Gå til innhold

Hvordan håndtere at noen brukere/pasienter er etter deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åssen skal man håndtere det når en spesiell pasient/bruker går etter akkurat DEG? Man skal ikke ta ting personlig og det gjør jeg vanligvis ikke, men likevel blir det jo personlig når jeg blir angrepet verbalt igjen og igjen og igjen av samme person fordi jeg er den jeg er.  Jeg begynner å bli pisslei og det sliter litt på meg. 

Hva gjør der andre som har vært i samme situasjon? Skal man bare tåle det?

Anonymkode: af41f...12e

Videoannonse
Annonse
Gjest Hippokrates
Skrevet

Har du tatt dette opp med leder? Hva var responsen? 

Skrevet

Må jo gå an at en anna ansatt tar hovedansvaret, for en periode hvertfall? Snakke med leder? Verneombud?

Kommer litt an på brukeren og, er det en stor kraftkar i psykiatri el PU, eller er det snakk om Kari på 80 med demens som sitter i rullestol og kjefter på deg fordi hun tror du er ute etter mannen hennes….!

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (Akkurat nå):

Har du tatt dette opp med leder? Hva var responsen? 

Ikke tatt det med leder. 

Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke tatt det med leder. 

Hvorfor? Det er jo en ledersak... Det er derfor man har ledere.

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? Det er jo en ledersak... Det er derfor man har ledere.

Jeg er ikke så mye på jobb om dagen, ser leder sjelden. Og har sett det an om det kanskje bare går over. Men det blir heller verre har jeg innsett nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Åssen skal man håndtere det når en spesiell pasient/bruker går etter akkurat DEG? Man skal ikke ta ting personlig og det gjør jeg vanligvis ikke, men likevel blir det jo personlig når jeg blir angrepet verbalt igjen og igjen og igjen av samme person fordi jeg er den jeg er.  Jeg begynner å bli pisslei og det sliter litt på meg. 

Nei, du skal ikke tåle det. Når jeg skriver det, tar jeg utgangspunkt i at kritikken mot deg er hundre prosent på villspor og at pasienten virkelig oppfører seg urimelig. Selv om de er syke eller demente, skal de ikke være fritatt for å vise normal folkeskikk. Går ut fra at du jobber på sykehjem eller et sted hvor du har å gjøre med samme personer over tid, siden du skriver at dette skjer igjen og igjen. Hvordan du skal håndtere det, kommer jo litt an på hvilken type pasient dette er. Du kan si skarpt ifra til ham eller henne direkte, og hvis ikke det hjelper, involverer du sjefen. Er pasienten noenlunde klar, kan vedkommende fint bli stilt til ansvar for oppførselen sin i et møte. 

Anonymkode: b629b...046

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du skal ikke tåle det. Når jeg skriver det, tar jeg utgangspunkt i at kritikken mot deg er hundre prosent på villspor og at pasienten virkelig oppfører seg urimelig. Selv om de er syke eller demente, skal de ikke være fritatt for å vise normal folkeskikk. Går ut fra at du jobber på sykehjem eller et sted hvor du har å gjøre med samme personer over tid, siden du skriver at dette skjer igjen og igjen. Hvordan du skal håndtere det, kommer jo litt an på hvilken type pasient dette er. Du kan si skarpt ifra til ham eller henne direkte, og hvis ikke det hjelper, involverer du sjefen. Er pasienten noenlunde klar, kan vedkommende fint bli stilt til ansvar for oppførselen sin i et møte. 

Kritikken mot meg er helt på villspor. Den det gjelder er dessverre lite korrigerbar selv om jeg sier fra hva som er greit og ikke, men samtidig ikke lett å stille til ansvar for oppførselen. VIl ikke utdype det mer på grunn av taushetsplikt. 

Godt å høre at jeg ikke skal tåle det. For det gjør jeg ikke heller. Enkeltepisoder av ymse slag er noe helt annet. Det tar jeg helt greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kritikken mot meg er helt på villspor. Den det gjelder er dessverre lite korrigerbar selv om jeg sier fra hva som er greit og ikke, men samtidig ikke lett å stille til ansvar for oppførselen. VIl ikke utdype det mer på grunn av taushetsplikt. 

Godt å høre at jeg ikke skal tåle det. For det gjør jeg ikke heller. Enkeltepisoder av ymse slag er noe helt annet. Det tar jeg helt greit. 

Snakk med leder. Send en mail. 

Anonymkode: e33f1...ce4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at det er alltids noe man kan gjøre for å stille en pasient ansvarlig for uakseptabel oppførsel. Også demente og psykisk syke kan ha nytte å se at det finnes grenser, men det krever at man tør å sette ned foten, noe mange ikke gjør med disse gruppene.  Det er lov å forlate rommet når pasienten ikke oppfører seg, og det er lov å si med skarp stemme og tydelig kroppsspråk at det pasienten sier og gjør nå, det aksepterer vi ikke her, og nå forlater jeg rommet så du får noen minutter å roe deg på. Vet ikke hvor skarpt du allerede har sagt ifra, da. Hvis pasienten fortsetter i samme tralten, er det leders plikt å ta affære. Du har krav på et trygt arbeidsmiljø. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener at det er alltids noe man kan gjøre for å stille en pasient ansvarlig for uakseptabel oppførsel. Også demente og psykisk syke kan ha nytte å se at det finnes grenser, men det krever at man tør å sette ned foten, noe mange ikke gjør med disse gruppene.  Det er lov å forlate rommet når pasienten ikke oppfører seg, og det er lov å si med skarp stemme og tydelig kroppsspråk at det pasienten sier og gjør nå, det aksepterer vi ikke her, og nå forlater jeg rommet så du får noen minutter å roe deg på. Vet ikke hvor skarpt du allerede har sagt ifra, da. Hvis pasienten fortsetter i samme tralten, er det leders plikt å ta affære. Du har krav på et trygt arbeidsmiljø. 

Jeg forlater rommet når det blir sånn. Nå er jeg så drita lei at jeg tenker på dette mesteparten av fritida. Slik skal det ikke være! Våknet nå grytidlig og dette er det jeg tenke på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg tatt det opp. Sa at hele greia sliter på meg. Fikk beskjed om å ikke ta det personlig. 😑 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg tatt det opp. Sa at hele greia sliter på meg. Fikk beskjed om å ikke ta det personlig. 😑 

Da har du en leder som ikke gjør jobben sin! Du må få formidlet at dette er noe som sliter så mye på deg at du faktisk gruer deg til å gå på jobb. Om du jobber inne på en institusjon, så ville jeg snakket med mine kollegaer om å bytte rom/pasient slik at du fikk litt pause.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du får gjøre som de fleste i slike jobber gjør, de blir passiv-aggressive for å beskytte seg selv. 

Anonymkode: 2cfc6...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får gjøre som de fleste i slike jobber gjør, de blir passiv-aggressive for å beskytte seg selv. 

Hvordan da tenker du? Passiv agressiv mot brukerne?

AnonymBruker
Skrevet

Spiller forsåvidt ingen rolle om jeg tar det personlig eller ikke. Jeg holder på å spy uansett fordi jeg er så lei. 

AnonymBruker
Skrevet

Da er neste steg verneombud, tillitsvalgt, og til sist advokat om det er skikkelig ille og de to førstnevnte ikke gjør noe med saken. Du blir trakassert av en pasient, og arbeidsplassen din har plikt til å gripe inn. Sørg for god dokumentasjon fra nå av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan da tenker du? Passiv agressiv mot brukerne?

Lat som at du er perfekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er neste steg verneombud, tillitsvalgt, og til sist advokat om det er skikkelig ille og de to førstnevnte ikke gjør noe med saken. Du blir trakassert av en pasient, og arbeidsplassen din har plikt til å gripe inn. Sørg for god dokumentasjon fra nå av. 

Leder mener jeg ikke er den eneste som får sånt servert personlig. Har snakket med flere kollegaer, ingen har fått det personlig på samme måte. Uten at jeg kjenner til hver eneste en som har vært innom. Mulig at de mer erfarne ville vært mer herda enn meg, men nå er det uansett sånt stilt at det plager meg på fritiden også og jeg får ikke skrudd av. Masse bla bla om hun er jo grei også. Jeg får ta det med verneombud i neste uke. 

• Liker 1
Skrevet

Husk å skriv avvik for hver eneste episode ! De krever avvik / skademelding om du tar saken videre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...