59f

Blir ekstremt fake å tvinge igjennom en bursdag når man aldri leker/prater sammen ellers.. 

Ser heller ikke poenget med å tvinge. Vil ikke dattera mi i bursdag får hun slippe fordi vi har planer eller jeg har diaré idk.. 

Anonymkode: af27b...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå sammen med han? Er det flere som har blitt enige om å ikke gå i bursdagen? Blir han plaget, eller plager han andre? Har han sosial angst? Mange spørsmål jeg ville stilt meg før jeg bestemte meg for hva jeg ville gjort. Jeg er enig i at man burde stille i de bursdagene man er bedt til, tenk så leit hvis ingen gadd. Likevel ville jeg først funnet ut hvorfor han ikke vil. Hvis det bare er fordi Thomas er teit, og ingen vil, hadde jeg sagt at hvis han ikke gikk i denne, fikk han heller ikke gå i neste. Samme gjelder hvis han ødelegger bursdagen, for han kan ikke få gå på besøk til noen hvis han oppfører seg sånn. 

Anonymkode: b6c24...9b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes han må få velge å bli hjemme om han absolutt ikke vil🤷🏼‍♀️ Føles vel ikke så kjekt å tvinge ungen heller… kanskje ligger det noe mer bak, hvem vet…

Anonymkode: 34651...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bursdagsbarnet ikke er så populær, og det har blitt snakket om på skolen at gjestene ikke vil komme til "teite Per"?

Eller kanskje sønnen din er for avhengig av skjerm, at ingenting annet frister. Det er viktig å finne årsaken til at han ikke ønsker.

Og snakk med ham om hvordan det ville føltes hvis hans gjester ikke ville komme/ødela kaker o.l. Jeg ville gått langt for å overbevise ham om å gå, evt gitt han alternativ om å bidra med husarbeid hjemme i stedet. Kanskje mer fristende med bursdag da, når det å game hjemme ikke er noe alternativ?

Anonymkode: 548e1...3d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...