AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Noen her med barn i skolealder som ikke finner seg til rette på noen fritidsaktiviteter? Han er 9 år og har prøvd fotball, håndball, ishockey, karate, langrenn, tennis og klatring. Han har ikke lyst til noen ting, og det blir sutring hver gang det er trening. Han er veldig egenrådig og sliter litt i relasjon til andre barn, og nettopp derfor synes jeg det er viktig at han får trening i det. Jeg merker at han har lov toleranse for å gjøre noe som ikke er gøy hele tiden, og alt blir kjedelig sammenliknet med iPad og film. Han vil egentlig bare sitte på iPad hele tiden. Far og jeg er enige i at han iblant må presses litt, men de siste gangene har blitt helt furore. Jeg tenker å teste ut et par individuelle idretter, kanskje turn. Men jeg er forberedt på at han ikke "elsker" det heller. Jeg merker nå at det begynner å haste litt, for alle hans klassekamerater går på noe der de har venner ved siden av skolen, og begynner å komme inn i aktivitetene. Noen andre med samme problem? Hvor mye presser dere på? Anonymkode: 8b000...f99
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Skjermavhengig. Fjern iPad og skjerm. Anonymkode: 31bc1...806 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjermavhengig. Fjern iPad og skjerm. Anonymkode: 31bc1...806 Jeg er enig, og vi har begynt å kutte kraftig tilbake. Men det er fryktelig slitsomt, for han må tvinges til alt. Anonymkode: 8b000...f99
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 La han kjede seg litt, kanskje lysten til å begynne på en aktivitet kommer da. Ta ifra han iPad, så finner han kanskje ut at det er kjedelig å gå hjemme hver ettermiddag mens andre er på gøye aktiviteter. Anonymkode: 2df81...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Må det være idrett? Det er jo absolutt viktig å være i aktivitet, men hvis hovedmålet er at han skal få sosial trening, kan det jo kanskje være verdt å prøve noe som er mindre aktivt/slitsomt? Kunne han likt teater, kunstskole, korps eller andre instrumenter, speider? Dans? Hvis det stort sett er skjermer som interesserer, kunne det vært aktuelt med kodeklubb eller noe lignende? Har har noen venner han kunne gått sammen med på noe? Men hvis min niåring hadde fått valget mellom å sitte hjemme og se på ipad eller gå på aktivitet, hadde hun nok også fort valgt ipaden, så vi har sett oss nødt til å ha en del begrensninger på skjermtiden - kanskje det kan hjelpe også? Anonymkode: d4532...8a7 1
Mt3 Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Sett regler for fast skjermtid, ja klart det vil bli voldsomt til frustrasjon og sinneutbrudd men om dere bare står i det så vil dere få en mye kjekkere gutt etterhvert. Spill på pc, nettbrett og mobil er laget for å fenge, og de ender desverre ofte med å fange barna i en avhengighet og denne må de få hjelp til å kontrollere. Når dere har fått innført faste tidspunkt for spilling så vil det bli enklere å få han ut og muligens også med på en aktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Dropp idrett! Det er jo tydelig at dette ikke er noe for ham! Hva med speideren eller noe i den duren? Tegneskole eller noe annet kreativt? Stell av dyr på gård/fritidsgård o.l? Våre barn hadde også hatet å bli tvunget til å begynne i noen form for idrett. De elsker å gå turer og er gjerne aktive på eget initiativ, men liker ikke lagsport og aktivitet som påtvinges. Våre er ellers heller ikke særlig skjermavhengige da. Men hadde dette derimot vært tilfelle, så ville vi absolutt gradvis trappet ned skjermtiden og i tillegg brukt den kontruktivt. Feks som konsekvens av ulydighet og/eller som belønning. Dette syns jeg må være ok så lenge barna er over 7-8 år. Altså feks ‘Du får 30 min lengre tid på iPad på lørdag om du rydder rommet ditt’. Eller ‘30 min mindre tid på iPad på lørdag om du ikke rydder rommet ditt’ Osv. Jeg har selv svært god erfaring med belønningssystem hos barn og mulighetene er uendelige. Hos dere ser det ut til at den vanskelige skjermtiden kanskje kan bli et godt hjelpemiddel Anonymkode: d289d...037
Gjest Some guy Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Noen her med barn i skolealder som ikke finner seg til rette på noen fritidsaktiviteter? Han er 9 år og har prøvd fotball, håndball, ishockey, karate, langrenn, tennis og klatring. Han har ikke lyst til noen ting, og det blir sutring hver gang det er trening. Han er veldig egenrådig og sliter litt i relasjon til andre barn, og nettopp derfor synes jeg det er viktig at han får trening i det. Jeg merker at han har lov toleranse for å gjøre noe som ikke er gøy hele tiden, og alt blir kjedelig sammenliknet med iPad og film. Han vil egentlig bare sitte på iPad hele tiden. Far og jeg er enige i at han iblant må presses litt, men de siste gangene har blitt helt furore. Jeg tenker å teste ut et par individuelle idretter, kanskje turn. Men jeg er forberedt på at han ikke "elsker" det heller. Jeg merker nå at det begynner å haste litt, for alle hans klassekamerater går på noe der de har venner ved siden av skolen, og begynner å komme inn i aktivitetene. Noen andre med samme problem? Hvor mye presser dere på? Anonymkode: 8b000...f99 Som andre har skrevet. Dette er skjerm avhengighet. Ungen vår syns alt er kjedelig etter å ha spilt eller sett tv. Vil ingenting. Alt er kjedelig i forhold. Så nå får han bare i helgene. Vi maser ikke på at han må gjore andre ting. Du lar han være i fred og han kommer til å finne på ting. Lego, bygge, ut og hoppe i trampolina, venner, la oss gå hit og dit. Dette er egentlig veldig lett løselig problem. Fjern skjerm i ukedagene. Noen timer i helga. Og det er det. La han sippe og grine så lenge han vil men etter noen dager så gir han seg når han ser at han ikke får noe mer. Plutselig så finner han på ting. Og plutselig så vil han på treninger forsi det er mye gøyere enn å være hjemme.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 Korps, kor, kulturskole, Barnas Røde Kors, 4H/speider, seiling, orientering, terrengsykling, friidrett, svømming…? Jeg fant «mine» idretter først i voksen alder: landeveissykling og padling. Da hadde jeg vært innom fotball, håndball, volleyball, orientering, karate, basketball og sikkert et par ting til, og det jeg er 100 % sikker på, er at lagidrett ikke fungerer for meg. Ellers anbefaler jeg alle å lære å spille et instrument, og det må ikke nødvendigvis være korpsinstrument. Gitar er alltid populært, og det er lett å finne kurs. Ofte er det små grupper med 2-4 elever. Anonymkode: 32df6...395
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 Min nå 14-åring var også null interessert i idrett. Han begynte i speideren og går der fortsatt. De har det skikkelig gøy ☺️ For et par år siden begynte han og med kampsport etter eget ønske. Anonymkode: 3647e...748
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen her med barn i skolealder som ikke finner seg til rette på noen fritidsaktiviteter? Han er 9 år og har prøvd fotball, håndball, ishockey, karate, langrenn, tennis og klatring. Han har ikke lyst til noen ting, og det blir sutring hver gang det er trening. Han er veldig egenrådig og sliter litt i relasjon til andre barn, og nettopp derfor synes jeg det er viktig at han får trening i det. Jeg merker at han har lov toleranse for å gjøre noe som ikke er gøy hele tiden, og alt blir kjedelig sammenliknet med iPad og film. Han vil egentlig bare sitte på iPad hele tiden. Far og jeg er enige i at han iblant må presses litt, men de siste gangene har blitt helt furore. Jeg tenker å teste ut et par individuelle idretter, kanskje turn. Men jeg er forberedt på at han ikke "elsker" det heller. Jeg merker nå at det begynner å haste litt, for alle hans klassekamerater går på noe der de har venner ved siden av skolen, og begynner å komme inn i aktivitetene. Noen andre med samme problem? Hvor mye presser dere på? Anonymkode: 8b000...f99 Er det pga skjetmavhengighet. Så kan du gjøre som meg. Enten skjerm og aktivitet eller ingen av delene. Mulig dere også er vel ettergivende iht å slutte litt for fort. Min fikk valget om å finne noe selv eller jeg finner noe. Så endte med at jeg bestemte twae kwondo. Og da ble det sånn. Fordi kroppsholdning begynte å ligne en gammel gubbe. Han fikk da mye gaming hjemme og trening 3 dager i uka. Mulig din kunne like musikk evnt? Lære seg gitar, eller begynne i korps, ikke alle passer inn i fysisk sport heller. Politikk iht ungsomsparti olkan få han til å vokse og engasjere seg. Men må delta såpass lenge at han finner menig i det. Anonymkode: 58705...928
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 Enig med forslag om iPad kun i helgene. Det gjør vi her også, og etter at vi innførte det har hverdagen vært så mye bedre for alle. Anonymkode: 91abd...1d5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 Helt ut med Ipadpå ukedagene. Trist at en 9-åring er så avhengig av skjerm at et normalt sosialt liv med sktiviteter uteblir.ikke sunt. Men det er ikke forsent. Ta grep nå. La gutten kjede seg, ut og bevege seg er viktig. Anonymkode: 79700...c63
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #14 Skrevet 13. mai 2022 Samme her, gutt 9 m adhd.nå skal vi prøve allidrett. Han har det aldri gøy heller og vil ikke prøve. 🥴 Anonymkode: ddb01...e70
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #15 Skrevet 13. mai 2022 Hvor mye lar dere ham få sitte med iPaden da? Jeg skriver «dere lar ham», for det er dere som bestemmer det. Selv om det sikkert har sklidd ut til mye mer enn det dom egentlig var deres plan. Og hvor mye har han prøvd på ulike aktiviteter før det konkluderes med at det ikke er noe for ham? Jeg mener det ikke holder med en gang eller to. Man må jo bli litt bedre kjent før man vet hva det handler om. Og ellers er det jo slik nå at de fleste begynner ganske tidlig med aktiviteter. Så det er vanskeligere jo eldre man blir å være fersk, for da vil de andre ha utviklet gode ferdigheter. Men som 9-åring skal det jo ikke være for seint. Jeg ville sjekket ut hvilke muligheter som finnes der dere bor og lagt fram for ham at fra høsten blir det en aktivitet, for barn kan ikke bare ligge på sofaen med iPad. Men hør hva slags aktivitet han da kan tenke seg. Og når det er sagt. Det er ikke sånn at alle andre barn alltid vil på trening. Vi har pushet våre ganske mye til tider, men har gjort det fordi vi til tross for litt motvilje har sett at barna trives med treningen. Anonymkode: c3e15...f35
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #16 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen her med barn i skolealder som ikke finner seg til rette på noen fritidsaktiviteter? Han er 9 år og har prøvd fotball, håndball, ishockey, karate, langrenn, tennis og klatring. Han har ikke lyst til noen ting, og det blir sutring hver gang det er trening. Han er veldig egenrådig og sliter litt i relasjon til andre barn, og nettopp derfor synes jeg det er viktig at han får trening i det. Jeg merker at han har lov toleranse for å gjøre noe som ikke er gøy hele tiden, og alt blir kjedelig sammenliknet med iPad og film. Han vil egentlig bare sitte på iPad hele tiden. Far og jeg er enige i at han iblant må presses litt, men de siste gangene har blitt helt furore. Jeg tenker å teste ut et par individuelle idretter, kanskje turn. Men jeg er forberedt på at han ikke "elsker" det heller. Jeg merker nå at det begynner å haste litt, for alle hans klassekamerater går på noe der de har venner ved siden av skolen, og begynner å komme inn i aktivitetene. Noen andre med samme problem? Hvor mye presser dere på? Anonymkode: 8b000...f99 Fjern iPad og tv utover «barne tv» og la han kjede seg, kan jo være det dukker opp noen interesser ved litt lokking og luring. ingen liker vel å gjøre noe man oppfatter som kjedelig, men det betyr jo ikke at man ikke skal gjøre det. Prøvd klatring? Anonymkode: cb222...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå