Gå til innhold

Skal jeg gå i konfirmasjonen til tantebarna mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tantebarn som blir konfirmert i sommer. Jeg er usikker på om jeg skal dra, vi har aldri kontakt ellers og for å være helt ærlig har vi hatt lite med hverandre å gjøre hele veien. Det er 2-3 år siden jeg har møtt disse to, da var det i forbindelse med en kort flytur hjem. Begge konfirmasjonene innebærer en store ekstra utgifter for meg, jeg må kjøpe flybilletter tur/retur, overnatte på hotell, i tillegg til gaver til konfirmantene. Konfirmasjonene er på ulike tidspunkt så det innebærer to reiser. Jeg har både penger og tid til å dra, men har ikke lyst, hvis jeg drar er det kun pga plikt. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 9d038...e95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dratt

Anonymkode: 368f1...edb

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns du skal dra.. Det er vel neppe barna sin feil at dere ikke har hatt kontakt..

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, du skal dra. Å stille opp i konfirmasjon og bryllup til sine nærmeste er noe man gjør.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være en god anledning til å ta opp igjen kontakten med dine søsken og deres barn. 
Nå sier du ingenting om hvorfor dere har så lite kontakt, men det går an å strekke ut en hånd og vise litt velvilje 

Anonymkode: ea692...4aa

• Liker 23
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker alle her som drar frem pliktkortet og dra, dra, dra.

Jeg tenker, har du ikke lyst og du kjenner på det som en plikt. Bli hjemme. Det er jo en grunn til at dere ikke har noe ærlig kontakt. Synes det er så spesielt med alt vi mennesker skal gjøre, enten pga plikt eller høflighet.

Anonymkode: c7bfe...6fe

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok dratt  :)

Anonymkode: b0c38...583

• Liker 4
Gjest tullerikke
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt, men gitt gave.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke ønsker å ha kontakt med dem så ikke dra.

Hvis du ønsker å ha kontakt så dra

Anonymkode: 405d7...805

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker, har du ikke lyst og du kjenner på det som en plikt. Bli hjemme. Det er jo en grunn til at dere ikke har noe ærlig kontakt. Synes det er så spesielt med alt vi mennesker skal gjøre, enten pga plikt eller høflighet.

TS skriver i HI: "hva hadde du gjort?"

Det er det vi svarer på. Ingen sier hun burde gjøre det samme

Anonymkode: 368f1...edb

• Liker 17
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, dro ikke.

Anonymkode: a1ecd...f05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, jeg dro ikke til noen av mine tantebarn, men sendte gave i posten. Kan ikke fordra min søster og orket ikke å ødelegge den store dagen til mine tantebarn. 

Anonymkode: f992e...770

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har to tantebarn som blir konfirmert i sommer. Jeg er usikker på om jeg skal dra, vi har aldri kontakt ellers og for å være helt ærlig har vi hatt lite med hverandre å gjøre hele veien. Det er 2-3 år siden jeg har møtt disse to, da var det i forbindelse med en kort flytur hjem. Begge konfirmasjonene innebærer en store ekstra utgifter for meg, jeg må kjøpe flybilletter tur/retur, overnatte på hotell, i tillegg til gaver til konfirmantene. Konfirmasjonene er på ulike tidspunkt så det innebærer to reiser. Jeg har både penger og tid til å dra, men har ikke lyst, hvis jeg drar er det kun pga plikt. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 9d038...e95

Hvis jeg hadde følt det sånn, så hadde jeg blitt hjemme, men sendt gave. (Jeg hadde ikke følt det sånn da. Jeg har også to tantebarn som jeg har lite kontakt med, men jeg har lyst til å dra i konfirmasjonen deres likevel. Men det er jo ikke så relevant for deg.)

Anonymkode: 073b0...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Gi dem en ordentlig gave, hold deg hjemme og ring et par dager etter konfirmasjonen og gratuler dem. Pass på å få snakke med barna, ikke søsknene dine, og vis genuin interesse for hvordan de opplevde dagen.

Jeg tror dette er en mye bedre måte å oppnå kontakt på enn å reise dit og smile stivt sammen med alle de andre.

Anonymkode: dd407...663

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pliktfølelse er ikke en dum egenskap å ha. I blant så gjør man ting for andre, ikke bare for seg selv. Hvis du aldri stiller opp for andre, så kan du ikke forvente at andre stiller opp for deg, når du måtte trenge det.

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (33 minutter siden):

Ja, du skal dra. Å stille opp i konfirmasjon og bryllup til sine nærmeste er noe man gjør.

Men hva defineres som ens nærmeste? Blod? Kanskje TS har andre hun anser som nærmeste familie? Å dra i bryllup til noen man ikke har noe med å gjøre er bare sært. 

Anonymkode: c3fdd...b50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en onkel som var i en lignende situasjon. Heldigvis deltok han i konfirmasjoner og slikt, så vi møttes noen ganger før jeg ble voksen. Derfor ble han og kona invitert i bryllupet vårt.

Det viste seg at han og mannen min kom godt overens. Da vi senere flyttet til deres del av landet, bare en liten time unna, jobbet min man hardt for å gjenopprette kontakten. Jeg var litt skeptisk, siden dette var folk jeg knapt kjente, men mannen min pushet på, dette var jo familien min.

Det viser seg at min mann og onkel har mye til felles. Onkelen min skiller seg litt fra den øvrige familien, på de samme tingene som min mann. Tante er også veldig hyggelig, og jeg ble på mange måter den datteren hun aldri fikk.

De flyttet senere for å bo mer praktisk og nærmere sin sønn, og onkel døde desverre av kreft for noen år siden. Likevel er jeg veldig glad for at de deltok i konfirmasjoner, dåp og bryllup, slik at jeg fikk de årene med dem.

Anonymkode: ff22f...8c0

• Liker 8
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville 100% dratt ja, men for meg er familie veldig viktig da. Kan jo forstå at ikke alle har det på samme måten.

Anonymkode: 69256...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse tantebarna må vel ha en kjip mor og/eller far da, siden du har et så elendig forhold til dem. Tenker du ikke at akkurat disse barna fortjener å oppleve og møte slektninger som kanskje er litt annerledes og har bedre verdier eller oppførsel eller holdninger eller hva det nå er som er årsaken til at du ikke holder kontakten? 

Anonymkode: 49617...d89

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trist at du føler det slik. Ville dratt og benyttet anledningen til å lære dem å kjenne litt bedre.

Jeg hadde dratt.

Anonymkode: 86c46...67a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...