Gå til innhold

Har du opplevd at medlem i OBOS har tatt leiligheten du kjøpte på forkjøpsretten?

Laraa

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat tilslag på en leilighet etter en ukes spenning på om noen med OBOS annsinitet fikk den forkjøpsrett.  Jeg var heldig, for ingen meldte seg, men det fikk meg til å tenke. Noen opplever jo at drømmeleiligheten ryker rett foran øynene. Det er ikke kritikk av OBOS eller de som kjøper. Det er jo fullt lovlig og de benytter seg jo bare av en fullstendig akseptert metode, men er jo skikkelig kjipt for de som mister en leilighet de trodde var i boks.

Har du opplevd det? At du fikk drømmeleiligheten og gledet deg, men så kommer noen fra OBOS og snapper den foran deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, og jeg har også tatt en leilighet på forkjøpsrett.  Pappan min med ansiennitet fra 1960 hjalp oss da vi gang på gang glapp, så han tok den og overførte eierskapet til meg, og dermed tapte vi anseniteten fra 1960 til min fødselsdato. Barna mine er selvfølgelig meldt inn fra fødsel av.... #4.generasjonOsloBorger

Anonymkode: b65c7...dd9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jada, jeg har mistet 2 på forkjøp - men også tatt to på forkjøp. Samt takket nei til en. Sånn er boliglivet i Obosland

Anonymkode: 7bc05...4c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke opplevd det selv men har tatt det to ganger fra andre. Litt dårlig samvittighet men sånn er det, i Oslo må man gjøre det man kan. 

Anonymkode: fc4bd...f95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har mistet opp til flere. Selv en leilighet i et bittelite boligbyggelag hvor megler opplyste om at ingen noensinne hadde benyttet seg av forkjøpsrett. Vel - det må tydeligvis være en første gang for alt.

når det er sagt - i ettertid har jeg vært glad for at jeg har mistet de, for de jeg endte opp med å kjøpe har vært vesentlig bedre boliger enn de jeg mistet. Spesielt den siste er jeg nå sjeleglad for at jeg ikke fikk - for NÅ bor jeg virkelig i drømmeboligen

Anonymkode: e0b2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, mistet opptil flere. 

Når vi solgte var det også en som tok på forkjøpsrett. 

Anonymkode: cccf3...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (1 time siden):

Jeg fikk akkurat tilslag på en leilighet etter en ukes spenning på om noen med OBOS annsinitet fikk den forkjøpsrett.  Jeg var heldig, for ingen meldte seg, men det fikk meg til å tenke. Noen opplever jo at drømmeleiligheten ryker rett foran øynene. Det er ikke kritikk av OBOS eller de som kjøper. Det er jo fullt lovlig og de benytter seg jo bare av en fullstendig akseptert metode, men er jo skikkelig kjipt for de som mister en leilighet de trodde var i boks.

Har du opplevd det? At du fikk drømmeleiligheten og gledet deg, men så kommer noen fra OBOS og snapper den foran deg. 

Nei, men jeg har tatt fra noen leiligheten via lengre ansinitet i OBOS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig redd for at min skulle bli tatt på forkjøpsrett siden megler sa til meg at det aldri hadde skjedd, ta tenkte jeg at med min flaks så ble det første gangen. 😄 Men det gikk bra fikk den jeg ville ha og det er fortsatt ingen som har meldt inn forkjøpsrett når en leilighet er blitt solgt. 

Har vært med en venninne på leilighetsjakt og hun har mistet den ene hun faktisk likte, det var ganske kjipt for det ble ikke meldt inn før en av de siste dagene før fristen så hun mistet hele gleden stakkars. Men hun fikk heldigvis funnet seg et enda bedre alternativ så det gikk nå bare bra til slutt men skikkelig dritt når du står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt fra andre. 😬 Følte meg som en dritt, men det er ikke jeg som har laget reglene og alle som er medlemmer i OBOS vet at det kan skje.

Hadde nok blitt veldig lei meg om jeg mistet en leilighet på den måten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. To ganger på rad. Nå bor jeg i en som er så dårlig at ingen ville kjøpe den på forkjøp... Er litt bitter, for de to andre hadde mye større potensiale og jeg hadde vært smart i budrundene så var stolt over det. 

Anonymkode: fa1ba...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vant budrunden og høynet budet jeg selv hadde lagt inn , for å evt skremme vekk evt folk med forkjøpsrett. Men det hjalp ikke, var selvfølgelig skuffet men etter et par uker kom det en annen leilighet i samme gate til salgs ca 20 kvm større bedre utsikt og betalte ca 50000 mer. Den leiligheten som ble tatt på forkjøpsrett gikk over takst, mens den jeg vant budrunden på og til slutt endte opp med gikk under takst, så i teorien ble jeg vinneren.  Er kjempe fornøyd med leiligheten og trives fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, en gang. Kjedelig der og da, men det var til det beste  da vi kjøpte en leilighet med en bedre beliggenhet etter dette.

Anonymkode: c47b4...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Laraa said:

Ja har opplevd å miste og få leilighet på forkjøpsrett

Anonymkode: a2369...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mistet flere og kjøpt 2 på forkjøpsrett. Har ikke hatt dårlig samvittighet for det, det er jo en kjent medlemsfordel som en betaler for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke opplevd det selv men har tatt det to ganger fra andre. Litt dårlig samvittighet men sånn er det, i Oslo må man gjøre det man kan. 

Hvorfor dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mistet opptil flere. 

Når vi solgte var det også en som tok på forkjøpsrett. 

Anonymkode: cccf3...1d2

Tapte dere penger på det?

Anonymkode: 08bb1...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tapte dere penger på det?

Anonymkode: 08bb1...6d8

Man taper ikke penger på at noen tar leil på forkjøpsrett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor dårlig samvittighet?

Fordi de vi tok det fra var et ungt hyggelig par kkurat som oss, som sikkert også trodde de hadde kjøpt første leilighet. Jeg kan se hvordan det hadde vært kjipt. Rekkehuset vi bor i nå er også er super ettertraktet område, så jeg tenker nok det var sykt kjipt for paret som hadde vunnet budrunder her også. De økte tilogmed budet sitt etter de vant, som var veldig dumt. Vi tok det likevel og alt de gjorde var å øke snittprisen i området så neste enhet vil ha enda høyere prisantydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi de vi tok det fra var et ungt hyggelig par kkurat som oss, som sikkert også trodde de hadde kjøpt første leilighet. Jeg kan se hvordan det hadde vært kjipt. Rekkehuset vi bor i nå er også er super ettertraktet område, så jeg tenker nok det var sykt kjipt for paret som hadde vunnet budrunder her også. De økte tilogmed budet sitt etter de vant, som var veldig dumt. Vi tok det likevel og alt de gjorde var å øke snittprisen i området så neste enhet vil ha enda høyere prisantydning.

Så veldig dumt er det litt rart å si at det var - de økte jo fordi de håpte at det ville skremme unna de som hadde forkjøpsrett. Hadde det fungert, hadde det jo vært veldig smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så veldig dumt er det litt rart å si at det var - de økte jo fordi de håpte at det ville skremme unna de som hadde forkjøpsrett. Hadde det fungert, hadde det jo vært veldig smart.

Nei, når de vant budrunden skulle de latt det gå slik at hvis noen tok det så økte de ikke snittet i samme nabolag. Oddsen for at de som har meldt forkjøp har likt budsjett er relativt stor tenker jeg. Når vi kjøpte (ifjor!) lå prisantydningen på 6,5 (de økte da til nærmere 7) nå ligger prisantydnignene på de som er tilsalgs til over 8, siste som ble solgt så gikk budrunden over 9mill!! Altså, det er jo bare bra for meg, jeg bor jo her, men det smarte er å prøve så godt man kan å ikke overby, dermed øke gjennomsnittet i området, da kan man prøve på neste istedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...