Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som sier at de er blakke, og bare har noen hundringser på kortet igjen, og må vente til neste måned og teller dagene. Da snakker jeg om unge vgs elever og studenter.

Er det sånn at de absolutt ikke har noe på sparekonto eller svært lite?

Jeg skjønner det bare ikke, mange av disse har deltidsjobber også og sommerjobber om sommeren. Hvordan klarer de å nesten ikke ha noe på konto? Selv er jeg student og har godt over 150k i sparekonto og BSU. Er sparsom, men ikke helt ekstrem heller.

Anonymkode: 2206a...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ungdom har et høyt forbruk av penger og jeg tror du er i mindretall når du har så mye på konto. Jeg sparte ingenting da jeg var ung og angrer naturligvis på det. Men man må leve litt og. 

Anonymkode: 48703...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig å ikke spare penger. Ikke smart, men helt vanlig.

Anonymkode: 5f0e1...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også fint si at jeg ikke har penger uten at det betyr at jeg ikke har penger på konto. Det betyr bare at jeg har brukt opp de pengene jeg har tenkt å bruke. 

Sparekontoen røres så sjeldent som mulig.

Det er i grunnen sjelden jeg har slike samtaler, må være med mannen min når vi diskuterer om vi skal kjøpe nye hagemøbler nå eller vente litt.

Anonymkode: ef74a...758

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

I min verden betyr "jeg er blakk" at jeg ikke har mer penger å bruke akkurat nå (underforstått fram til neste utbetaling), ikke at jeg ikke har bufferkonto eller råd til det nødvendigste. Mer "kan ikke gå ut og spise nå" enn "Må utsette den viktigste legetimen fordi jeg ikke har råd". Det er forskjell på hverdagsbrukpenger og spare-/krisepenger.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Hippokrates
Skrevet

Jeg er blakk, er et utvannet begrep. Man kan aldri ane hva som ligger bak. Ofte er det en unnskyldning fordi man ikke ønsker å kjøpe ting eller være med på ting. Dårlig råd ligger nok til syvende og sist bak, men motivene kan være annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok opp hele vgs etter 23/5-regelen fordi jeg hadde en miserabel oppvekst og ikke greide å bo hos foresatte og gå på skole, og da ble det naturlig nok veldig tynt med penger veldig lenge, stort studielån osv. og jeg hadde det sånn selv om jeg jobbet 50-80% ved siden av skolen og siden alt jeg greide å spare gikk til BSU så var det ofte ganske skrapet ellers; da ble det ikke prioritert å bli med venner e.l. ut for å bruke opp de hundrelappene jeg hadde etter at alt var betalt:) Sa heller at jeg var blakk enn å bruke de pengene på billig moro, så kunne jeg heller bruke litt mer senere når jobb og bolig var i boks:)

Anonymkode: 81dc3...8ef

AnonymBruker
Skrevet

En bruker da ikke av sparepengene til hverdagslige utgifter?

Anonymkode: a0435...ac6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

det er vel ikke helt vanlig å være fulltidsstudent i begynnelsen av tyveårene og ha 150000 på sparekonto som man har spart opp selv? Som student må man vel jobbe i ferier bare for å få det til å gå rundt?

Jeg er godt voksen, og det jeg har erfart gjennom livet er at folk mener så forskjellig når de sier at de er blakke. For noen betyr det at alt er skrapa. For andre betyr det at de bare har litt lite på brukskontoen samtidig som de har mange hundre tusen på sparekonto som av en eller annen absurd grunn ikke kan/skal røres selv om de er såkalt blakke. 

Anonymkode: a5dda...527

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte opp alle pengene mine når jeg var ung. Jada, jeg kan angre nå. Men samtidig ikke. For jeg lærte mye av det. Som at ræl ikke er nødvendig, kjipt å være blakk når noe uforutsett skjer, jeg følte jeg levde livet og jeg er egentlig ganske fornøyd med det. 

Anonymkode: e8b08...449

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk som sier at de er blakke, og bare har noen hundringser på kortet igjen, og må vente til neste måned og teller dagene. Da snakker jeg om unge vgs elever og studenter.

Jeg skjønner det bare ikke, mange av disse har deltidsjobber også og sommerjobber om sommeren. Hvordan klarer de å nesten ikke ha noe på konto? Selv er jeg student og har godt over 150k i sparekonto og BSU. Er sparsom, men ikke helt ekstrem heller.

At jeg er blakk betyr jeg ikke har penger å bruke på «tull», dvs kino, tivoli, gå ut å spise, shoppe etc. Det betyr ikke bokstavlig talt vi har null penger. 

Endret av Mamajune11
Skrevet (endret)

Hvis jeg sier jeg er blakk, da har jeg bokstavelig talt ikke mer en kanske 80øre på kontoen. Men mange sier det nok selv om de har penger på sparekonto, som de ikke vil bruke, naturligvis.

Endret av CrystalGold
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sier at jeg er blakk så mener jeg det faktisk og jeg er nesten 40 år. Jeg mistet jobben under pandemien og fikk ikke dagpenger. Jeg har derfor mer eller mindre levd av sparekontoen i nesten to år. Nå har jeg fått ny jobb, men mye dårligere betalt enn jeg er vant med og med økte utgifter til bla strøm sliter jeg for første gang i mitt liv virkelig med å få hverdagen til å gå rundt.

Det er ikke alltid at man er et surrehue med penger selv om man havner i en lei økonomisk situasjon. Om jeg nå sier at jeg er blakk så har jeg kanskje igjen 400 kroner på konto som skal vare frem til neste lønning. Da sier det seg selv at jeg ikke blir med ut for å spise.

Anonymkode: 622ee...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi ungdom har et høyt forbruk av penger og jeg tror du er i mindretall når du har så mye på konto. Jeg sparte ingenting da jeg var ung og angrer naturligvis på det. Men man må leve litt og. 

Anonymkode: 48703...0d9

Ts her.

Jeg har jo jobbet mye i tenårene både om somrene og i løpet av semestrene. Kunne fint arbeidet enda mer enn jeg gjorde. Er 19 og student. Aldri dratt på dyre festivaler og konserter, reiser lite, drikker sjeldent, kjøper klær bare på tilbud og når jeg føler jeg virkelig har lyst på det. Men drar gjerne på restaurantbesøk eller kafé når jeg blir spurt, men bestiller jo da ikke det aller dyreste heller.

Disse pengene tjente jeg forøvrig mens jeg bodde hjemme og gikk på vgs. Har heller ikke hatt friår mellom vgs og studier til å jobbe og spare penger heller. Som student nå har jeg bare en liten deltidsjobb som genererer 1-2 tusenlapper hver måned, og får alt til å gå rundt ganske greit med det jeg får av lånekassen. Går av og til i minus og av og til i pluss.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner at en person som ikke er vant til å telle på kronene om de skal kjøpe melk ELLER brød på tross av at det er tomt for begge deler ikke skjønner at andre må det. Jeg har det ikke sånn nå, men jeg har hatt det slik. Dvs. at det var tomt - fullstendig tomt på hver eneste konto - før lønning. Da var jeg arbeidsledig og hadde vært det lenge. 

Jeg har et budsjett jeg forholder meg til. Når noen ber meg med på noe og jeg ikke har lyst å bruke penger på det fordi jeg har brukt opp penger satt av til dette formålet denne måneden så sier jeg "beklager, det har jeg ikke råd til før lønning" eller "jeg er blakk". I motsetning til da jeg var ung og arbeidsledig betyr ikke det at jeg ikke har penger på konto - bare ikke til det formålet.

AnonymBruker
Skrevet

Student her. Når jeg sier at jeg er blakk, mener jeg at jeg ikke vil bruke av sparepengene. Har faktisk god råd når jeg tenker på det, men jeg liker å spare uten at jeg sparer meg i hjel heller. Jeg bruker "blakk" ofte og sparer månedlig. 

Anonymkode: 30864...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 22.18):

Når jeg sier jeg er blakk, er når jeg har veldig lite igjen på kortet. Det betyr ikke pengene jeg har på regningskontoen, for det går til fremtidige regninger, det betyr heller ikke sparekontoer, for de skal ikke røres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...