AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Hei! Trenger litt inspirasjon til hvordan man kan lage tradisjoner når man har to vidt forskjellige bakgrunner/kulturer? Mannen min er ikke vant til noe særlig tradisjoner. Ikke noe ekstra på lørdag eller tur på søndag. Var det ferie satt de bare hjemme og ventet til skolen startet igjen.. Jeg har hatt det motsatt. Logisk nok er jeg den som tar initiativet, for om han ikke er vant til det, kan det godt tenkes at han ikke vet hvordan. Han gjør mye koselig med barna, for all del, han er god sånn.. Men jeg tenker mer på høytider feks 17 mai da. Eller sommerferie. Eller lørdager.. Er det noe jeg kan gjøre for at han på lørdag skal våkne opp og planlegge en god middag kun fordi det er lørdag og vi må ha kos? Kle på seg og gripe dagen fordi det er sånt man gjør? Er dette noe som kan skapes sammen? Altså vi har vært gift i 10 år og har to barn hvor eldste er fem år.. Jeg vil ha noe fast, konstant og koselig som barna kan huske tilbake på, men tbh er det vanskelig alene.. Anonymkode: 55dd2...4bc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Har to tenåringer og de er fortsatt veldig opptatt av tradisjonene vi har bygget opp. Taco på fredag, pizza lørdag. Nyttårsaften hjemme med oss og besteforeldre. Høst, vinterferie og påske deler av ferien på hytta med svigers og søskenbarn. Når de var små var vi ofte på kafe på lørdag og på tur søndag formiddag. Til påske maler vi påskeegg, til jul lager vi kranser og julepynt, til halloween maler vi på gresskar. Vi pynter huset til jul og påske. Alle kreative tradisjoner er kun meg og ungene. Mann og barn fikser juletre. Vi baker alltid pepperkaker til jul og kjøper alltid en ny pepperkakeform hver til jul. Julepysj før jul. Ny julepynt i julekalender og en påskepynt i påskeegg. Alltid frokost på senga bursdager, morsdag og farsdag. Jeg måtte i starten si hva jeg forventet til mannen, men yngste sørger for kort og laaaang hilsen på alles bursdag. Vi planter litt grønnsaker ute på sommeren. Ungene er alltid ute på 17. mai og plukker hvitveis. Kjøleskapsmagnet fra utenlandsturer. Har bare innsett at skal ungene ha tradisjoner så må jeg sørge for at det blir gjort (eller noen ting har ungene tatt over ansvaret for) Jeg ber mannen min om å gjøre det nok ganger til at ungene ber han om det også. Jeg ber om at han og ungene drar og kjøper lørdagsgodiset. Anonymkode: 3d943...c22 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Ville tatt en skikkelig forventningsavklaring med mannen😊 Snakk om hvorfor dette er viktig for deg, hva du ønsker for barna dine og familien som helhet. Deretter må han få lov å være ærlig om hva han tenker. Er dere helt forskjellige der, sånn dere finne en måte å samarbeide på til en viss grad i alle fall😊 Har en svoger som var lik - for han var det nesten vondt å se hvor mye søsteren min gjorde ut av bursdagene til barna, fordi han aldri fikk noe lignende som barn. Etterhvert har han sett og lært verdien av det, og er nå med på kjøret ☺️ Anonymkode: 40de8...483 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Må legge til: jeg tror helt ærlig mange mødre gjennom årene har stått for mye av tradisjonene i hjem rundtom. Hjemme hos meg som liten, hjalp pappa selvsagt til med praktiske ting, men mamma står sentral i alle minner med typiske tradisjoner. Og hvis hun var syk, så blei alt sånt ganske halvveis 😅 Anonymkode: 40de8...483 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tror at tradisjoner og ritualer er veldig viktig. Det gir barn trygghet og bygger en ramme om familien. Siden mannen din ikke selv har opplevd det og vet betydningen, må du ta styringen. Mannen din vil forstå etterhvert når han ser hvilken betydning det har for barna deres. Vårt eldste barnebarn er 13 år og medlem i stedets ungdomsklubb. Men fredager er ikke aktuelt å være der, fortalte han, for da er det jo pizza og familiedag. Jeg synes et sånt utsagn sier mye om hvor viktig de faste rutinene og tradisjonene er for barn. Anonymkode: 19215...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Er det noe jeg kan gjøre for at han på lørdag skal våkne opp og planlegge en god middag kun fordi det er lørdag og vi må ha kos? Kle på seg og gripe dagen fordi det er sånt man gjør? Anonymkode: 55dd2...4bc Prøv å si det!? "På lørdag vil jeg gjerne ha du planlegger en god middag." Anonymkode: 661c8...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå