AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Både jeg og samboer har mild astma. Må bruke inhalator ca annenhver dag. Noen ganger i året må resept fornyes for å kjøpe ny inhalator på apotek. Med forskjellige fastleger i forskjellige byer vi har flyttet til har det variert mellom helsenorge.no, pasientsky, ringe legekontor og møte opp på legekontor. For å fornye. Det varierer hva som fungerer og dette kan endre seg uten at vi har endret lege. Så hvorfor fornyes det ikke automatisk på medisiner legene vil vi skal ta i mange år? Og hva er forskjellen på helsenorge.no og pasientsky.no og hvorfor fungerer det ene noen ganger hos noen leger men ikke hos andre? Gruer meg til å bli enda eldre, halvsenil og kanskje måtte behøve livsviktige medisiner men ikke orker alle disse innloggingene og app'ene bare for å få tak i medisinen. Anonymkode: 609d4...31a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Bare gjetting, men de vil vel ikke at medisiner skal skrives ut om du ikke lenger trenger dem. Du skal ha behov for dem og derfor be om en ny resept. Ting kan jo skje og det kan være at du ikke lenger trenger dem eller skal bytte dose, merke el. Min fastlege bruker helsenorge.no og der skriver jeg bare inn hva jeg trenger fornyelse av også er det inne samme dag eller dagen etter. Veldig enkelt. Hadde jeg måtte ringe eller møtt opp for å fornye resepter på blå resept så hadde jeg byttet fastlege. Det er mye unødvendig jobb for legekontoret også. Anonymkode: 30311...73d 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare gjetting, men de vil vel ikke at medisiner skal skrives ut om du ikke lenger trenger dem. Anonymkode: 30311...73d Ser den, men legene burde jo kunne holde rede på hvem som skal stoppes, endre dose eller type og hvem som er døde. Anonymkode: 609d4...31a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ser den, men legene burde jo kunne holde rede på hvem som skal stoppes, endre dose eller type og hvem som er døde. Anonymkode: 609d4...31a De kan ikke holde rede på endrede forhold dersom de ikke vet om det. At en pasient dør er greit nok, men hvordan skal legen vite at du skal stoppe på medisiner eller at du trenger ny dose, dersom du ikke får en ny vurdering? Anonymkode: 11d61...15f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De kan ikke holde rede på endrede forhold dersom de ikke vet om det. At en pasient dør er greit nok, men hvordan skal legen vite at du skal stoppe på medisiner eller at du trenger ny dose, dersom du ikke får en ny vurdering? Anonymkode: 11d61...15f For oss som bruker medisiner mot kroniske lidelser så er det ingen ny vurdering. Allergimedisinen skal jeg bruke til jeg fdør, samme med medisin for sekundært høyt blodtrykk. Så at vi må fornye dette og betale for der er helt meningsløst for går man til legen så skriver de bare ut resepten uten å undersøke noe vi må faktisk betale for noe som er helt idiotisk. Anonymkode: 46c9e...08f
Kalevala Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Du er nok litt forut for din tid. Jeg tror dette kommer til å bli automatisert i fremtiden bl.a. ved hjelp av kunstig intelligens som lærer seg hvem som automatisk kan fornyes og hvem som bør ha manuell oppfølging, men foreløpig er vi ikke helt der ennå - og da må legene gjøre vurderingen selv.
FeiteFrida Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 Astma (som du her omtaler) er jo et ypperlig eksempel på at det trengs å gjøre vurderinger underveis på effekten av medisinering og svingende symptomer og plager av sykdommen. Det kan godt hende at du har en rimelig stabil astma, men det er heller ikke uvanlig å måtte legge til, fjerne eller endre medikamenttyper eller øke/redusere døgndose og antall doser per dag. Ting som kan påvirke er årstid, utetemperatur, eksponering for allergener og annet som irriterer luftveier, luftveisinfeksjoner, lista er lang... Og kanskje vil du en dag (når du blir gammel og grå og svak) trenge spray med inhalasjonskammer eller forstøver, i stedet for pulverinhalasjon som man greide å bruke i yngre dager. Og lignende vurderinger gjelder også for mange andre kroniske sykdommer som kan "svinge" over tid. Så jeg synes ikke det er så rart at det er en lege som må fornye resepten din. Men det var nå min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 Jeg tviler på at legene og HelseNorge ønsker å fungere som noen « langere» uten å ha kontroll på hvor mye pasientene bruker av medikamenter , og hvordan desse produktene virker inn på kroppen over tid. Det er en smal sak å gå inn på HelseNorge og fornye resepter. Du kan også be om abonnement på apoteket der de gjør klar en ny dose til henting i henhold til foreskrevet bruk. Jeg hadde iallefall ikke ønsket at legen pøste på med resepter uten å være interessert i følge meg opp som pasient Anonymkode: cede2...e6e 1
FeiteFrida Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tviler på at legene og HelseNorge ønsker å fungere som noen « langere» uten å ha kontroll på hvor mye pasientene bruker av medikamenter , og hvordan desse produktene virker inn på kroppen over tid. Det er en smal sak å gå inn på HelseNorge og fornye resepter. Du kan også be om abonnement på apoteket der de gjør klar en ny dose til henting i henhold til foreskrevet bruk. Jeg hadde iallefall ikke ønsket at legen pøste på med resepter uten å være interessert i følge meg opp som pasient Anonymkode: cede2...e6e Godt formulert! Helt riktig at legen skal følge med på om du faktisk har ønsket effekt av medikamentet, om du har fått noen bivirkninger og om du egentlig har behov for å fornye resepten enda en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå