AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Hvordan sier man til samboer (kommende mann) at jeg er ukomfortabel med drikkingen hans? Så godt som hver dag, i helgene myyyye. Drikker fort også. De siste mnd har han i tillegg tatt noen sterke smertestillende, samtidig. Han blir fullere enn før, og får oftere blackout. Er oppriktig bekymret, og redd for å bli dratt med på denne usunne livsstilen. Han spør meg ofte om jeg også vil ha øl eller vin.. Klarer heldigvis å si nei som oftest. Han er aldri ufin, bare mer romantisk, samt setter ord på følelser, når han drikker. Men tar det ikke for god fisk når han åpenbart er beruset. Dette er lite bærekraftig livsstil som jeg ikke ønsker å leve med.. Men gruer meg til samtalen. Noen som har gjort noe lignende? Har også lyst til å si at dersom han drikker fordi han er ulykkelig i samlivet må han heller gjøre det slutt.. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Har han begynt med dette nå? Ville lagt frem at du lurer på om alt er i orden og at du har lagt merke til at han drikker mye for tida. Si at det gjør deg litt ukomfortabel og at dette er noe du ikke vil kunne leve med særlig lenge. Si at du er glad i han og at du selvfølgelig lytte om det er noe han plages med? Anonymkode: ff0b0...d5c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan sier man til samboer (kommende mann) at jeg er ukomfortabel med drikkingen hans? Så godt som hver dag, i helgene myyyye. Drikker fort også. De siste mnd har han i tillegg tatt noen sterke smertestillende, samtidig. Han blir fullere enn før, og får oftere blackout. Er oppriktig bekymret, og redd for å bli dratt med på denne usunne livsstilen. Han spør meg ofte om jeg også vil ha øl eller vin.. Klarer heldigvis å si nei som oftest. Han er aldri ufin, bare mer romantisk, samt setter ord på følelser, når han drikker. Men tar det ikke for god fisk når han åpenbart er beruset. Dette er lite bærekraftig livsstil som jeg ikke ønsker å leve med.. Men gruer meg til samtalen. Noen som har gjort noe lignende? Har også lyst til å si at dersom han drikker fordi han er ulykkelig i samlivet må han heller gjøre det slutt.. Anonymkode: a3dbd...4e7 Jeg har tatt opp noe tilsvarende med min kommende samboer. Han drikker ikke hver dag eller ruser seg med andre ting, men han har et såpass avslappet forhold til alkohol, typ kunne drikke en tre-fire øl en random ukedag og kanskje røyke en joint, som jeg aldri har rørt selv etter å ha vokst opp med en narkoman som familiemedlem - samt har alkoholisme i genene at jeg har valgt å lufte det for han. Min er som din, mer åpen og romantisk osv når han drikker, men kjenner jo på det noen ganger når inntaket er litt vel høyt at det kanskje blir litt «vel mye» romantikk vs hvordan han er edru (hvor han er mer enn nok romantisk, dog litt lukket men nå er vi kommet til et stadie hvor han faktisk endelig snakker åpent med meg også uten alkohol) og han røyker aldri jointer når jeg er med han lenger. Med andre ord, han har respektert mitt ståsted. Grunnen til at jeg snakket med min om disse tingene er at jeg er generelt ukomfortabel med å forholde meg til rus, av flere årsaker. Drikker selv fra tid til annen altså, men det er kanskje to ganger i måneden maks, og da med måte. Så dette ble en såpass utpreget forskjell for min del. Uansett- Han ble egentlig bare glad for at jeg luftet det med han, satte pris på at jeg var åpen om det og ba meg love å si fra/sette foten ned om jeg syntes det ble grunn til det. Nå har jo din samboer åpenbart et rusproblem siden han drikker (eller ruser seg) hver dag. Så jeg ville helt klart ha snakket med han om det. Kanskje etter du går ordentlig i deg selv og finner ut hva du ønsker å stå for; feks at du virkelig ikke kan se for deg en fremtid om ikke misbruket blir tatt tak i? Anonymkode: 642f5...659
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har han begynt med dette nå? Ville lagt frem at du lurer på om alt er i orden og at du har lagt merke til at han drikker mye for tida. Si at det gjør deg litt ukomfortabel og at dette er noe du ikke vil kunne leve med særlig lenge. Si at du er glad i han og at du selvfølgelig lytte om det er noe han plages med? Anonymkode: ff0b0...d5c Han har drukket ofte siden vi ble sammen for 3,5 år siden. Men det har blitt verre. I starten syntes jeg det var gøy, og var med på det.. Men vil ikke ødelegge meg selv. Og ikke at han skal bli ødelagt! Æsj, hater dette. Takk for svar ❤️ TS. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har tatt opp noe tilsvarende med min kommende samboer. Han drikker ikke hver dag eller ruser seg med andre ting, men han har et såpass avslappet forhold til alkohol, typ kunne drikke en tre-fire øl en random ukedag og kanskje røyke en joint, som jeg aldri har rørt selv etter å ha vokst opp med en narkoman som familiemedlem - samt har alkoholisme i genene at jeg har valgt å lufte det for han. Min er som din, mer åpen og romantisk osv når han drikker, men kjenner jo på det noen ganger når inntaket er litt vel høyt at det kanskje blir litt «vel mye» romantikk vs hvordan han er edru (hvor han er mer enn nok romantisk, dog litt lukket men nå er vi kommet til et stadie hvor han faktisk endelig snakker åpent med meg også uten alkohol) og han røyker aldri jointer når jeg er med han lenger. Med andre ord, han har respektert mitt ståsted. Grunnen til at jeg snakket med min om disse tingene er at jeg er generelt ukomfortabel med å forholde meg til rus, av flere årsaker. Drikker selv fra tid til annen altså, men det er kanskje to ganger i måneden maks, og da med måte. Så dette ble en såpass utpreget forskjell for min del. Uansett- Han ble egentlig bare glad for at jeg luftet det med han, satte pris på at jeg var åpen om det og ba meg love å si fra/sette foten ned om jeg syntes det ble grunn til det. Nå har jo din samboer åpenbart et rusproblem siden han drikker (eller ruser seg) hver dag. Så jeg ville helt klart ha snakket med han om det. Kanskje etter du går ordentlig i deg selv og finner ut hva du ønsker å stå for; feks at du virkelig ikke kan se for deg en fremtid om ikke misbruket blir tatt tak i? Anonymkode: 642f5...659 Takk for at du deler erfaringer. Jeg har tenkt lenge på at dette ikke er noe jeg kan leve med, så jeg er helt nødt til å ta den praten. Han er en fantastisk rolig, stødig fyr, så dette er bare så synd.. Har lest nok om temaet og har skjønt at det er veldig liten sjanse for at han slutter "for min del", han må ville det selv. Men han kan bli nødt til å velge mellom meg og den livsstilen.. Jeg er dårlig på å snakke om vanskelige ting, så gruer meg.. Ts. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Han har alkoholprobleme, helt klart. Har vokst opp med en alkoholikerfar, å drikke fort hele tiden er et tegn. Ville tenkt meg godt om før du gifter deg ev går barn med ham. Et liv med en alkoholiker er tøft, for alle, og vanskelig å komme ut av. Anonymkode: b828b...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 Dersom han kombinerer piller og alkohol, så er det russisk rulett. Han kan rett og slett slutte å puste i søvne. Anonymkode: 55ea7...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom han kombinerer piller og alkohol, så er det russisk rulett. Han kan rett og slett slutte å puste i søvne. Anonymkode: 55ea7...0f4 Har lest det.. Spurte han forsiktig om dette for en stund siden, men det var visst null stress. Men jeg SER at han blir enda fullere med denne kombinasjonen. Må derfor ikke "spørre forsiktig" nå denne gangen 😬 Ts. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 Tar gjerne i mot flere historier/erfaringer. Føler meg så alene om dette 🙄 TS. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har drukket ofte siden vi ble sammen for 3,5 år siden. Men det har blitt verre. I starten syntes jeg det var gøy, og var med på det.. Men vil ikke ødelegge meg selv. Og ikke at han skal bli ødelagt! Æsj, hater dette. Takk for svar ❤️ TS. Anonymkode: a3dbd...4e7 Da er det litt verre da har det jo egentlig alltid vært sånn så lenge du har kjent han. Blir vanskeligere da. Anonymkode: ff0b0...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 Se på dette som en helt nødvendig test for forholdet; hvis dere ikke kan snakke konstruktivt om dette så har ikke forholdet det rette fundamentet. Anonymkode: 914e9...9f5 2
Gjest CamillaCollett Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 Jeg skjønner at dette er veldig ubehagelig, men hopp i det. Venter du blir det bare verre. Prøv denne testen: https://avogtil.no/drikkestatus/ Og ta det opp med ham etterpå. At han føler det går bra, ikke er noe prpoblem osv er hans subjektive oppfatning, du kan henvise til helsefakta og det du observerer. Og så må du bare være helt ærlig på hva dette betyr for deg og ditt syn på forholdet. Egentlig har du ikke noe å tape. Ryker forholdet på grunn av denne praten, ville det også røket på grunn av alkoholforbruket, bare senere.
Gjest rabrabara Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tar gjerne i mot flere historier/erfaringer. Føler meg så alene om dette 🙄 TS. Anonymkode: a3dbd...4e7 Jeg har historier. Dessverre er de ikke gode. Jeg har en bror og to ekser som er alkoholikere eller har rusproblemer og jeg leser mange varseltegn i det du skriver. Rus er en sterk kraft og han du er sammen med velger å blande piller og alkohol. Det er alvorlig! Det som jeg har erfart er at rusmisbruk over tid er veldig destruktivt for den som ruser seg. Man endrer personlighet. Blir selvmedlidende, rettferdiggjør ting, blir bitter og urimelig - det tærer på psyken. Da blir det vanskelig med kjærlighetsrelasjonen. Og ikke minst tungt hvis man får barn. Alle de tre som har vært nære meg har sagt de skal endre seg. De har til og med prøvd. Men de har alltid falt tilbake i det destruktive. Det er skremmende å se hvor mye alkohol kan styre et liv.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #14 Skrevet 13. mai 2022 rabrabara skrev (4 timer siden): Jeg har historier. Dessverre er de ikke gode. Jeg har en bror og to ekser som er alkoholikere eller har rusproblemer og jeg leser mange varseltegn i det du skriver. Rus er en sterk kraft og han du er sammen med velger å blande piller og alkohol. Det er alvorlig! Det som jeg har erfart er at rusmisbruk over tid er veldig destruktivt for den som ruser seg. Man endrer personlighet. Blir selvmedlidende, rettferdiggjør ting, blir bitter og urimelig - det tærer på psyken. Da blir det vanskelig med kjærlighetsrelasjonen. Og ikke minst tungt hvis man får barn. Alle de tre som har vært nære meg har sagt de skal endre seg. De har til og med prøvd. Men de har alltid falt tilbake i det destruktive. Det er skremmende å se hvor mye alkohol kan styre et liv. Huff, trist å lese. Ja, det er ikke tvil om at alkoholen kan få mye makt og styre livet til folk. Det er skremmende å se 😕 Får gi han et par sjanser, og masse støtte/kjærlighet om han vil ha det, og så eventuelt gå viss det ikke endrer seg.. TS. Anonymkode: a3dbd...4e7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 Slo nettopp opp med en som drakk mye. Vi var sammen i seks år. I begynnelsen ble han bare glad og forelska i fylla, men etter hvert ble han sint. Han ble bare sintere og sintere i fylla, begynte å gjøre dumme ting, som å låse hunden ute om natta, tisse i klesskapet, bæsje på seg… alt mens han maste om å få blowjob. Jeg kunne ikke si ifra om noe, for da var jeg en bitch som ikke elsket ham lenger. Han beklaget selvsagt når han ble edru og var ekstra hyggelig i en kort periode, men så drakk han igjen. Han tok også dop av og på. Spesielt bak ryggen min. Lovte å slutte hele tiden. Jeg vet sikkert ikke hvor ille det faktisk var. Han LOVTE å slutte å drikke for sikkert femtiende gang da jeg gjorde det slutt, men denne gangen gadd jeg ikke mer. Uka før han flytta ut, var han full konstant og jeg var oppriktig redd, men nå er han heldigvis ute av livet mitt. Det er så utrolig deilig. Han prøvde å overbevise meg om at jeg ikke ville klare meg uten ham, men jeg klarer meg utmerket og er så utrolig lettet. Anonymkode: 36a5d...df9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå