Gå til innhold

Hvor ofte og hvordan vasker dere håret på deres barn 1,5-2,5 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips! Min nekter vann over hodet. Blir så sint og redd. Hvordan kan jeg få vasket håret? Hvor ofte?

Anonymkode: 7bb51...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker det 1-2 ganger i uken med shampoo. Ellers skyller vi det bare utenom. Da tar jeg ikke så nøye foran. Blir kanskje vask litt oftere nå som solkremsesongen er her. 

Skyll håret godt bak først så slipper du å holde på så lenge etter at vannet kommer ned foran i ansiktet. 

Prøv med en klut i pannen, be barnet se på noe i taket osv. Det går ikke bestandig smertefritt her heller men sånn er det sikkert for de fleste i perioder.

Hvis vi dusjer sammen så pleier jeg å la hun spyle mitt hår først før vi vasker hennes. Eller så bærer jeg henne og holder håret hennes borti dusjen, da bøyer hun hodet automatisk og det går ganske bra hver gang. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Trenger tips! Min nekter vann over hodet. Blir så sint og redd. Hvordan kan jeg få vasket håret? Hvor ofte?

Jente eller gutt? Langt eller kort hår?

Vi renser bare håret på gutten med vann (funker såklart ikke når man har brukt shampo, men det har vi aldri gjort, så trenger derfor ikke såpe). 

Legger en bløt klut på ryggen når barnet sitter i badekaret, ber det se opp i taket for å unngå vann i øynene, heller vann med en kopp/kanne for å skylle ut og unngår ansiktet. 

Anonymkode: 01262...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Ca 1 gang i uken. Når de bruker solkrem, blir det kanskje litt oftere 😅

Anonymkode: fb06e...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Ca 1 gang i uka. Spyler rett på hodet mens jeg synger 1 og 2og 3....Indianere .. og da blir det bare fliring og dansing i dysjen 😅

Anonymkode: b8d49...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Ca én gang i uka på småen på 2,5. ellers ved behov :) Jeg vasker det bare, han protesterer ikke.

Anonymkode: c1bd4...353

AnonymBruker
Skrevet

En gang i uken, eller litt mindre på to-åringen her. Skyller med vann hver gang han bader, men sjampo bruker vi ikke så ofte. Først nå når han nærmer seg tre at han har kommet over hatet ved å få vann helt over hodet. Nå skjønner han at det hjelper å se opp og godtar vaskingen uten store protester.

Anonymkode: a58d5...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vasket håret på tre-åringen. Hun er livredd for vann på hodet og får panikk bare vannet nærmer seg halshøyde. Har prøvd det meste av triks, også svømmebriller, men ingenting gjør nytten. Besteforeldre har gjort det med «tvang» hyl og skrik når hun har vært der, det har gjort situasjonen mye mer ladet og jenta mye reddere. Vil egentlig ikke dusje eller bade lengre, men går fint når vi lover å ikke vaske håret. Vi har tatt en pause fra å prøve nå, og håper vi kan få det til snart...

I mellomtiden vasker vi med en våt klut. Skal sies at hun fortsatt har ganske baby-hår, tynt og kort. Hadde hun hatt langt tykt hår hadde vi nok måttet løse det på et vis.

Håper å plukke opp noen tips fra denne tråden!

Anonymkode: 571b9...b93

Skrevet

Bare vasker det med klut fra badevannet 🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (8 minutter siden):

Bare vasker det med klut fra badevannet 🤷‍♀️ 

Du vet de tisser i det vannet? 😂

Anonymkode: 01262...b7a

AnonymBruker
Skrevet

😆 skrev et lignende innlegg for ei lita stund siden(husker ikke akkurat når, men var i vinter en gang). Min var litt under 2,5 da og er litt over 2,5 nå. Her ble det hårvask når det virkelig trengtes, med mye gråt og skrik (og den som vaska ble stort sett klissvåt fordi barnet klamra seg inntil og ville ut av badekaret). Plutselig over natta forstod barnet hva vi mente med å se opp i taket(og holde en klut foran øynene). Det er fremdeles ikke gøy, men nå gjøres det uten tårer og hyling. Ingenting av det vi prøvde hjalp før barnet selv forstod mer. 

Anonymkode: c07a9...e1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hver dag. Kun med vann.

Anonymkode: 2e7b8...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Gutt på 1,5 år her. Bader annenhver dag og dusjer håret samtidig. Bruker bare såpe i håret hvis han har sølt noe i håret, ellers er det kun vann. 

Min liker å bli kilt på kinnene med dusjstrålen først, da ler han og syns dusjing er gøy. Har du prøvd det?

Anonymkode: 75566...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Når vi må😆 kidden på 2,5 HATER å vaske håret. Så det blir mer sånn «du holder og jeg spyler!!!» mellom meg og samboer. Det er et helvete hver gang, traume for alle parter

Anonymkode: 58376...508

AnonymBruker
Skrevet

Her står gutten i badekaret og leker med dusjhodet. Han liker ikke å få vann i ansiktet så det blir klutvask på hodet.. Ca 2 ganger i uka. 

Anonymkode: 6e155...613

AnonymBruker
Skrevet

Det fine med å ikke bruke såpe i håret er at produksjonen av lanolin i hodebunnen blir stabilisert. Uten såpevask, blir lanolin liggende som et beskyttende lag rundt hårstråene. Da er det umulig at håret kan bli skittent: Dritten fester seg ikke på lanolinet. Bare skyll med rent vann og hele hodet er gullende rent. Håret er mykt og skinnende blankt. Og det lukter rent hår.

Jeg har ikke brukt såpe i håret på 15 år og får stadig skryt for at jeg har så blankt hår. Aldri slitte tupper eller flass heller. Just and water.

Anonymkode: 6206b...b44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...