Gå til innhold

Analfissur - går det over noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I ca. et år har jeg slitt med analfissur. Eller, jeg er ikke helsepersonell, men det er lyst blod på papiret etter jeg har vært på do, og det er noen ganger vondt hvis noe (papir, våtserviett, vann eller tiss) kommer nær rumpehullet.

Jeg tror rumpehullet mitt har en litt underlig form, som gjør at det blir igjen rester, og disse får jeg ikke vekk med tørt dopapir. Bruker derfor våtservietter etter å ha gjort grunnarbeidet med papir. 

Jeg tror ikke sårene kommer fra bruken av våtservietter. Dessuten virker det logisk å bruke våtservietter til å få vekk møkk om det er sår der. Sår + bæsj har vel aldri vært den mest helsebringende kombinasjonen. Jeg har hatt en god periode i det siste, men i går fikk jeg et plutselig anfall av diaré, og kunne omtrent føle noe revnet mens jeg presset på - altså før tørking. I dag er DET VONDT SOM FAEN. 

Jeg går på do som regel hver dag. Dette kan være en eller to ganger med vanlig avføring (eller kanskje litt seig/mørk? igjen: er ikke helsepersonell). Eventuelt to vanlige ganger, pluss diaré. Eller kanskje en vanlig gang, og diaré to ganger. En vanlig og en diaré forekommer også. Litt frem og tilbake her - jeg logger ikke dette.

Men kan de jævla fissurene gå over av seg selv? Jeg prøver å ikke trykke som om jeg skal føde (har aldri født), eller bruke 30 meter dopapir der jeg virkelig skaper opp. Jeg prøver med kjærlig hånd å tørke, først tørt, deretter med våtservietter (må noen ganger bruke 10 av disse, fordi det blir ALDRI rent). Jeg har ikke analsex heller, for dem som måtte lure. Ellers sliter jeg en del med vondt i magen og rumpa (innvendig), og har gjort det helt siden jeg var liten. Burde kanskje snakke med helsepersonell om dette, men eh, tiltak.

Tips, råd, støtte, fordømmelse for å bruke våtservietter i tillegg til det hellige dopapiret?

Anonymkode: 2c9a3...cd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips? Gå til legen!

Anonymkode: deeef...07d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Wtf? Gå til legen. 

Veldig detaljert angående tørking av bæsj og rumpehull, hvordan i H skal noen her vite? 🙄. Æsj.

Anonymkode: da3be...1da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tips? Gå til legen!

Anonymkode: deeef...07d

Frykter det bare blir 250 kr eller hva det nå er i egenandel for å høre "du må spise mer fiber"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wtf? Gå til legen. 

Veldig detaljert angående tørking av bæsj og rumpehull, hvordan i H skal noen her vite? 🙄. Æsj.

Anonymkode: da3be...1da

Altså, du så vel trådtittelen? Hva trodde du det skulle være - en tråd om agurkplanter? 

Dessuten lever vi en verden der man kan erklære seg som kjønnsløs, leve i et BDSM-forhold (og alle som er er mot er trangsynte kink shamere), snakke om livets håpløshet og lengsel etter dødn, eller hva det nå måtte være, men en vanlig kroppslig funksjon - nei, det blir for mye? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I ca. et år har jeg slitt med analfissur. Eller, jeg er ikke helsepersonell, men det er lyst blod på papiret etter jeg har vært på do, og det er noen ganger vondt hvis noe (papir, våtserviett, vann eller tiss) kommer nær rumpehullet.

Jeg tror rumpehullet mitt har en litt underlig form, som gjør at det blir igjen rester, og disse får jeg ikke vekk med tørt dopapir. Bruker derfor våtservietter etter å ha gjort grunnarbeidet med papir. 

Jeg tror ikke sårene kommer fra bruken av våtservietter. Dessuten virker det logisk å bruke våtservietter til å få vekk møkk om det er sår der. Sår + bæsj har vel aldri vært den mest helsebringende kombinasjonen. Jeg har hatt en god periode i det siste, men i går fikk jeg et plutselig anfall av diaré, og kunne omtrent føle noe revnet mens jeg presset på - altså før tørking. I dag er DET VONDT SOM FAEN. 

Jeg går på do som regel hver dag. Dette kan være en eller to ganger med vanlig avføring (eller kanskje litt seig/mørk? igjen: er ikke helsepersonell). Eventuelt to vanlige ganger, pluss diaré. Eller kanskje en vanlig gang, og diaré to ganger. En vanlig og en diaré forekommer også. Litt frem og tilbake her - jeg logger ikke dette.

Men kan de jævla fissurene gå over av seg selv? Jeg prøver å ikke trykke som om jeg skal føde (har aldri født), eller bruke 30 meter dopapir der jeg virkelig skaper opp. Jeg prøver med kjærlig hånd å tørke, først tørt, deretter med våtservietter (må noen ganger bruke 10 av disse, fordi det blir ALDRI rent). Jeg har ikke analsex heller, for dem som måtte lure. Ellers sliter jeg en del med vondt i magen og rumpa (innvendig), og har gjort det helt siden jeg var liten. Burde kanskje snakke med helsepersonell om dette, men eh, tiltak.

Tips, råd, støtte, fordømmelse for å bruke våtservietter i tillegg til det hellige dopapiret?

Slutt med våtservietter, kjøp deg engangskluter ( de som brukes til baby) og bruk rent vann. Husk å kast disse i søpla og ikke i do. 

Anonymkode: 661a4...112

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har hemoroider? Da er det vanskelig å holde rent. 

Anonymkode: 97db2...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slutt med våtservietter, kjøp deg engangskluter ( de som brukes til baby) og bruk rent vann. Husk å kast disse i søpla og ikke i do. 

Anonymkode: 661a4...112

Hvorfor vil engangskluter være bedre enn våtservietter? Jeg ville aldri kastet dem i do - i disse årene renner det rørleggerblod (hvorav noe havner på dopapir/våtservietter 😅)

AnonymBruker
Skrevet
On 5/13/2022 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Frykter det bare blir 250 kr eller hva det nå er i egenandel for å høre "du må spise mer fiber"

Ja? Da vet du det i alle fall. 250kr for å få høre "du må spise mer fiber" er litt bortkastet penger, men 250kr for "du har kreft" er mye for pengene. 

Anonymkode: e9825...a2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje du har hemoroider? Da er det vanskelig å holde rent. 

Anonymkode: 97db2...db7

Jeg vet ikke, det har vært sånn ganske lenge. Jeg har en liten "tapp" rundt rumpehullet. Den er ikke vond, og har vært der leeeenge - vi snakker flere år. Den har lik farge som resten av ringen. Jeg har forsøkt å bruke google for å finne bilder å sammenligne med, men det har vist seg vanskelig, og jeg blir ikke klokere. 

Selvfølgelig, å snakke med legen er ikke en dum idé, men innen jeg har fått time er alt bra igjen (med sårene, ikke hygieneproblematikken). Det slår aldri feil 😄 Fastlegeordningen altså - må vite at du blir syk to uker i forveien.

AnonymBruker
Skrevet

Det der er dritvondt. Det finnes smertestillende krem du kan smøre inn rumpehullet med, for å gjøre bæsj-passasjen mindre vond. Dersom du utsetter avføring fordi du gruer deg til smertene risikerer du forstoppelse, som kan gjøre det verre. Du bør ellers sørge for godt renhold (hånddusj etter avføring?) og bæsj-vennlig (fiberrik) mat.

Anonymkode: 8d363...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Lege er bra forslag. Har lignende problem i perioder. Vært hos lege? Nope. (Do as I say, not as I do, liksom...)  Tar regelmessige en yogaøkter med speil og bekreftet at det er utvendige sprekker i huden, og ikke blod fra selve tarmen. En sånn "tapp" har jeg også, tror det er en forstørret hudfold etter hemoroide (marisk).

Dropp våtserviettene. Om mulig, bruk vann og klapp forsiktig tørt. Føler jeg at det må mye tørking til for å få det rent gjør jeg jobben i dusjen, med en MILD såpe (min favoritt er flytende lactacyd). Jeg har en fet, parfymefri fuktighetskrem jeg bruker i perioder, før og etter avføring. Den beskytter huden, og når det gror sprekker det ikke like fort opp igjen.

Anonymkode: 632e6...9a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 21.25):

Det er nok marisker og hemoroider, indre og ytre? Vanskelig å holde rent og kan o periodevis være hanske smertefullt. Har samme problem. Legen min følte seg ikke kompetent nok på området og henviste meg til rektoscopi. Fikk satt stikke på innvendinger hemorider og vente rop resultat. Kan bli aktuelt med operasjon. Tilstanden er ikke farlig, men ekstremt plagsom.

Anonymkode: 098a3...490

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok marisker og hemoroider, indre og ytre. Vanskelig å holde rent og kan i periodevis være ganske smertefullt. Har samme problem selv. Legen min følte seg ikke kompetent nok på området og henviste meg til rektoscopi. Fikk satt strikker  på innvendinger hemorider og vente nå på resultat. Kan bli aktuelt med operasjon. Tilstanden er ikke farlig, men ekstremt plagsom.

AnonymBruker
Skrevet

I våtservietter er det stoffer som irriterer, mine barn har aldri tålt dette, de blir såre. Kjøp tørrservietter som du fukter, det er 6 stk for 100 kr på apotek, så det er jo billigere også. Du kan bruke disse med vann og babyolje på. Tipper dette løser problemet ditt. Våtservietter er døden for mange rumper! 

Anonymkode: 15401...865

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med hemoroidesalve, du. 

Anonymkode: 28273...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problemet og har vært hos lege med det. Når jeg forklarte hvordan det var så trengte jeg ikke undersøkelse siden det er ufarlig. Kommer det blod som er mørkt i fargen kan det derimot være noe alvorlig. 
Legen mente det kom av innvendige hemoroider og at man da ofte klør seg bak mens man sover og dermed blir det en rift som sprekker når vi må nr. to🙈
Så husk å vask fingrene godt når dere står opp, folkens😅

Anonymkode: d38a5...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...