AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Tanken er at jeg får en grei pris for leiligheten nå, så kan egenkapitalen stå i banken og så leier jeg en periode for samme pris som jeg betaler i utgifter idag. Så går boligprisene ned og så kjøper jeg ny leilighet. Rentene går opp og boliger blir billigere? Har lyst å kjøpe nytt til neste sommer/ 1 år ca.. Kan vente lengre også hvis jeg finner en fin leie leilighet. Vil jo selvfølgelig selge høyt og kjøpe lavt. Bor i Bergen. Hva tenker dere om den planen? Høres det helt idiot ut? For? Imot? Noen som ser for seg hvordan boligmarkedet blir? Har dessverre lite peiling på slikt. Anonymkode: d46e0...4e2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Dette høres ut som en kjempedårlig idé. Hvorfor i all verden skulle boligprisene gå ned? Anonymkode: 2076e...430 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette høres ut som en kjempedårlig idé. Hvorfor i all verden skulle boligprisene gå ned? Anonymkode: 2076e...430 Fordi at rentene, matprisene og strømmen blir dyrere så flere må selge? Jeg vet ikke… Det snakkes mye om rundt meg nå om at boliger kommer til å synke i pris i årene fremover men jeg omgås ikke akkurat eiendomsmeglere og økonomer. Og jeg er forferdelig dårlig på slikt, derfor jeg spør her. Anonymkode: d46e0...4e2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi at rentene, matprisene og strømmen blir dyrere så flere må selge? Jeg vet ikke… Det snakkes mye om rundt meg nå om at boliger kommer til å synke i pris i årene fremover men jeg omgås ikke akkurat eiendomsmeglere og økonomer. Og jeg er forferdelig dårlig på slikt, derfor jeg spør her. Anonymkode: d46e0...4e2 Kanskje boligprisene skal ned etterhvert, men det er ikke sikkert. Kanskje de skal enda mer opp, og da har du tapt masse penger. Og om de skal ned, så kan det fort være noen år til før du tjener noe særlig på det. Du skal ha veldig flaks om du greier å time toppen riktig. Men som de sier, den som intet våger, intet vinner. Anonymkode: 2076e...430 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Tror neppe prisene faller nok til at det lønner seg. Og husleie er fortsatt dyrt, det blir ikke billigere å leie når rentene stiger. Det er ikke gratis å flytte heller. Det mest lønnsomme er sansynligvis å fortsette å bo i boligen du allerede eier. Anonymkode: 9e83b...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Dette høres ut som tidenes dårligste ide og et forsøk på å time et boligmarked som ikke ligger an til å gå ned vesentlig kontra inflasjonen du taper på å ha de stående på konto. Det er stor mangel på boliger i Norge, selv om renta går opp. Anonymkode: 13fb4...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 Så det du må ta med i bildet er pengene du kaster ut av vinduet mens du leier, inflasjon, kostnad for kjøp og salg I TILLEGG til at du må ha en kalkulert beregning på hvorfor og hvor mye prisene liksom skal synke på et år. Det høres ut som et garantert minusregnestykke og blir spekulasjoner uten hold. Du kan heller begynne å spare større summer i fond eller aksjer uten å risikere å kaste bort enorme summer slik du skisserer her. Du spekulerer jo allerede, så hvorfor ikke investere i markedet i stedet. Anonymkode: 13fb4...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 Nei, ingen god ide. For det første så koster det å selge. Så du må trekke ifra ca 100 000 på megler. Deretter skal du altså bruke pengene du nå investerer i egen bolig på å leie? Om leien er høy nok, blir det ikke noe rom for sparing, og du risikerer også å bruke av egenkapitalen som står i banken til å dekke inn utgifter. Å eie er en god spareform. Hold fast ved den. Anonymkode: acb12...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 Det gjorde onkelen min, viste seg å være en idiotisk idé. Boligprisene går uansett opp, selv om de bremser ned i perioder. Anonymkode: a6d45...f45 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå