Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får dere i honorar?

Anonymkode: d7860...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er som å spørre om hvor langt et tau er. Det er helt avhengig av størrelsen på borettslaget og hvorvidt det er prosjekter pågående slik at man som styremedlem også sitter i en underkomite. Og - om man er styreleder eller styremedlem. Jeg er regnskapsfører for en solid mengde borettslag og har sett totalhonorar for styret på alt mellom 0kr til godt. over en million

Anonymkode: 823e3...eb9

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har aldri bodd eller sittet i styret i et borettslag. Der jeg har sittet i styret i sameier har vi hatt som regel at honoraret for hele styret tilsvarer 1.000/bolig pr år. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter det ble nytt styre i fjor økte de kraftig på prisene.

Før var det 20k for styreleder, 10k for neste. Og 2500k for de andre i styret.

Nå er det oppe i 30k for styreleder, 15k for neste og mellom 5-10k per styremedlem.

Ikke rart de må øke fellesutgifter et par ganger i året...

Anonymkode: c75a4...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter det ble nytt styre i fjor økte de kraftig på prisene.

Før var det 20k for styreleder, 10k for neste. Og 2500k for de andre i styret.

Nå er det oppe i 30k for styreleder, 15k for neste og mellom 5-10k per styremedlem.

Ikke rart de må øke fellesutgifter et par ganger i året...

De må jo skatte av pengene. Hvor mye tror du det gir i timelønn? Si at en tusenlapp er lønn for tre timer. 20 000 kr kjøper da 60 timer fra styreleder, som er en time i uka. Har de styremøte på 2 t en gang i mnd, er halve honoraret spist opp allerede der. Og det er mye arbeid i større borettslag, eller når man driver ulike prosjekter. Det siste innebærer også mye ansvar for styret som må utrede, beskrive, innhente anbud, vurdere og foreslå beslutning. 

I det daglige er det å følge opp f eks vaktmestertjenester, bestille alminnelig vedlikehold, følge opp avtaler, få henvendelser fra beboere, følge opp ting som skjer som kan påvirke borettslaget (alt fra økte oljepriser til utbygging i nærheten), planlegge, budsjettere og rapportere osv.

Anonymkode: 93137...e86

AnonymBruker
Skrevet

Som nestleder har jeg fått 7500,- de siste årene.

Anonymkode: 67d69...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i styret i et boligsameie, der hadde vi ikke honorar.  Lite sameie, men bare 10 leiligheter. 

Honorar for styret blir vanligvis vedtatt på generalforsamlingen.   Må innrømme jeg synes ikke det var noe råflott honorar på 30K for styreleder. 

Anonymkode: c3155...1ce

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke honoraret som gjør at felleskostnadene øker. Det er prisutviklingen i samfunnet ellers. Jeg anbefaler alle som mener at styret får for høye honorar om å melde seg selv til jobben. 

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke honoraret som gjør at felleskostnadene øker. Det er prisutviklingen i samfunnet ellers. Jeg anbefaler alle som mener at styret får for høye honorar om å melde seg selv til jobben. 

beste innlegget så langt i debatten 

Skrevet

Med tanke på hvor mye unødvendig mas man for som styreleder i et borettslag/sameie så får man sjelden godt nok betalt for det altså, virkelig ikke. Synes det er helt utrolig hvor mye rart man mottar henvendelser om. 😄 Er sånn at man lurer på hvordan noen av de kan bo for seg selv i det hele tatt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De må jo skatte av pengene. Hvor mye tror du det gir i timelønn? Si at en tusenlapp er lønn for tre timer. 20 000 kr kjøper da 60 timer fra styreleder, som er en time i uka. Har de styremøte på 2 t en gang i mnd, er halve honoraret spist opp allerede der. Og det er mye arbeid i større borettslag, eller når man driver ulike prosjekter. Det siste innebærer også mye ansvar for styret som må utrede, beskrive, innhente anbud, vurdere og foreslå beslutning. 

I det daglige er det å følge opp f eks vaktmestertjenester, bestille alminnelig vedlikehold, følge opp avtaler, få henvendelser fra beboere, følge opp ting som skjer som kan påvirke borettslaget (alt fra økte oljepriser til utbygging i nærheten), planlegge, budsjettere og rapportere osv.

Anonymkode: 93137...e86

Problemet er ikke pengene i seg selv, men den tafatte og ubrukelige jobben de gjør. Når vi må mase og selv fikse opp i boretsslagsforsikring, pga lekkasje, og må ringe rundt, avtale ect ect og faktisk bruke mange timer på det. Og i tillegg hjelpe styrt for de har null peiling på ting. Da mener jeg det blir feil at de skal øke sitt honorar, når vi gjør mye av jobben.

Styret som satt før nåværende gjorde ingenting, før vi flyttet hit. Så er mye elendig her. Alt tak må byttes for har lekket i flere av takene. Alle badene ble nye i 2019, det er mye feil der. Og selv der måtte vi mase og selv ringe til de som hadde ordnet. Det er rotteproblemer her, på flere av rekkene, og først NÅ skal de ta tak i det og dette ut feller osv, som blir dekket av kommunen, og det var det vi som måtte informere, mase og purre på.

Hadde dog styret faktisk gjort jobben sin så hadde det vært en annen ting. Og nei, vi har ikke anledning til å sitte i styret pga tidsmangel (og ja, det er tidvis helt utrolig hva folk kommer med av henvendelser), men kan man ikke gjøre jobben, så må man enten gå av eller be om hjelp av noen som kan. Ikke si du kan, også blir ingenting gjort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke pengene i seg selv, men den tafatte og ubrukelige jobben de gjør. Når vi må mase og selv fikse opp i boretsslagsforsikring, pga lekkasje, og må ringe rundt, avtale ect ect og faktisk bruke mange timer på det. Og i tillegg hjelpe styrt for de har null peiling på ting. Da mener jeg det blir feil at de skal øke sitt honorar, når vi gjør mye av jobben.

Styret som satt før nåværende gjorde ingenting, før vi flyttet hit. Så er mye elendig her. Alt tak må byttes for har lekket i flere av takene. Alle badene ble nye i 2019, det er mye feil der. Og selv der måtte vi mase og selv ringe til de som hadde ordnet. Det er rotteproblemer her, på flere av rekkene, og først NÅ skal de ta tak i det og dette ut feller osv, som blir dekket av kommunen, og det var det vi som måtte informere, mase og purre på.

Hadde dog styret faktisk gjort jobben sin så hadde det vært en annen ting. Og nei, vi har ikke anledning til å sitte i styret pga tidsmangel (og ja, det er tidvis helt utrolig hva folk kommer med av henvendelser), men kan man ikke gjøre jobben, så må man enten gå av eller be om hjelp av noen som kan. Ikke si du kan, også blir ingenting gjort.

De har kanskje gjort en ræva jobb men du må jo ikke glemme at de som sitter i styret har en skikkelig jobb utenom og dessverre så må man ikke ha noen kvalifikasjoner for å sitte i styret, det er rett og slett bare å melde seg så er man kvalifisert. Det er derfor det er lurt å gå inn i det selv om man vil har det gjort skikkelig. Skjønner at ikke alle har mulighet til det men da må man nesten ta til takke med det som er. Er dog enig i at styret i ditt tilfelle  ikke fortjener en økning i honoraret. :P Jeg tenker at hvis dere allikevel må gjøre jobben selv så kan man ta på seg jobben og få noen kroner for det, eventuelt dele opp ansvaret mellom dere som fungerer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hvis du likevel har gjort jobben, hadde det ikke vært greit å få det honoraret for jobben? De andre som sitter i styret har sikkert også jobber, barn og et sosialt liv.  Sånn er det med alle som jobber  frivillig i dette landet om det er lokalpolitikere, idrettslag, korps, rødekors osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter i styret i sameiet her. Ca 140 leiligheter. Honoraret er på 200 000, hvorav styreleder får halvparten og vi fire andre fordeler slik vi blir enige om. Greit betalt for den som gjør minst, ikke en krone for mye for styreleder som får et uendelig hav av mer eller mindre idiotiske henvendelser å svare ut, pluss kontakt med og oppfølging av forretningsfører, vaktmesterselskap, gartnervirksomhetene og rengjøringsbyrå. 

Anonymkode: 54bd0...376

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (39 minutter siden):

De har kanskje gjort en ræva jobb men du må jo ikke glemme at de som sitter i styret har en skikkelig jobb utenom og dessverre så må man ikke ha noen kvalifikasjoner for å sitte i styret, det er rett og slett bare å melde seg så er man kvalifisert. Det er derfor det er lurt å gå inn i det selv om man vil har det gjort skikkelig. Skjønner at ikke alle har mulighet til det men da må man nesten ta til takke med det som er. Er dog enig i at styret i ditt tilfelle  ikke fortjener en økning i honoraret. :P Jeg tenker at hvis dere allikevel må gjøre jobben selv så kan man ta på seg jobben og få noen kroner for det, eventuelt dele opp ansvaret mellom dere som fungerer.

pulverheksa skrev (34 minutter siden):

hvis du likevel har gjort jobben, hadde det ikke vært greit å få det honoraret for jobben? De andre som sitter i styret har sikkert også jobber, barn og et sosialt liv.  Sånn er det med alle som jobber  frivillig i dette landet om det er lokalpolitikere, idrettslag, korps, rødekors osv. 

Er vel kun èn av de som har jobb, men de øverste er eldre pensjonerte. Så kan vel ikke forvente mer kanskje 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Lite/middels stort sameie, styret får 100 000 i honorar.

De fleste er enige i den summen, noen få gnålere klager selvsagt på årsmøtet. Men de vil ikke ha jobben selv, så da....

Anonymkode: bbab2...d7a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i fem borettslag, både store og små, og sittet i tre styrer - aldri leder. Fikk 0 på det minste og 10000/år mest (da fikk leder 60000). Som var ingenting i forhold til timene jeg/vi brukte. Generelt får ikke styrer/styreleder godt nok betalt er min erfaring. Samtidig er det best for beboernes at penger ikke er hovedmotivet for å sitte i styret. Jeg har sett at styreleder får halvparten eller mer og at resten deles likt, noe som dessverre er lettjente penger for de medlemmene som gjør minst - medlemmene burde delt etter hvor mye de gjorde. Har sett flere kategorier i styrer: flinke pensjonister som fortsatt har energi og ønsker noe å fylle tiden med og henge fingrene i, og yngre ambisiøse folk som ønsker erfaring/noe å sette på CVen - styrejobb kan gi bedre sjans i jobbintervju senere. Jeg ville vært forsiktig med å stemme inn stressede 40-åringer som har vanskelig for å si nei. De som er i 120% jobb og har tre krevende barn. Mange steder finnes profesjonelle bedrifter, ofte advokater og økonomer, som kan overta styrejobber hvis ingen vil stille. Men da blir det mye dyrere!

Anonymkode: 65081...b1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...