Hundejente Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Jeg har vært veldig streng på dette med niåringen min, ingen skjerm før skolen, for jeg synes det er så deprimerende at barn skal starte dagen klistret til en skjerm. Men merker at jeg begynner å gi etter, ofte blir det f.eks. et kvarters iPad når han er ferdig med frokost, før han skal på badet. Og jeg føler at jeg bare holder på å gi opp hele greia litt, bare la ham sitte med iPaden, for morgenen er så utrolig mye enklere da. For det første slipper jeg maset om å få bruke iPaden, men i tillegg glemmer han andre ting, som at han er trøtt, ikke vil på skolen, maten er kjedelig etc. hvordan er det hjemme hos dere? Får barna bruke nettbrett eller se TV om morgenen? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Nei, barnet somler for mye så det har han ikke tiden til 😆 Anonymkode: 63b96...49f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Nei, stemningen blir så dårlig og det skaper mer stress og frustrasjon så vi har skjermfri morgen. Anonymkode: 7353f...cca
Hundejente Skrevet 13. mai 2022 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2022 vi får faktisk bedre tid om han får sitte med iPad, for da gjør vi en avtale på at på det klokkeslettet må han gå på badet, og da gjør han det. når han ikke får spille, bruker han masse tid på å klage og somle i stedet.
Hundejente Skrevet 13. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2022 her blir det mye bedre stemning om han får sitte med Ipaden, men jeg synes allikevel det er veldig stusslig at det er det som må til for å få en hyggelig morgen
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Nja, min har ikke så mye tid før han går hjemmefra siden vi prioriterer å sove litt lenger og være raske på morgenen men vi pleier å ha tv på før vi går. Er ikke problem for oss for han gjør det han skal, vi har jo bare rundt 30 minutter fra vi står opp til vi går så er jo begrenset hvor mye tid vi har til å glo på tv.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 De får skjerm. Minstemann får se barnetv. De vet at om de tuller eller glemmer seg, så forsvinner den goden. Alle skal være stelt, kledd og spist frokost før skjerm. Mye enklere å få de til å være effektive når de har den premien 😉 når de slapper av mer skjerm får jeg stelt meg i fred. Anonymkode: 34496...7ce
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 De får skjerm når de har stått opp, kledd på seg og spist, pakket sekken. Hvis det er tid igjen da Anonymkode: 6e19a...981
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 De får bruke skjerm når de er ferdig med stell, spising og pakking. Ikke før. Da rekker de 20 min ca. Anonymkode: bbd45...798 1
Hundejente Skrevet 13. mai 2022 Forfatter #10 Skrevet 13. mai 2022 kanskje et greit kompromiss (med meg selv) at han får sitte etter frokost og fram til han skal på badet, evt etter at han har vært på badet. men han er stort sett flink til å gå på badet til tiden når han har fått sitte litt etter frokost. takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 10-åringen våkner som regel først, så da får han se på ipad til jeg står opp kl 7. Så må den legges bort mens han spiser frokost og gjør seg klar, og når han er helt klar kan han bruke den til han må gå. Hvis han har tid til overs, men det sørger han som regel for å ha 😛 Jeg tenker det er greit å gjøre det som fungerer best for hver enkelt. Her er det best å "spare" litt av ipad tiden til han er helt klar, for da blir han mer effektiv. For andre kan det funke bedre å gjøre seg klar på slutten eller ikke ha skjerm på morgenen i det hele tatt. Jeg vet liksom ikke helt hva annet han skulle brukt all den ledige tiden på morgenen til, siden han våkner så tidlig. (Skolen begynner ikke før 9, og det tar 5 min å gå dit.) Husker vi hadde lange frokoster sammen da jeg vokste opp, men vi var flere søsken, og foreldrene våre var morgenfugler. Vi har bare ham, og jeg og faren er veldig lite pratsomme på morgenen, så vi tar heller sånt senere på dagen. Og i helgene da, når vi kan vente med frokosten til vi er mer våkne. 😛 Anonymkode: d8125...f4f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 2.klassingen ser tv eller nettbrett. Egentlig synes jeg det er en uting, men... Vi drar hjemmefra før han, og så langt så har han gått ut døren og til skolen, når han skal. Så jeg bør vel egentlig bare la han få se på skjer før skolen, så lenge han klarer å løsrive seg og komme seg på skolen på egenhånd. Selv om det blir mye skjerm... Spørsmålet er jo hva andre barn gjør? Ser ikke for meg at jeg hadde fått han til å sette seg å lese bok, tegne etc... Det liker han ikke så mye. Anonymkode: 65121...be9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #13 Skrevet 14. mai 2022 Nei, vi har helt skjermfrie morgener. Vi forsøker stort sett å unngå snarveier og lettvinte løsninger gjennomgående. Anonymkode: 494a8...760 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 Bruker ikke skjerm om morgenen. Barn på 9, 6 og 3. Har de ledig tid så prater de, leker, leser, tegner, synger og tuller. Anonymkode: 95acb...776 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 Hundejente skrev (På 13.5.2022 den 8.54): vi får faktisk bedre tid om han får sitte med iPad, for da gjør vi en avtale på at på det klokkeslettet må han gå på badet, og da gjør han det. når han ikke får spille, bruker han masse tid på å klage og somle i stedet. Skjermavhengighet ass Anonymkode: daa23...148 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #16 Skrevet 14. mai 2022 Nei, det er det ikke tid til. Hele familien må være ute av døra senest 7:45, og barna må dras opp om morgenen. Anonymkode: bbd6e...f9f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #18 Skrevet 14. mai 2022 Hundejente skrev (På 13.5.2022 den 8.50): Jeg har vært veldig streng på dette med niåringen min, ingen skjerm før skolen, for jeg synes det er så deprimerende at barn skal starte dagen klistret til en skjerm. Men merker at jeg begynner å gi etter, ofte blir det f.eks. et kvarters iPad når han er ferdig med frokost, før han skal på badet. Og jeg føler at jeg bare holder på å gi opp hele greia litt, bare la ham sitte med iPaden, for morgenen er så utrolig mye enklere da. For det første slipper jeg maset om å få bruke iPaden, men i tillegg glemmer han andre ting, som at han er trøtt, ikke vil på skolen, maten er kjedelig etc. hvordan er det hjemme hos dere? Får barna bruke nettbrett eller se TV om morgenen? Nei, hn orker ikke det uansett, ser litt på youtube på tven før han går Anonymkode: d51e2...a13
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #19 Skrevet 14. mai 2022 Når de er ferdig med alt som skal gjøres (og det bare er å hoppe i skoene og ta på jakken og skolesekken), så er det skjermtid frem til de skal gå. Da er de ekstra effektive med å bli ferdige med alt, for da blir det mer tid på ipaden 😂 Anonymkode: a53e1...f5d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #20 Skrevet 15. mai 2022 Nei, jeg er veldig hard på dette. Skjerm FØR skolen er helt feil måte å starten dagen på. Lærere sier også dette (samt forskere), og jeg har lest at barn som ser skjerm før de drar på skolen har dårligere språkutvikling. Det handler litt om å "skru på hodet" før man starter dagen ordentlig. På ettermiddag/kveld er greit, men akkurat om morgenen mener jeg det er viktig å droppe det. (Og ja, han furter vanvittig, vil ikke spise, kle på seg, dra på skolen...) Anonymkode: 77255...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå