AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Ja, som overskriften sier, så er jeg livredd for gastroskopi. Har vært igjennom dette to ganger. Første gangen funket ikke. Fikk bedøvelsesspray i halsen, men brakk meg noe sinnsykt. Han forsøkte flere ganger, men måtte gi opp, så jeg måtte få en ny time. Til neste time, fikk jeg 2 valium, bedøvelsesspray, og en beroligende sprøyte, og nesten ikke det hjalp en gang😢 Men etter en god stund, mye brekning og gråt, så fikk jeg det til. Nå har jeg flytta, skifta lege, og fått mye vondt i magen, og veit at jeg trenger å komme meg gastroskopi igjen😭 Men den legen jeg har nå, skjønner ikke at jeg har den frykten for dette, og bare feier dette under teppet. (Nevnt det en gang tidligere, og han sa at dette ikke er farlig, og sånt går over på 5 minutter, så dette klarer jeg). Skal til legen til onsdag for å snakke om henvisning, og må prøve å stå opp for meg selv, noe jeg ikke er flink til🫤 har hørt om at man kan få narkose, men det tviler jeg på at legen min godtar.. Noen som har noen tips? eller som har vært i samme situasjon før? Anonymkode: cd7a5...6f1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Har også tatt den to ganger. Den første var selvfølgelig verst, men den andre gangen vet du på en måte hva som venter deg. De 5 første sekundene er....Og så blir det ok. Det som hjelper er hyggelige sykepleiere som passer på deg 😊 Anonymkode: 1944d...19e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Jeg har tatt det en gang uten noe bedøvelsesspray eller noe annet og det var jo jævlig men overkommelig. Men jeg skjønner allikevel hvorfor du har store issues med å gjøre det, det er bare så ubehagelig, hele situasjonen og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen uten at jeg virkelig må og da skal jeg dopes ned. Uansett, har fulgt et par på sykehuset og de har ikke fått narkose men de har blitt så dopet ned at de ikke husket noe etterpå og det har funket bra for de. Du må ikke gi deg og stå på ditt, du sier at du må dopes skikkelig ned for det er slik at du nærmest sliter i flere uker etterpå, du må smør tjukt på. Anonymkode: 7121f...d3d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 Hm, så rart at det ikke hjalp? Men nå er det ikke fastlegen din, men den som skal ta gastroskopi som evt gir deg beroligende - så om din lege ikke helt forstår så bare jatt med og ta det med den andre legen. Si at det ikke funka sist, du har dårlige erfaringer og må ha noe som virkelig funker eller så klarer du det ikke? Jeg var også livredd, men nå møtte min fastlege det på en litt annen måte enn din - så han forsikra meg om at jeg kunne få beroligende der. Når jeg møtte opp, fortsatt livredd (hadde ikke sagt mer enn «hei») så sa legen med en gang at jeg kunne få noe. Det hjelp såpass at når jeg trodde vi snart skulle begynne, så var det ferdig alt 🤷♀️ Jeg var heeeeelt vekke i de minuttene. Anonymkode: df186...cbb
Kalevala Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 Utrolig rart at det ikke er vanlig å tilby beroligende ved gastroskopi. At det er forventet at folk flest skal gå gjennom det uten videre. Jeg skrev brev til legen min og ba pent om å få narkose, og det ble innvilget. Det tok litt lengre tid å få time bare. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Jeg forstår deg TS, har det på samme måte. Det jeg ikke forstår er hvorfor beroligende ikke hjelper meg. Verken ved gastroskopi eller koloskopi. Hver gang blir jeg lovet beroligende, men det er jo som ingen ting å regne. Nå leser jeg at du også ikke har hatt god effekt av det ved din gastroskopi. Jeg tenker at de gir for lite, er man i stand til å reise seg og å derfra etterpå er man ikke dopet nok. Noen av oss trenger litt mer enn andre. Det er jo noen som får narkose ved disse undersøkelsene. Jeg hadde en grusom opplevelse ved koloskopi sist, det gjør jeg ikke igjen uten narkose. Gastro har jeg ikke tatt på mange år, det må bli narkose på den også. Anonymkode: 92dd5...6a1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 På programmet 600 lb lift så får dem lett narkose. har vært igjennom dette selv og syntes det var helt jævelig. Anonymkode: 1e46c...3a4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 Jeg har bedt om at det skal stå i henvisning at jeg har traumer og trenger ekstra sedasjon men legen sa det ikke var nødvendig (og hun vet hvor traumene kommer fra) så da takket jeg nei og tar heller nexium fast. Mannen min tok gastroskopi når han var innlagt og da trengte han ikke be om ekstra, de spurte om han ville ha mere og da fikk han nål i armen og våkna i ett annet rom etterpå. Det virker nermest litt tilfeldig hvem som får og ikke. Anonymkode: d3cba...cb6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 Norge er bort i mot det eneste landet som ikke gjennomfører disse undersøkelsene i narkose. Anonymkode: 92dd5...6a1 2
Daria Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 Rart at det er så forskjellige rutiner på sånne ting. Jeg fikk også kraftige brekninger av bedøvelsessprayen, og fikk da beroligende intravenøst før selve undersøkelsen (med påfyll ved behov underveis) - nok til at jeg knapt fikk med meg noe som helst. Legen sa etterpå at en eventuell neste gang var det bare å si fra på forhånd, så ville jeg få det før de begynte, men at han også skulle skrive det i journalen. Hvis fastlegen ikke vil skrive det i henvisningen, ville jeg kontaktet sykehuset så snart innkallingen kommer og tatt det med dem direkte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå