Gå til innhold

Innkalt til jobbintervju, men skjønner at jeg egentlig ikke får den

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er flere midlertidig ansatte som har søkt på fast stilling der jeg jobber. Og jeg er også innkalt til intervju, noe som sier at jeg er aktuell. Men samtidig vet jeg at det er andre som er mer aktuelle enn meg, fordi de har jobbet der lenger enn meg, og tidligere fått signaler om at de veldig aktuelle for stillingen. Så det føles på en måte litt tullete å komme på intervju. Jada, jeg kan jo bare ta det som en øvelse i intervjuer og det skader ikke, men uansett.... Sjefen kjenner oss jo godt, så det er liksom ingen vits å tro at man kan briljere i intervjuet heller. Er det vanlig at man tar inn folk til intervju fordi de er kvalifiserte, men man vet egentlig at de ikke kommer til å få jobben?

Anonymkode: 76340...89b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Greia er at jeg skjønner hvilke to som kommer til å få stillingene som er aktuelle. Og jeg er ikke en av dem. Det føles så bortkastet å komme på intervju, men også for dumt å ikke vise interesse ved å søke. Akkurat nå har jeg et hat/elsk-forhold til denne jobben. Halvparten av tiden synes jeg jobben kan ryke og reise, men jeg elsker kollegaene mine. Jeg ønsker bare mest å ha fast jobb. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare gå, og gjøre et så godt intervju som du kan. Det er ikke tankene dine som avgjør hvem som blir ansatt, og møter du ikke får du helt sikkert ikke jobben.

Alternativt kan du søke jobb et annet sted, og håpe arbeidsoppgavene passer deg bedre.

Anonymkode: 98b1c...fd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alternativt kan du søke jobb et annet sted, og håpe arbeidsoppgavene passer deg bedre.

Det gjør jeg også. 

Gjest Hippokrates
Skrevet

Dette er egentlig et proforma-intervju. Altså du fungerer som en slags stallfyll på innstillings- og vurderingslistene. Det er ganske vanlig, særlig i staten som utlyser interne stillinger, hvorav en-to stykker er de som egentlig kniver om jobben. Resten er stallfyll. 

Men du bør virkelig møte opp, og gjøre din jobb for å gi dem noe å tenke på. Ikke nødvendigvis for denne stillingen, som du neppe får uansett, men for fremtidige stillinger. Det handler om å vise inntrykk. Sånn sett er proforma-intervju en glimrende mulighet til å vise de riktige folka hvem du er, utover arbeidshverdagen din. 

Så intervjuet er faktisk ikke bortkastet for deg. Forbered deg godt, og kjør på som om at du faktisk hadde en reell sjanse. 

Gjest Hippokrates
Skrevet

For øvrig er ikke dette elsk-hat-forholdet du presenterer særlig innbydende å stå i over tid. 

Du burde virkelig søke deg bort der ifra, selv om du elsker halvparten av jobben eller kollegene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

Var det du som hadde en tråd her tidligere også om denne stillingen?

Anonymkode: 10ce0...df9

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (4 minutter siden):

Dette er egentlig et proforma-intervju. Altså du fungerer som en slags stallfyll på innstillings- og vurderingslistene. Det er ganske vanlig, særlig i staten som utlyser interne stillinger, hvorav en-to stykker er de som egentlig kniver om jobben. Resten er stallfyll. 

Men du bør virkelig møte opp, og gjøre din jobb for å gi dem noe å tenke på. Ikke nødvendigvis for denne stillingen, som du neppe får uansett, men for fremtidige stillinger. Det handler om å vise inntrykk. Sånn sett er proforma-intervju en glimrende mulighet til å vise de riktige folka hvem du er, utover arbeidshverdagen din. 

Så intervjuet er faktisk ikke bortkastet for deg. Forbered deg godt, og kjør på som om at du faktisk hadde en reell sjanse. 

Ja nettopp. Det er proforma. Jeg er innkalt fordi jeg er kvalifisert, men jeg er ikke fremst i køen. Og jeg vet hvem som står der. 

Cylon skrev (6 minutter siden):

Det tenker jeg også. Og det er derfor jeg stiller opp. Så har flere enn sjefen sett meg også og jeg har presentert meg. 

Cylon skrev (5 minutter siden):

For øvrig er ikke dette elsk-hat-forholdet du presenterer særlig innbydende å stå i over tid. 

Du burde virkelig søke deg bort der ifra, selv om du elsker halvparten av jobben eller kollegene dine. 

Jobber med saken! Men det kan ta tid. :) 

Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja nettopp. Det er proforma. Jeg er innkalt fordi jeg er kvalifisert, men jeg er ikke fremst i køen. Og jeg vet hvem som står der. 

Det tenker jeg også. Og det er derfor jeg stiller opp. Så har flere enn sjefen sett meg også og jeg har presentert meg. 

Jobber med saken! Men det kan ta tid. :) 

Så bra, da kan du jo senke skuldrene og tenke at du har ingenting å tape siden du uansett ikke vinner :) 

Joda, men tid har du visstnok i fleng. Bare ikke det du hater begynner å "ta" deg, for da begynner du å få det travelt. 

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (1 minutt siden):

Så bra, da kan du jo senke skuldrene og tenke at du har ingenting å tape siden du uansett ikke vinner :) 

Joda, men tid har du visstnok i fleng. Bare ikke det du hater begynner å "ta" deg, for da begynner du å få det travelt. 

Hehe, det var et fint svar. Tusen takk! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...