AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Er litt på utkikk etter en leilighet,men ingenting som haster. Ønsker ikke å melde meg på visning,for da føler jeg meg bundet (opplevd megler som ringer og etterlyser oppmøte). Er det ikke lengre lov å bare «stikke innom» en visning? Er vi ikke passert tiden for påmelding? Anonymkode: 85855...d6b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Vi har nettopp hatt visninger på vår bolig. Megleren sa at de har fortsatt med påmeldingsvisninger for å ha litt mer kontroll på hvem som kommer, men at det ikke er noe problem om noen dukker opp uten å ha meldt seg på. Hun sa også at det var vanlig at noen av de som har meldt seg på ikke dukker opp. Anonymkode: 2159f...0df
enkefru Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Det varierer nok fra sted tilsted og kommer an på meglerhus, men det står gjerne i annonsen om en melde seg på 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 Mener du at du pleier/ønsker å melde deg på visninger, og så gidder du ikke å møte opp? Det er dårlig stil, synes jeg. Anonymkode: 90849...3a1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du at du pleier/ønsker å melde deg på visninger, og så gidder du ikke å møte opp? Det er dårlig stil, synes jeg. Anonymkode: 90849...3a1 Les en gang til… Men det var et bra forslag for å få slutt på påmeldingsvisning, takk👍 Kanskje jeg skal melde meg på msnge, og droppe å komme. Her skriver de i annonsen «vi fortsetter med påmeldingsvisning fordi vi har fått så god respons på dette». Antar meglerne skryter om det til hverandre, fordi jeg kjenner ingen kjøpere som gir god respons på dette. Anonymkode: 7bfa5...54e 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Det er jo ikke sånn nå at man oppgir tlf nr så megler kan ikke ringe å etterlyse oppmøte. Før skrev man seg ned med navn og tlf til megler etter man var på visning. Så bare kom man. Nå må man bare logge inn og megler må vel gå dratisk til verks for å finne ut av hvem du er. Er bare å la vær å komme om det kommer noe i veien. Anonymkode: fef97...31b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo ikke sånn nå at man oppgir tlf nr så megler kan ikke ringe å etterlyse oppmøte. Før skrev man seg ned med navn og tlf til megler etter man var på visning. Så bare kom man. Nå må man bare logge inn og megler må vel gå dratisk til verks for å finne ut av hvem du er. Er bare å la vær å komme om det kommer noe i veien. Anonymkode: fef97...31b Når man melder seg på så må man oppgi både navn, e-postadresse og telefon. Hvis man vil ha tilgang til utvidet salgsoppgave for å få lest takstrapport og egenerklæringsskjema, må man hos de aller fleste meglerfirma fylle ut navn, adresse, epost og mobilnummer for å få tilsendt salgsoppgave. Anonymkode: 1eebe...5e6 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du at du pleier/ønsker å melde deg på visninger, og så gidder du ikke å møte opp? Det er dårlig stil, synes jeg. Anonymkode: 90849...3a1 Nei,det pleier jeg ikke. Det jeg ønsker,er å gå på visningen hvis interessen er stor nok og det passer slik med andre planer. En visning er tross alt ofte noen dager frem,og andre ting kan skje. To ganger har jeg meldt meg på og rett og slett glemt det. Når megler så ringer,oppleves dette underlig,all den tid det ikke står noe sted at påmelding er bindende.Megler har uttrykt seg slik «Du er påmeldt til visning. Når kommer du?» Jeg kunne forstått det hvis vi fortsatt hadde begrensninger. Men ikke nå. Anonymkode: 85855...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Når man melder seg på så må man oppgi både navn, e-postadresse og telefon. Hvis man vil ha tilgang til utvidet salgsoppgave for å få lest takstrapport og egenerklæringsskjema, må man hos de aller fleste meglerfirma fylle ut navn, adresse, epost og mobilnummer for å få tilsendt salgsoppgave. Anonymkode: 1eebe...5e6 Det skal være mulig å få lastet ned fullstendig salgsoppgave uten å sende inn informasjon. Men veien dit er ofte veldig godt gjemt. Sikkert for at man skal gi opp og heller oppgi kontaktinformasjon. Noe som fører til at megler ringer. Noe jeg ikke har behov for. Anonymkode: 85855...d6b 2
