AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Del Skrevet 12. mai 2022 Enda et «problem»…. Barn på 11 år har den siste tiden klagd på at hun rumler høyt i klassen/timen, og vil må ikke gå på skolen pga dette. hun føler det er flaut, at folk vil se på henne og le, og vet ikke hva hun skal gjøre. jeg har prøvd å snakke med henne, tatt med ekstra banan osv, men det har ikke hjulpet. hva gjør jeg?? Anonymkode: 2d044...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamasitas Skrevet 12. mai 2022 #2 Del Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enda et «problem»…. Barn på 11 år har den siste tiden klagd på at hun rumler høyt i klassen/timen, og vil må ikke gå på skolen pga dette. hun føler det er flaut, at folk vil se på henne og le, og vet ikke hva hun skal gjøre. jeg har prøvd å snakke med henne, tatt med ekstra banan osv, men det har ikke hjulpet. hva gjør jeg?? Anonymkode: 2d044...20c Spise seg god og mett før hun drar på skole ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Del Skrevet 12. mai 2022 Å huff ja stakkars,det var helt forferdelig husker jeg. Var alltid så redd for det og det var helt krise viss det skjedde. Ikke "undergrav" følelsen iallefall Anonymkode: 23e00...926 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Del Skrevet 12. mai 2022 Må lære ungen å gi faen da. Anonymkode: b01a0...13e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Del Skrevet 12. mai 2022 Det er ikke noe å være redd for. Du får snakke litt mer med henne om dette, da. Anonymkode: 7830e...73a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Del Skrevet 12. mai 2022 Herregud, det er jo helt vanlig! Dritflaut, men det skjer alle! Det er en FILLETING Anonymkode: 4b25d...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Del Skrevet 12. mai 2022 Jeg hadde samme «problem». Og ja, for meg var det skikkelig flaut og ubehaglig. Prøvde liksom å holde pusten litt og ikke bevege magen, men så rumla den bare enda høyere 😩 Jeg får det av og til enda på slutten av dagen på jobb, når jeg prøver å ikke spise så mye til lunsj/droppe frukt… Spiser jeg mer så skjer det ikke. Det kan hende at datteren din må prøve å spise mer til hvert måltid, evt mer fett og proteiner. Spesielt fett gjør at man holder seg mett lenger. Eller synes jeg du skal validere det hun føler, for det ER skikkelig kjipt å rumle når det er helt stille i klasserommet. Anonymkode: 4cc5a...a6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Del Skrevet 12. mai 2022 Ts her. jeg er helt enig - men hun er på det sporet at dette er flaut, bare hun som gjør og hun rumler høyt. Jeg har sjeldent hørt henne hjemme, og vi har nå brukt ca 1 time av kvelden på å snakke om dette; hvor vanlig det er, skjer med alle, hvordan jeg opplevde det på skolen med rumling osv….men nei, kom ikke lenger 🙁 Anonymkode: 2d044...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #9 Del Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde samme «problem». Og ja, for meg var det skikkelig flaut og ubehaglig. Prøvde liksom å holde pusten litt og ikke bevege magen, men så rumla den bare enda høyere 😩 Jeg får det av og til enda på slutten av dagen på jobb, når jeg prøver å ikke spise så mye til lunsj/droppe frukt… Spiser jeg mer så skjer det ikke. Det kan hende at datteren din må prøve å spise mer til hvert måltid, evt mer fett og proteiner. Spesielt fett gjør at man holder seg mett lenger. Eller synes jeg du skal validere det hun føler, for det ER skikkelig kjipt å rumle når det er helt stille i klasserommet. Anonymkode: 4cc5a...a6e Min datter spiser «hele» tiden på skolen nå…og det går ikke. Jeg skal begynne å lage havregrøt til frokost, og sende med mer nøtter osv som hun kan ta. Men er nok den følelsen; hva hvis jeg rumler nå… Anonymkode: 2d044...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #10 Del Skrevet 12. mai 2022 På den alderen er de redd hva andre syntes om alt Anonymkode: 40191...ac0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Del Skrevet 12. mai 2022 Jeg var alltid redd for at de andre trodde jeg prompa da magen rumlet. De lo og pekte. Anonymkode: bcff1...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Del Skrevet 12. mai 2022 Jeg har ikke så gode tips, men det er jo greit å få avklart om det er romlingen eller noe annet og hvor dypt det stikker. Er det bare en fase og typisk tenåringsgreie. selv om det er en helt vanlig ting kan det oppleves vanskelig for henne, så hun må jo på et eller annet vis klare å slutte å bry seg om det, men lettere sagt enn gjort. Er det sånn at hun helt seriøst ikke vil på skolen pga romling i magen så ville jeg hjulpet henne å få en time hos helsesykepleier for en prat om du ikke føler at du strekker til selv. Jeg kjenner flere som har hatt det på den måten, som klarte å gå på skolen likevel, men fikk ikke med seg noe for de satt bare og var redd for at magen skulle rumle. Nå i ettertid ser de jo hvor tåpelig det var, men der og da var det altoppslukende. Jeg har også vært borti ei som utviklet alvorlig skolevegring, der den uttalte årsaken var romling i magen (men alle rundt skjønte jo at det lå dypere). Anonymkode: cc999...39f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Del Skrevet 12. mai 2022 Åå stakkar ❤️ hadde det problemet selv helt fra ungdomskolen og videregående. Helt forferdelig 😭 Jeg klarte ikke spise på skolen, som førte til sult, og da skjedde det. Så hun må kanskje spise litt mer? Anonymkode: 84a1a...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 12. mai 2022 #14 Del Skrevet 12. mai 2022 Minner 😅😅 hadde samme problem i tenårene. Jeg hadde alltid med tyggis fordi jeg følte at det kanskje i det minste hjalp LITT. Mulig hun også hører det mye bedre selv fordi hun er paranoid på det. Jeg trodde det var et kjeeeempe brak så vidt det var bittelitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Del Skrevet 12. mai 2022 Dette fenomenet hadde jeg faktisk glemt! Jeg var også veldig stresset for rumling i magen på skolen nesten hele ungomsskoletiden. Det var så merkelig for det handlet ikke om sult, metthet, kosthold eller andre slike faktorer. Husker mine foreldre tok det opp med legen min siden det plagde meg så mye. Og jeg ble sendt hit og dit på allverdens gastroskopi, glukosebelastning osv osv. uten at de fant noen årsak. Fikk til slutt i oppgave å skrive "dagbok"/logg om rumlingen i magen og da ble det veldig tydelig for meg at dette var noe som dukket opp når jeg minst ville det eller hvis jeg fokuserte på det. Denne bevisstgjøringen gjorde at problemet sakte men sikkert bare faset ut, og jeg har ikke vært plaget siden. Anbefaler dere å prøve en slik "logg"! Da kan du få oversikt over om rumlingen oppstår når hun har spist enkelte matvarer el. Hun bruker sannsynligvis ganske mye energi på å tenke på denne rumlingen, så prøv å snu fokuset vekk fra at det er et problem til en nysgjerrighet om hva som kan være årsaken/hva som kan hjelpe! 🙂 Anonymkode: 7b634...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Del Skrevet 12. mai 2022 Tror du bare må fortsette å gjenta at alle har en kropp, alle mager rumler noen ganger og at dette er naturlig. Og at det ikke er farlig om andre ler. Det kan skje mange ganger i løpet av livet og er noe vi må bli vant til å takle. Anonymkode: ee7b7...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Del Skrevet 12. mai 2022 Hva med og gi barnet ditt mat?! Skjerp deg TS! 😡 Anonymkode: d2ba1...049 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #18 Del Skrevet 13. mai 2022 Har andre elever kommet med kommentarer, eller er det bare noe hun frykter? Hvis det har kommet kommentarer, si fra til lærer. Så kan lærer snakke med de som kommer med kommentarer. Ellers, barn er engstelige for alt mulig. Jeg er lærer, og har flere engstelige barn i klassen. Alt er skummelt og flaut. Greia med å være barn, er at de er under opplæring. Ikke bare fag, men livet generelt. De må gjennom en HEL HAUG av ubehagelige situasjoner og vanskelige tanker. Låsen sitter fast på do, det er skummelt, de må dra midt i timen fordi de skal til tannlegen, de blir syke og kaster opp, de gjør feil på prøva, de må fremføre, de mister noe på bakken, de har glemt pennalet, de har fått mensen, kvise, fått kjæreste, glemt matpakka, stolen knirka og det hørtes ut som de prompa. Alt dette er normale ting som skjer, demå bli styrket i at det er ufarlig. Er det samme problem hjemme? Anonymkode: 6223b...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #19 Del Skrevet 13. mai 2022 Jeg slet også med dette da jeg gikk på skole. I en periode var det så ille for meg at jeg gruet meg til skolen og ofte droppet å dra. For meg var grunnen til rumling både at jeg var sulten og at det viste seg at jeg hadde laktoseintoleranse og ikke tåler havre. Jeg pleide ofte å spise havregrøt med melk til frokost og dette forverret jo bare problemet mitt med rumling ekstremt. Da jeg kuttet ut havre og laktose ble magen min mye roligere. Om din datter sliter med andre mageproblemer i tillegg, ville jeg dratt til legen og testet for laktoseintoleranse, glutenallergi osv. Og for noen er det vanlig å spise veldig mye i tenårene. Det var sånn for meg. Jeg trengte å spise ofte, og frokosten holdt meg ikke mett til lunsj. Måtte ha med mellommåltider på skolen. Jeg var også veldig aktiv og trente mye da, så det har nok også mye med saken å gjøre. Anonymkode: 144bf...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #20 Del Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har andre elever kommet med kommentarer, eller er det bare noe hun frykter? Hvis det har kommet kommentarer, si fra til lærer. Så kan lærer snakke med de som kommer med kommentarer. Ellers, barn er engstelige for alt mulig. Jeg er lærer, og har flere engstelige barn i klassen. Alt er skummelt og flaut. Greia med å være barn, er at de er under opplæring. Ikke bare fag, men livet generelt. De må gjennom en HEL HAUG av ubehagelige situasjoner og vanskelige tanker. Låsen sitter fast på do, det er skummelt, de må dra midt i timen fordi de skal til tannlegen, de blir syke og kaster opp, de gjør feil på prøva, de må fremføre, de mister noe på bakken, de har glemt pennalet, de har fått mensen, kvise, fått kjæreste, glemt matpakka, stolen knirka og det hørtes ut som de prompa. Alt dette er normale ting som skjer, demå bli styrket i at det er ufarlig. Er det samme problem hjemme? Anonymkode: 6223b...7a7 Hei ja, jeg har så vidt snakket med helsesykepleier da det var tid for ny vaksine på skolen og min datter ble litt dårlig. Hun sa at de er i en alder hvor de er mye bekymret og har en del tanker. Dette ser jeg tydelig i skolesammenheng. min datter har mange venner, bra sosialt nettverk, gjør det bra på skolen og hjemme er det lite tull. Hun spiser mye (og vokser i høyden), og hun får nok mat, og spiser ellers når hun er sulten. det siste avsnittet ditt kjenner jeg så godt igjen - flere av de tingene har vært tema her, men vet ikke hva jeg kan si/gjøre utover det jeg har prøvd. Fikk min datter på skolen i dag, og hun spiste seg godt og mett på havregrøt. Så vi får se hva dagen bringer… men hun bruker nok en del energi på å tenke ; «hva hvis» osv… Anonymkode: 2d044...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå