Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får utbetalt lønn 2 ganger i mnd. Det vil si den 1. og 15. i hver mnd. Faller den ene datoen på en «fridag» så får vi lønn senest siste virkedag. Skulle fått lønn i dag, men hverken fått lønn eller lønnsslipp. Har etterspurt begge deler og ikke mottatt noe svar. Klokken er nå over 17, så tviler på at lønnen kommer. Gjelder jobb 1 

Jobb 2: 

Har en fastlønn på 5000kr i mnd. Pleide tidligere å ha timeslønn. Men arbeidsgiver valgte å kutt ut på timeslønnen da han en mnd måtte betalte oss deltidsansatte mer enn hva han hadde sett for seg. 

jeg jobber 20%, det vil si 1 dag hver uke. Jobbet 1 dag første uken i april, andre uken falt arbeidsdagen på en rød dag og uke nummer 3 og 4 var jeg syk. arbeidsgiver valgte å betale meg for 15 timer denne uken, altså for kun 2 dager. Kan jeg kreve å få utbetalt fastlønn eller kan jeg ikke det? 

Anonymkode: ceda7...0a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten din? Der skal disse tingene være spesifisert. 

Jobb 1: ta kontakt på mandag. 

Jobb 2: Har endringene i hvordan dere lønnes blitt endret i kontrakten? Står det spesifikt at du har fastlønn på 5000kr pr måned i en fast 20%-stilling? Er dette før eller etter skatt? Det blir ikke store timelønnen, særlig etter skatt. Dette bør du melde til arbeidstilsynet, for det er langt under minstelønn, og direkte utnyttelse av ansatte. 

Generelt skal du ha betalt for de dagene du jobber, hvorfor får du da betalt for 15 timer om du bare har jobbet en dag (7,5t)? Hva står det i kontrakten din om arbeid på helligdag? Leverte du sykemelding eller egenmelding? Er bedriften en OA-bedrift? 

Her er det veldig mye som skurrer. Hva sier kollegaene dine om denne praksisen? Hvordan er deres kontrakter? 

Er du fagorganisert? Har dere verneombud og tillitsvalgt? 

Anonymkode: b5ab0...b1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...