Duff Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skal være mulig å få lastet ned fullstendig salgsoppgave uten å sende inn informasjon. Men veien dit er ofte veldig godt gjemt. Sikkert for at man skal gi opp og heller oppgi kontaktinformasjon. Noe som fører til at megler ringer. Noe jeg ikke har behov for. Anonymkode: 85855...d6b Det har jeg gjort mange ganger. Har aldri oppgitt e-post. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei,det pleier jeg ikke. Det jeg ønsker,er å gå på visningen hvis interessen er stor nok og det passer slik med andre planer. En visning er tross alt ofte noen dager frem,og andre ting kan skje. To ganger har jeg meldt meg på og rett og slett glemt det. Når megler så ringer,oppleves dette underlig,all den tid det ikke står noe sted at påmelding er bindende.Megler har uttrykt seg slik «Du er påmeldt til visning. Når kommer du?» Jeg kunne forstått det hvis vi fortsatt hadde begrensninger. Men ikke nå. Anonymkode: 85855...d6b Dårlig stil ✅ .... Er du ikke mer interessert enn som så, så bør du heller droppe det. Vet ikke hvor du bor, men her skjer det støtt og stadig at to, en eller ingen kommer på visning. Om du er eneste påmeldte, og ikke gidder å huske visningen/møte opp, synes du ikke det er respektløst mot selger, som antageligvis bruker timesvis på å «shine» huset til visning, betaler megler flere tusen kroner for visningen, osv, til ingen nytte? 🙄 Anonymkode: 90849...3a1 12 2
Buddhahode Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei,det pleier jeg ikke. Det jeg ønsker,er å gå på visningen hvis interessen er stor nok og det passer slik med andre planer. En visning er tross alt ofte noen dager frem,og andre ting kan skje. To ganger har jeg meldt meg på og rett og slett glemt det. Når megler så ringer,oppleves dette underlig,all den tid det ikke står noe sted at påmelding er bindende.Megler har uttrykt seg slik «Du er påmeldt til visning. Når kommer du?» Jeg kunne forstått det hvis vi fortsatt hadde begrensninger. Men ikke nå. Anonymkode: 85855...d6b Er det ikke bedre at megler avklarer enn at han bare drar? Kanskje du er forsinket, og er rett rundt hjørnet? Tipper en del blir forbanna hvis megler hare pakker sammen fordi man ikke kom akkurat på minuttet. Er vel ganske vanlig å bli spurt om man kommer hvis man har satt opp en avtale i andre bransjer også. 1
Stressafar Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 Grunnene til at vi ønsker å beholde visningspåmeldinger er enkle. - Selger slipper alt stresset og nervøsiteten rundt en visning dersom ingen har meldt seg på. Timer med rydding og vasking kan da unngås. - Selger slipper å betale megler for å møte opp til en visning uten påmeldte. Noe som kan koste 1500-2500 kr. Pr visning. I tillegg til dette er det også et gode for meglere, som slipper å bruke 2-3 timer ekstra med kjøring og visning til ingen nytte for noen. Mange meglere som meg har familier, som vi gjerne ønsker å bruke tiden på om vi får muligheten. En visning uten påmeldte gir oss en sjanse å få noen ekstra timer med våre kjære. Vi ønsker ikke å hindre noen i å komme på visning. Og de som ikke kan komme på oppsatt tidspunkt, vil fint kunne få en privatvisning. Ved påmelding til visning i mitt firma, så vil vi i vårt firma kunne sende kunden prospektet direkte. Dette gjelder også automatisk utsending om prospektet skulle bli endret etter lansering. Vi vil kunne formidle viktige beskjeder i forkant av visning til de som er påmeldte. En påmelding til visning sier også at interessen er noe mer enn bare et innfall og er noe mer forpliktende. Det gjør at den familien på 4 som har ryddet, vasket, stylet og tatt ungene ut av hjemmet sitt, samt en megler slipper å gjøre dette forgjeves. Det er også verd å nevne at visninger uten påmeldte blir avlyst. Så uten påmelding, kan du møte en låst dør med en familie som er midt i legging, og en megler som har dratt hjem til sine. Til de som melder seg på, for så å ikke møte opp. - I lys av det som jeg har nevnt ovenfor, hadde du syntes dette var greit om du var selger. - Bestiller du legetime, tannlegetime, spa behandling, frisørtime, Elektriker besøk osv. uten å stille? Det å ringe de som har vert på visning, er kun lovlig en kort tid etter visning. Gdpr gjør det ulovlig å kontakte visningsdeltakere i lang tid etter et besøk. Det er forbudt å ringe folk å prøve å reklamere for andre eiendommer. De som driver med slik praksis, gjør dette ulovlig. 4 3
Duff Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 Etter at det ble vanlig med påmelding sluttet nysgjerrige naboer å komme på visning av nysjerrighet og det er en positiv ting. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dårlig stil ✅ .... Er du ikke mer interessert enn som så, så bør du heller droppe det. Vet ikke hvor du bor, men her skjer det støtt og stadig at to, en eller ingen kommer på visning. Om du er eneste påmeldte, og ikke gidder å huske visningen/møte opp, synes du ikke det er respektløst mot selger, som antageligvis bruker timesvis på å «shine» huset til visning, betaler megler flere tusen kroner for visningen, osv, til ingen nytte? 🙄 Anonymkode: 90849...3a1 Dette 🙌 Jeg står midt i salg nå. Bruker TIMER av dagen min til å shine opp og pynte, skaffer barnevakt til barna og plasserer dyrene trygt i bilen der de må være under visning. Også kommer ikke folk likevel 😔 Det er så respektløst som det kan få blitt... Anonymkode: 2c90e...1dd 9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #16 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette 🙌 Jeg står midt i salg nå. Bruker TIMER av dagen min til å shine opp og pynte, skaffer barnevakt til barna og plasserer dyrene trygt i bilen der de må være under visning. Også kommer ikke folk likevel 😔 Det er så respektløst som det kan få blitt... Anonymkode: 2c90e...1dd Jeg forstår selvsagt dette. Har selv opplevd at det ikke kommer folk,og skuffelsen det fører med seg. Men det var før covid,og en opplevelse mange hadde siden visningene var åpne for alle som kunne være interessert. Jeg tror mange anser dette med påmelding som et «koronatiltak», og at det dermed skal fjernes. Det å kunne stikke innom en visning på impuls,bare fordi man ser et visningsskilt har også fordeler. Jeg synes for øvrig sammenligningen med legetime,og at megler dropper å stille på visning hvis ingen melder seg på virker merkelig. En legetime er noe man betaler for. Det er dermed et inntektstap for legen om man ikke kommer. At megler ikke gidder å stille til en annonsert visning og ta høyde for at noen kan droppe inn,synes jeg er dårlig. Da må ihvertfall megler ha avklart med selger at selger er i bolig den annonserte tiden. Anonymkode: 85855...d6b
Stressafar Skrevet 20. mai 2022 #17 Skrevet 20. mai 2022 Når jeg nevner dette med legetime, så er det helt riktig at en lege har et inntektstap. Men på visninger der en som har meldt seg på ikke møter opp, så medfører dette ofte en kostnad for selger i rene kroner. Alt i mellom kr. 1.500,- - 2.500,- for hver visning som megler stiller på alt etter firma. Dette på toppen av at selger har jobbet hardt med å presentere boligen så pent som mulig for interessenter. kostnad for antall visninger summeres, når eiendommen er solgt og oppgjør foretas. Det er ingen meglere som likestiller seg med en lege, men det medfører en faktisk kostnad for en selger.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #18 Skrevet 20. mai 2022 Stressafar skrev (24 minutter siden): Når jeg nevner dette med legetime, så er det helt riktig at en lege har et inntektstap. Men på visninger der en som har meldt seg på ikke møter opp, så medfører dette ofte en kostnad for selger i rene kroner. Alt i mellom kr. 1.500,- - 2.500,- for hver visning som megler stiller på alt etter firma. Dette på toppen av at selger har jobbet hardt med å presentere boligen så pent som mulig for interessenter. kostnad for antall visninger summeres, når eiendommen er solgt og oppgjør foretas. Det er ingen meglere som likestiller seg med en lege, men det medfører en faktisk kostnad for en selger. Siden du er megler... kunne jeg komme med en liten avsporing? Jeg er på boligjakt og kjenner alltid jeg blir skeptisk når jeg sjekker hvor lenge eier har bodd i leiligheten og det kun har vært et par år. Da tenker jeg med en gang at det er noe negativt med naboer etc. Har du erfaring med hva som er den vanligste grunnen til at de har bodd så kort i leiligheten? Det andre jeg lurer på er hvorfor eiere noen ganger velger å selge før første visning. Er det ikke gunstigst med en budrunde? Anonymkode: 424a9...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #19 Skrevet 20. mai 2022 Stressafar skrev (På 13.5.2022 den 23.31): Grunnene til at vi ønsker å beholde visningspåmeldinger er enkle. - Selger slipper alt stresset og nervøsiteten rundt en visning dersom ingen har meldt seg på. Timer med rydding og vasking kan da unngås. - Selger slipper å betale megler for å møte opp til en visning uten påmeldte. Noe som kan koste 1500-2500 kr. Pr visning. I tillegg til dette er det også et gode for meglere, som slipper å bruke 2-3 timer ekstra med kjøring og visning til ingen nytte for noen. Mange meglere som meg har familier, som vi gjerne ønsker å bruke tiden på om vi får muligheten. En visning uten påmeldte gir oss en sjanse å få noen ekstra timer med våre kjære. Vi ønsker ikke å hindre noen i å komme på visning. Og de som ikke kan komme på oppsatt tidspunkt, vil fint kunne få en privatvisning. Ved påmelding til visning i mitt firma, så vil vi i vårt firma kunne sende kunden prospektet direkte. Dette gjelder også automatisk utsending om prospektet skulle bli endret etter lansering. Vi vil kunne formidle viktige beskjeder i forkant av visning til de som er påmeldte. En påmelding til visning sier også at interessen er noe mer enn bare et innfall og er noe mer forpliktende. Det gjør at den familien på 4 som har ryddet, vasket, stylet og tatt ungene ut av hjemmet sitt, samt en megler slipper å gjøre dette forgjeves. Det er også verd å nevne at visninger uten påmeldte blir avlyst. Så uten påmelding, kan du møte en låst dør med en familie som er midt i legging, og en megler som har dratt hjem til sine. Du glemte å nevne at den ene grunnen til at dere foretrekker påmeldingsvisning er at dere under og etter pandemien har forkortet tiden fra annonsering av boligen og til avholdt visning, sånn at dere i noen tilfeller likevel må holde mer enn en visning og dermed tjener mer penger. I tillegg har de fleste av dere sluttet med fysiske prospekter «pga korona-hensyn», og meglerkontoret har nok spart en hel haug uten at selgers regning er redusert. Det er ikke alle som vil sitte og glo inn i en skjerm for å lese prospekt. Tenker dere noe over at dere går glipp av potensielle budgivere når dere ikke lar folk bare droppe innom? Jeg har kjøpt alle boliger pga drop-in-visning, to andre boliger var jeg en av to budgivere på. Ene boligen så jeg Finn-annonsen til etterpå, og jeg hadde nok aldri meldt meg på en visning til den pga annonsen. Jeg skal snart skifte bolig igjen, og hadde nok allerede vært innom visninger hvis jeg bare kunne stukket innom. Finn.no orker jeg ikke før jeg må, men jeg har ingen hastverk. Det hadde jeg aldri før heller. Hvilket vil si at alle større boliger rundt meg er objekter jeg kunne kjøpt i morgen, hvis jeg hadde passert et visningsskilt i dag, evt hadde jeg vært en budgiver som hadde dratt opp prisen. Dette er tapte penger for selgere, som meglerbransjen ikke tar hensyn til. Du skriver at uten påmelding kan visning bli avlyst. Men er det noen som går på visning uten påmelding nå om dagen? Jeg ser ikke for meg at noen kommer bankende på døren, uten at det står et tydelig visningsskilt utenfor… Anonymkode: 7bfa5...54e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #20 Skrevet 20. mai 2022 Jeg synes den påmeldingen er en uting. Helt klart ingenting kjøpere ønsker videreført. Påmeldingen gir frekke meglere anledning til å mase og grave i min økonomiske boligsituasjon. Det ringte en her om kvelden da jeg hadde meldt meg på visning via Finn.no for å avtale tiden jeg skulle møte opp. Greit nok, men så spør han om jeg har finansieringen i orden, finansieringsbevis - noe jeg svarer ja på. Så begynner han å spørre meg ut om boligen jeg er registrert på er min, om jeg eier den etc. Wtf…jeg skal bare på en visning, han kan drite langt i å grave om sånt - iallfall før jeg i det hele tatt vet om jeg vil by på leiligheten. Skulle ønske kjøpere kunne fått gitt tilbakemelding til meglerstanden som helhet at dette kan de kutte ut! Anonymkode: 04550...3a7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå