Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Jeg elsker sjokolademelk! Saann som du blander selv, med pulver og melk. Tror nesten jeg er avhengig Spoersmaalet er hvor usunt er det aa ta seg et glass hver dag? Er det nesten like usunt som brus?
Arkana Skrevet 7. november 2005 #2 Skrevet 7. november 2005 Det er jo mye sukker, både i melk og sjokolademelk. Men derimot inneholder det ikke kullsyre og melk inneholder i tillegg en hel del sunne ting. Så jeg vil si det er bedre med et glass sjokolademelk enn brus.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #3 Skrevet 7. november 2005 Takk for svar! Er det sukker i melk? Det visste jeg ikke.. Men hvis jeg unner meg et glass sjokolademelk, og spiser litt mindre av middagen, gaar det opp i opp? For det er antall kalorier som avgjoer om man legger paa seg eller ikke?(Pluss aktivitetsnivaa selvfoelglelig.)
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #4 Skrevet 7. november 2005 Og forresten.. Ser at det nesten er flere kalorier i et glass juice. Vil det si at juice er mer usunt?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #5 Skrevet 7. november 2005 Juice inneholder syre som er fy fy for tennene
Iceglow Skrevet 7. november 2005 #6 Skrevet 7. november 2005 Sjokolademelk inneholder mye sukker ja, tror ca 70 - 80 % av pulveret er sukker? Varierer sikker fra pulver til pulver. Metter gjør det heller ikke. Melkefett er heller ingen sunnhetsfaktor, og at melk generelt er sunt, vel, mulig det er mindre usunt enn brus, men å si at det er sunt er å overdrive. Kjøp deg en boks ris, soya, havre, eller mandelmelk, så er du på bedre grunn når det gjelder helse. Smaker omtrent likt som kumelk med sjokoladepulver. Om jus er usunt, kort sagt, mye sukker og en del syre, og en del vitaminer og antioksidanter. Ikke direkte usunt, men frukt er sunnere, frukt gir og en bedre metthetsfølelse.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Yes... Brus og juice inneholder masse dritt for tennene, så sånn sett er det nok bedre med sjokolademelk
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Hva med å drikke den Smak melken med sjokoladesmak da, det bør bli mindre sukker ihvertfall!?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Hva med å drikke den Smak melken med sjokoladesmak da, det bør bli mindre sukker ihvertfall!? ← Drakk Tine Smak da jeg bodde i Norge. Liker den kjempegodt Men bor naa i utlandet, saa hard dessverre ikke muligheten til det naa. Men liker ogsaa godt saann sjokolade/kakao-pulver som du blander med varmt vann. Kanskje det er et bedre alternativ?
Palmen Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Takk for svar! Er det sukker i melk? Det visste jeg ikke.. Men hvis jeg unner meg et glass sjokolademelk, og spiser litt mindre av middagen, gaar det opp i opp? For det er antall kalorier som avgjoer om man legger paa seg eller ikke?(Pluss aktivitetsnivaa selvfoelglelig.) ← Nei, det er ikke sukker i melk (annet enn en anelse melkesukker, men ikke tilsatt), men i sjokoladepulveret.
Arkana Skrevet 8. november 2005 #11 Skrevet 8. november 2005 (endret) Nei, det er ikke sukker i melk (annet enn en anelse melkesukker, men ikke tilsatt), men i sjokoladepulveret. ← Melkesukker er jo også sukker (selv om det ikke er like ille som tilsatt sukker), og det er mer enn en anelse (5 g melkesukker per dl melk). Det meste av sukkeret kommer jo selvsagt fra sjokoladepulveret da. Endret 8. november 2005 av Arkana
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #12 Skrevet 8. november 2005 Men liker ogsaa godt saann sjokolade/kakao-pulver som du blander med varmt vann. Kanskje det er et bedre alternativ? ← Du får jo kakaopulver uten sukker i, Options f.eks. Men vet ikke om det finnes der hvor du bor nå da. I den Optionspakken jeg har i skapet for øyeblikket er det kun 40 kcal. pr. kopp, og den er nydelig Finnes i forskjellige smaker.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #13 Skrevet 8. november 2005 Det er selvsagt også stor forskjell på om du blander sjokoladepulveret i helmelk eller skummetmelk...
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #14 Skrevet 8. november 2005 Muligens finnes det også sjokopulver light, uten sukker. Bland helst ut i melk med lite fett, enten skummet e.l, og bland den litt svakt. Litt sjokomelk skader ikke (hvis du ikke vil ned i vekt, og det sier du ingenting om).
Gjest Emera Skrevet 8. november 2005 #15 Skrevet 8. november 2005 ...mandelmelk... ← Hvor får man kjøpt mandelmelk? Kjøper rismelk selv (datteren min tåler ikke kumelk), og vi liker den godt, man mandelmelk hørtes spennende ut. Uansett synes jeg det er greit med variasjoner, men har aldri sett mandelmelk noe sted.
Iceglow Skrevet 8. november 2005 #16 Skrevet 8. november 2005 Jeg har sett det i pulverform på enkelte helsekostbutikker, og du kan lage det selv med en “melkemaskin”. Jeg har vurdert å kjøpe http://www.soymilkmaker.com/ , men det blir liksom aldri til. Vet og enkelte kjører nøtter i en blender sammen med vann, og siler av “rusket”, det kan du for øvrig bruke i kaker og lignende. Kokosmelk er og en god variasjon. Det får du kjøpt omtrent over alt.
Gjest Emera Skrevet 8. november 2005 #17 Skrevet 8. november 2005 Ja, kokosmelk har jeg i kjøleskapet! Ellers takker jeg for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå