Gå til innhold

Oppgaveskriving, referere når forfatter refererer selv til annen forfatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skriver en bacheloroppgave, og skal bruke flere opplysninger fra en fagbok der forfatteren selv refererer i teksten til andre forfattere. For eksempel slik: 

"Sagt på en annen måte; stadig færre kvinner utfører samme arbeidsoppgaver som menn (Hagemann 1994c)." 

Kan jeg bruke dette sitatet fra boka jeg leser, og må jeg i så fall referere både til forfatter av boka jeg har lest det i, eller bør jeg lete opp denne Hagemann sin tekst fra 1994 og referere direkte derfra? Det blir å ta mer tid. Og hvis jeg bare bruker boken jeg har, bør jeg både referere til forfatter og slenge på "som refererer til Hagemann" eller lignende i fotnote? (jeg bruker APA 7 med fotnoter).

Takknemlig for svar!

Anonymkode: 4a969...cd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger! 

Anonymkode: afe1a...f35

AnonymBruker
Skrevet

Du må lete opp primærkilden og referer til den.  

Anonymkode: b9360...6a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er best hvis du finner tilbake til originalen, men sekundærreferanse går greit. "..." (Hagemann, 1994, sitert i Hansen, 2020, s. 20)

Anonymkode: 7371a...566

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er best hvis du finner tilbake til originalen, men sekundærreferanse går greit. "..." (Hagemann, 1994, sitert i Hansen, 2020, s. 20)

Anonymkode: 7371a...566

Flott, takk for svar! Akkurat Hagemann sin bok var visst enkel å finne fant jeg ut, men greit å vite i tilfelle jeg skal ha noe annet som er vanskelig å lete opp 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flott, takk for svar! Akkurat Hagemann sin bok var visst enkel å finne fant jeg ut, men greit å vite i tilfelle jeg skal ha noe annet som er vanskelig å lete opp 😄 

Husk at sekundærkilder ikke skal i litteraturlisten, skal kun henvises i tekst. Jeg har måttet bruke sekundærkilder selv noen ganger, men prøver å unngå det der det går ann 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Første regel er å finne primærkilden. Hvis du ikke klarer det, den er ikke tilgjengelig på biblioteket eller du rekker det ikke ifht tidsfrist for innlevering, kan du bruke sekundærkilde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...