Gå til innhold

Kjærlighet, forelskelse eller begjær? Vennskap over flere år, i endring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger deres syn på denne saken. Ønsker helst at dere sier om dere tror dette handler om kjærlighet, forelskelse(følelser) eller begjær fra hans side. Ha i bakhodet at han er gift, jeg er singel.

Vi: Venner i 5 år nå. 

Første tegn: 4 år siden. Vi var på fest, jeg sto for meg selv og kikket ut vinduet. Han kom ved siden av meg, strøk meg forsiktig og sakte opp og ned på armen (jeg gikk i ermeløs kjole) og sa jeg var så vakker. 

Siden den gang: Han har hjulpet meg med alt mulig i huset, veldig på tilbudssiden. Han har blitt med meg i vanskelige møter med kommunen, vært min støtte. Han har sendt meg sms på det jevne og spurt om vi kan prates litt, og når han ringer meg (ofte veldig sent) så er han kjempe interessert i meg og mitt liv og vi snakker om alt fra forhold og jobb, til livet generelt. Han har vært åpen og ærlig med meg, men veldig opptatt av å fortelle meg hvor flott han syns jeg er. Ved en anledning kalte han meg uimotståelig. Han snakker også varmt om meg som menneske, min personlighet, sier at han som får meg er veldig heldig. 

Jeg har et helt elendig selvbilde og kun sett på han som en god venn. Ikke lagt noe mer i det siden han har vært gift. Har tenkt han ønsker bli godt kjent med meg og at det er hyggelig å prate sammen.

Slik har vårt vennskap vært i snart 5 år. Vi er nære venner, vil jeg si, noen ganger tenker jeg at han deler for mye, han er tross alt gift og jeg syns han spør veldig mye om meg og mitt liv, om menn, dating og hvordan dagene mine er. Han bryr seg, genuint, om meg. 

Men så skjedde noe for 3 mnd siden. Vi gikk på cafe og han fortalte at han og kona sliter og har gjort det i årevis. Det har han ikke sagt før. Det er tillitsbrudd mellom dem og dårlig kommunikasjon. Vi prater og han kjører meg hjem. I bilen gir han meg en klem...og han kysser meg. Han sa at det hadde han drømt om lenge og at han følte seg helt i himmelen. Jeg gjengjeldte det. Neste gang vi møttes kysset han meg igjen og det gikk litt lenger. Jeg opplevde ekstrem lyst og godhet fra hans side. Men jeg stoppet det og har sagt nei. Jeg har spurt hva han ønsker og hva han driver med, han sier han er fascinert av meg, betatt og syns jeg er fantastisk.Når jeg spør om han faktisk har hatt følelser for meg i flere år, så nekter han for det. 

Jeg har stoppet det, men lurer likevel. Hva er dette. Er det vennskap som har gått over i kjærlighet? Har han vært så glad i meg hele denne tiden? eller har han forelsket seg gradvis? eller er dette begjær? eller en kombinasjon av alt? jeg vet virkelig ikke helt hvor jeg har ham....bortsett fra det han sier, da. Men han er unnvikende når jeg vil snakke om det. 

Hva skal jeg tenke om dette? Og jeg gjentar: det er ikke aktuelt å innlede noe med en gift mann. Det har allerede vært kyssing, det stopper der. 

Anonymkode: 17a82...349

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en mann som har likt deg godt over lang tid. Han har antakelig ikke hatt det så bra på hjemmebane og søkt mot deg, som er en god venn, som han i tillegg synes er vakker. Jeg tenker at her har vennskapet utviklet seg gradvis for hans del. At han er så interessert i ditt liv, følger deg opp, hjelper deg, tyder på at han ikke bare er interessert i sex, men i den du er. Jeg sier kjærlighet og forelskelse. 

Ps. fint du tar avstand til utroskap, men ville du hatt han om han gikk fra sin kone? Og er det i så tilfelle noe du bør fortelle ham, eller ikke, syns du?

Anonymkode: 7244c...777

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som en mann som har likt deg godt over lang tid. Han har antakelig ikke hatt det så bra på hjemmebane og søkt mot deg, som er en god venn, som han i tillegg synes er vakker. Jeg tenker at her har vennskapet utviklet seg gradvis for hans del. At han er så interessert i ditt liv, følger deg opp, hjelper deg, tyder på at han ikke bare er interessert i sex, men i den du er. Jeg sier kjærlighet og forelskelse. 

Ps. fint du tar avstand til utroskap, men ville du hatt han om han gikk fra sin kone? Og er det i så tilfelle noe du bør fortelle ham, eller ikke, syns du?

Anonymkode: 7244c...777

Takk for svar. Jeg vet ikke om du har rett. Jeg tror jo selv at det må være følelser i bildet, og at det har vært slik lenge. At han følte seg " i himmelen" er jo litt spesielt å si...? Men hvorfor benekte at det er slik det har vært? Stolthet eller skam kanskje? Jeg vet bare ikke hva jeg skal tro. 

Om han gikk fra sin kone ville jeg vurdert det, ja. Og nei, jeg bør vel ikke fortelle han det. Ikke på dette tidspunktet, nei. Vil ikke bidra til at han evt går fra henne, det må han finne ut av på egenhånd. TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om han gikk fra sin kone ville jeg vurdert det, ja. Og nei, jeg bør vel ikke fortelle han det. Ikke på dette tidspunktet, nei. Vil ikke bidra til at han evt går fra henne, det må han finne ut av på egenhånd. TS

Dette må du vurdere selv, men avhengig av hvor følelsesmessig engasjert du selv er, risikerer du å bli gående i limbo, i årevis.  Ved å stille noen krav til ham, kan du fremskynde en avklaring.  Det aller beste er jo om du bare kan si: "sorry. Kom tilbake når du er singel,  men da er det ikke sikkert jeg er det". 

Anonymkode: 5e25e...b20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette må du vurdere selv, men avhengig av hvor følelsesmessig engasjert du selv er, risikerer du å bli gående i limbo, i årevis.  Ved å stille noen krav til ham, kan du fremskynde en avklaring.  Det aller beste er jo om du bare kan si: "sorry. Kom tilbake når du er singel,  men da er det ikke sikkert jeg er det". 

Tror jeg lander på å si nettopp det du foreslår her. Men da erkjenner jeg jo at jeg har noen følelser for ham og det er skummelt. 

Hva tror du da, er det kjærlighet, forelskelse eller begjær fra hans side, dette? Klør meg fortsatt litt i hodet, og kommer ikke til å si noe om evt egne følelser dersom det kun handler om begjær. 

AnonymBruker
Skrevet

Ååå stakkars mann! Kona forstår ham ikke! Bra du er der for å trøste da!

Ærlig talt, TS. Dette «vennskapet» har jo vært en vits fra starten av. Du har lagt opp til dette selv. Bryt kontakten med denne tufsen. Får deg en kjæreste i steden.

Anonymkode: 17a9f...39b

• Liker 4
Skrevet

Han liker deg opplagt godt som menneske, venninne og samtalepartner. At han er i vanskelig periode med kona kan gjøre han «forvirret» og også at han vil sikre seg seg litt spenning, bekreftelse  og begjær, uten at det nødvendigvis er eller blir kjærlighet etter eventuell skilsmisse. Han svarer i tillegg unnvikende på hva dette er. I mine øyne gjør du helt rett i å ikke innlede noe med han, Jeg ville holdt emosjonell avstand. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde holdt meg unna han frem til han avklarte ting med sin kone.

Hvorfor går han ikke fra kona si da, hvis det er så ille? Han er faktisk utro istedenfor å avslutte ekteskapet, ikke akkurat en god løsning... Jeg hadde uansett slitt såpass med å stole på han at jeg ikke ville hatt noe med han å gjøre akkurat nå. Jeg hadde som sagt ventet til hans situasjon var mer avklart.

Velger han å bli hos sin kone kan man fortsatt være venner, men flørting og kyssing må selvfølgelig ikke skje. Nulltoleranse. Spørs om vennskapet tåler det, når det har vært vanlig før, men sånn måtte det vært for min del.

Avslutter han ekteskapet står dere mer fritt til å finne ut av ting.

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde holdt meg unna han frem til han avklarte ting med sin kone.

Hvorfor går han ikke fra kona si da, hvis det er så ille? Han er faktisk utro istedenfor å avslutte ekteskapet, ikke akkurat en god løsning... Jeg hadde uansett slitt såpass med å stole på han at jeg ikke ville hatt noe med han å gjøre akkurat nå. Jeg hadde som sagt ventet til hans situasjon var mer avklart.

Velger han å bli hos sin kone kan man fortsatt være venner, men flørting og kyssing må selvfølgelig ikke skje. Nulltoleranse. Spørs om vennskapet tåler det, når det har vært vanlig før, men sånn måtte det vært for min del.

Avslutter han ekteskapet står dere mer fritt til å finne ut av ting.

Slutt å tulle, de ER jo ikke venner! TS er jo forelsket i ham.

Anonymkode: 17a9f...39b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror jeg lander på å si nettopp det du foreslår her. Men da erkjenner jeg jo at jeg har noen følelser for ham og det er skummelt. 

Hva tror du da, er det kjærlighet, forelskelse eller begjær fra hans side, dette? Klør meg fortsatt litt i hodet, og kommer ikke til å si noe om evt egne følelser dersom det kun handler om begjær. 

Følelsene er jo der, og du greier ikke fjerne alt som er skummelt.  Det er ganske skummelt å ikke klare å gå videre, men bli sittende å vente i fem år. Å få avklart om han faktisk går fra kona, og om dere faktisk har en fremtid, kan også ta et par år av livet ditt, men da er du til gjengjeld ferdig med den biten.  Du er ikke følelsesmessig tilgjengelig for andre, så lenge dette pågår. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...