AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Jeg skulle her om dagen betale for noe på nettet, kostet litt over 1000 kr. Eneste jeg trengte var kortinformasjon, trengte ikke logge inn med bankid eller bruke personlig passord. Kan ikke alle som får tak i kortinformasjonen bare bruke det da? 🤔 Anonymkode: 23243...7ee
Mezzosoprena Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 (endret) Eh, det er jo nettopp derfor du aldri skal oppgi kortinformasjon til andre enn sikre sider, og oppbevare det slik at det bare er du som har tilgang til det. Dette er da helt normalt! Endret 12. mai 2022 av Teatrica 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (1 minutt siden): Eh, det er jo nettopp derfor du aldri skal oppgi kortinformasjon til andre enn sikre sider, og oppbevare det slik at det bare er du som har tilgang til det. Dette er da helt normalt! Synes det fortsatt er meget stusselig at ikke det trenger verifisering på BankID eller med et personlig passord som gjør at de vet at det er meg som betaler. Er jo veldig fort gjort at andre bare kan ta bilde av bankkortet mitt og så bruke det til shopping uten at jeg er klar over det... Anonymkode: 23243...7ee
Mezzosoprena Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det fortsatt er meget stusselig at ikke det trenger verifisering på BankID eller med et personlig passord som gjør at de vet at det er meg som betaler. Er jo veldig fort gjort at andre bare kan ta bilde av bankkortet mitt og så bruke det til shopping uten at jeg er klar over det... Anonymkode: 23243...7ee Og mange (de fleste?) handler på nettet med kredittkort - der har du ikke bankID-mulighet. Så dette er måten det gjøres på. Det er også derfor du helst bør bruke kredittkort, for da har du forsikring mot svindel! Og til det jeg har uthevet: DU skal passe på at dette ikke skjer!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (25 minutter siden): Og mange (de fleste?) handler på nettet med kredittkort - der har du ikke bankID-mulighet. Så dette er måten det gjøres på. Det er også derfor du helst bør bruke kredittkort, for da har du forsikring mot svindel! Og til det jeg har uthevet: DU skal passe på at dette ikke skjer! Det er jo ikke det ts snakker om. TS bør bruke kredittkort, men hun snakker sannsynligvis om at random folk kan ta bilde av vanlig bankkort Anonymkode: c4ba2...a09
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (1 minutt siden): Og mange (de fleste?) handler på nettet med kredittkort - der har du ikke bankID-mulighet. Så dette er måten det gjøres på. Det er også derfor du helst bør bruke kredittkort, for da har du forsikring mot svindel! Og til det jeg har uthevet: DU skal passe på at dette ikke skjer! Takk. Er ung og dum enda. Anonymkode: 23243...7ee
prt90 Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (12 minutter siden): Eh, det er jo nettopp derfor du aldri skal oppgi kortinformasjon til andre enn sikre sider, og oppbevare det slik at det bare er du som har tilgang til det. Dette er da helt normalt! Og hvordan vet du hva som er en sikker side da?
Mezzosoprena Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke det ts snakker om. TS bør bruke kredittkort, men hun snakker sannsynligvis om at random folk kan ta bilde av vanlig bankkort Anonymkode: c4ba2...a09 Det er jo akkurat dette TS snakker om! Dette er måten man betaler på nett, og det er da helt vanlig. Om man tar bilde av et vanlig bankkort, eller om man tar bilde av et kredittkort spiller da ingen rolle... Dette er også grunnen til at man har CVC andre siden, slik at det skal litt mer til enn et random bilde for å kunne misbruke kortet. 1
Mezzosoprena Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 prt90 skrev (1 minutt siden): Og hvordan vet du hva som er en sikker side da? Erfaring og bittelitt oppmerksomhet før man bestiller.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (6 minutter siden): Og mange (de fleste?) handler på nettet med kredittkort - der har du ikke bankID-mulighet. Så dette er måten det gjøres på. Det er også derfor du helst bør bruke kredittkort, for da har du forsikring mot svindel! Og til det jeg har uthevet: DU skal passe på at dette ikke skjer! Men det er det ingen som egentlig har mulighet til å holde kontroll på til enhver tid her i livet. Anonymkode: 0e217...d57
Mezzosoprena Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er det ingen som egentlig har mulighet til å holde kontroll på til enhver tid her i livet. Anonymkode: 0e217...d57 Oh well
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 Teatrica skrev (6 minutter siden): Og mange (de fleste?) handler på nettet med kredittkort - der har du ikke bankID-mulighet. Så dette er måten det gjøres på. Det er også derfor du helst bør bruke kredittkort, for da har du forsikring mot svindel! Og til det jeg har uthevet: DU skal passe på at dette ikke skjer! Det er ikke helt riktig. jeg betaler ALT med kredittkort og må i nesten 90% av tilfellene bekrefte med BankID. Det er betalingstjenesten til nettsiden som "bestemmer" om du må bruke det eller ei. Du får BankID fra en bank, men den kan brukes på alle steder som krever BankID - Altinn, ander banker o.l. Ellers er det en gylden regel om alltid p bruke kredittkort på nett, nettopp pga sikkerheten. MEN det fordrer at du betaler hele regningen før forfall Anonymkode: 8dd3b...3db 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Nye regler gjør at du må bruke BankID for å få betalt på nett med kort. Dette kan gjøre det problemstisk å handle på enkelte utenlandske nettsted utenfor EU/EØS. Vel og merke er det enda noen steder kortet går gjennom likevel, da regelverket er relativt nytt. Hilsen ansatt i Eika Anonymkode: 0380d...078 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Det kom nye regler for et år siden. Anonymkode: 801b0...9b8
Million Skrevet 13. mai 2022 #15 Skrevet 13. mai 2022 (endret) Du bør lese denne artikkelen før du handler mer på nett: https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel/falske-nettbutikker Endret 13. mai 2022 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå