AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 To foreldrepar på kullet til vår datter som går på videregående har begynt et korstog mot at ungdommene skal få feire russetiden på den måten de ønsker og mange har begynt å planlegge (de skal være russ om to år). Noen, inkludert vår datter, ønsker å være på russebuss med de personene de kommer godt overens med, og det er dette disse foreldreparene er sterke motstandere av. Disse menneskene kan beskrives som medlemmer av den intellektuelle kultureliten, og mener at det å bruke mye penger på buss og festing ikke er bra. De anklager oss foreldre som gir et lite bidrag til en fin russetid for barna for å «prøve å fremme oss selv gjennom sine egne barns festing», «bidra til usunne verdier, utestenging og mobbing», «gjør ungdommene en bjørnetjeneste», osv. Alt fordi vi vil at de skal kunne ha en kul og morsom russetid med russebuss, slik normen har vært for tusenvis av ungdommer der vi bor i flere tiår nå. Det er ikke alle som har levd livet med sølvskje i munnen som journalister, arkitekter og advokater med rett til å moralisere mot alt og alle og har «perfekte» barn som kan gå fra toppkarakterer til elitestudiene. Vi har faktisk klart oss gjennom hardt arbeid og vil derfor vil gi barna våre del i det, og lære dem tilsvarende verdier samtidig som de kan ha det moro med vennene sine. Anonymkode: 0687d...abb 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 12. mai 2022 De har et poeng. Anonymkode: 18553...0c9 110 4 37
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Gjør de noe annet enn å anklage dere (med rette) da? Hva består korstoget av? Er det bare å si sin mening, er jeg enige med dem, og dere og deres barn nektes ingenting. Anonymkode: bbf0d...441 33 2 6
GammelKaktus Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Dere kan jo gjøre som dere vil, de har jo ingen makt over hva dere bestemmer dere for. Når det er sagt så synes jeg hele russestyret er avleggs, det er fest og drikking i en måned, bare tull. De kunne kortet ned og blitt kvitt all utestengelsen og galskapen. Kunne hatt en festuke eller noe i stedet, slik det er nå er det ekstremt. 31 7
Myml1 Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Helt enig med de. Russetiden har de siste 15 årene endret seg litt for mye i den negative retningen 38 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 Populært innlegg #6 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har faktisk klart oss gjennom hardt arbeid og vil derfor vil gi barna våre del i det, og lære dem tilsvarende verdier samtidig som de kan ha det moro med vennene sine. Anonymkode: 0687d...abb Hæ? Hvilke verdier er det du mener du har lært gjennom hardt arbeid, som du ønsker å gi videre til ungen din ved å "gi et lite bidrag" til en ekskluderende russebuss? Anonymkode: 57c34...47d 63 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Russebussgreiene har tatt helt av, det ekskluderer, mobber, folk skader seg for livet og setter seg i langvarig økonomisk gjeld for å feste og leke kul i noen få uker. De foreldrene som motarbeider har et veldig godt poeng, du kommer ikke til å se dette før det er din unge som sitter der med tusener i gjeld, ekskludert av vennene, forfyllet og med dårlige eksamenkarakterer og gråting over studier hun ikke kommer inn på fordi festing var viktigst, og det var mor og far enig i. Jeg har for øvrig en tidligere kollega som nå er blitt leder i en annen bedrift, og hun ansetter ikke folk som har vært på russebuss, utelukkende fordi hun ikke vil ha mennesker som ekskluderer i arbeidsstokken. Hun sier det høyt, men jeg vet om andre som også har det på sin "når vi først sjekker søkere på nettet så sjekker vi for dette også"-liste. Klysete folk som tror de er bedre enn andre bidrar ikke positivt til et arbeidsmiljø. Anonymkode: 9fd39...d88 30 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): To foreldrepar på kullet til vår datter som går på videregående har begynt et korstog mot at ungdommene skal få feire russetiden på den måten de ønsker og mange har begynt å planlegge (de skal være russ om to år). Noen, inkludert vår datter, ønsker å være på russebuss med de personene de kommer godt overens med, og det er dette disse foreldreparene er sterke motstandere av. Disse menneskene kan beskrives som medlemmer av den intellektuelle kultureliten, og mener at det å bruke mye penger på buss og festing ikke er bra. De anklager oss foreldre som gir et lite bidrag til en fin russetid for barna for å «prøve å fremme oss selv gjennom sine egne barns festing», «bidra til usunne verdier, utestenging og mobbing», «gjør ungdommene en bjørnetjeneste», osv. Alt fordi vi vil at de skal kunne ha en kul og morsom russetid med russebuss, slik normen har vært for tusenvis av ungdommer der vi bor i flere tiår nå. Det er ikke alle som har levd livet med sølvskje i munnen som journalister, arkitekter og advokater med rett til å moralisere mot alt og alle og har «perfekte» barn som kan gå fra toppkarakterer til elitestudiene. Vi har faktisk klart oss gjennom hardt arbeid og vil derfor vil gi barna våre del i det, og lære dem tilsvarende verdier samtidig som de kan ha det moro med vennene sine. Anonymkode: 0687d...abb Om dette er så viktig for deg burde du sagt til ungdommen din at dersom du vil være på buss må du betale for det selv. Ergo jobbe hardt og spare mye de neste årene for å kunne finansiere det. Jeg var selv russ, uten buss. Hadde det supert. Veldig glad jeg brukte 1000,- på klær og ikke ett femsifret beløp på bil/buss i tillegg. Også veldig glad for at vi bor på bygda hvor det ikke er like vanlig med buss, her er det van om det er noe. Og om ungene skal være med på slik får de jobbe for det når den tid kommer. Anonymkode: 759cd...d5a 19
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Nå ønsker jeg bare å si at min russetid fra 90 tallet er det gøyeste jeg noensinne har gjort. Billig van og gode venner, drikking og full pakke. Men jeg er faktisk enig med disse andre foreldrene. Russebuss kulturen har gått for langt. Noen må bremse ungdommene. Og når du i tillegg leser om svindler på høylys dag der 1 enkeltstående stakkars ungdom blir sittende igjen med gjeldskrav og rettsak fra russebuss utleiere. Ja da fra råder jeg også mine ungdommer fra å bli med prosjekt russebuss. De kan ha en fin russetid uten bussen. Anonymkode: 22cd7...6c2 33 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tenker disse foreldreparene har helt rett! Anonymkode: b9b31...89d 33 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 Populært innlegg #11 Skrevet 12. mai 2022 Bare konseptet med å kjøpe en buss (en BUSS!!!) for å feste en hel MÅNED er jo helt sykt. Betale for å få skrevet egen sang, som handler om puling og festing! Utrolig flaut, egentlig. For noen elendige verdier ungdommene lærer. Anonymkode: b9b31...89d 46 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 Husker vi hadde russevan i 2007, var kjempestas. Disse bussgreiene tar helt av nå. Skjønner foreldrene godt. Anonymkode: 4bd0a...bbe 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Håper jeg får masse sånne foreldre rundt meg når jeg har barn på 18 år! Anonymkode: ecb24...8b2 38 2 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Her vi bor (Nøtterøy) er det kun fellesarrangementer for russen, ingen russebusser. Blitt mye bedre miljø! Anonymkode: 40bc1...121 27 5 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 Her jeg bor er det heldigvis ikke mange digre busser, jeg har kun sett russevans av typen som var vanlig da jeg selv var ung. Jeg har inntrykk av at russen oppfører seg greit. Det er mulig miljøet er annerledes der dere bor, og i så fall har jeg full forståelse for at disse foreldrene reagerer som de gjør. Nå er det en stund til mine barn blir russ, og tiden vil vise hvilken holdning jeg da kommer til å ha. Anonymkode: 00f88...ece 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 Helt enig med disse foreldrene. Makan til ekskluderende opplegg skal en lete lenge etter... vi hadde billig van som vi pimpet for en billig penge. Det var stort sett fellesopplegg for russen hele russetiden der vi alle, med og uten kjøretøy, stilte opp og hadde det kjekt sammen. Alle fikk være med. Ingen konkurranser om å være best, kulest, rikest osv. Hadde en helt fantastisk russetid uten at det ruinerte meg. Har egentlig ikke noe imot russetiden.. men liker ikke retningen det har utviklet seg. Enkelte ungdommer gruer seg i nærmere 3 år til russetiden fordi de ikke har en stor gjeng og ikke tilhører noen buss. Det snakkes ikke om annet fra 1-3. Klasse. Nå ser jeg at det har begynt å bli mer og mer vanlig med busser her jeg bor og (mindre by) og grøsser litt av tanken allerede selv om datteren min bare er 2 år.. Anonymkode: d5918...35a 17 3
Gjest theTitanic Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): To foreldrepar på kullet til vår datter som går på videregående har begynt et korstog mot at ungdommene skal få feire russetiden på den måten de ønsker og mange har begynt å planlegge (de skal være russ om to år). Noen, inkludert vår datter, ønsker å være på russebuss med de personene de kommer godt overens med, og det er dette disse foreldreparene er sterke motstandere av. Disse menneskene kan beskrives som medlemmer av den intellektuelle kultureliten, og mener at det å bruke mye penger på buss og festing ikke er bra. De anklager oss foreldre som gir et lite bidrag til en fin russetid for barna for å «prøve å fremme oss selv gjennom sine egne barns festing», «bidra til usunne verdier, utestenging og mobbing», «gjør ungdommene en bjørnetjeneste», osv. Alt fordi vi vil at de skal kunne ha en kul og morsom russetid med russebuss, slik normen har vært for tusenvis av ungdommer der vi bor i flere tiår nå. Det er ikke alle som har levd livet med sølvskje i munnen som journalister, arkitekter og advokater med rett til å moralisere mot alt og alle og har «perfekte» barn som kan gå fra toppkarakterer til elitestudiene. Vi har faktisk klart oss gjennom hardt arbeid og vil derfor vil gi barna våre del i det, og lære dem tilsvarende verdier samtidig som de kan ha det moro med vennene sine. Anonymkode: 0687d...abb De har helt rett. Tenk så nyttige de pengene hadde vært på bsu. De summene som blir brukt på russebuss og russetid i dag er galskap. Og senere sliter de unge med å komme inn på boligmarkedet. Var det nyttig med foreldre som støttet å sløse bort enorme summer på fest fremfor nyttige ting? Det går fint ann å ha bra fest uten en buss til en million.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 De har rett. Håper de vinner fram for barna DERES sin del. Jeg har snakket med så mange ungdom som angrer på at de ble med på buss, det ble masse drama og tull. Og mange ungdom som ikke er populære eller rike nok til buss, og ekskluderes helt. Anonymkode: 33811...40b 20 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Russebussgreiene har tatt helt av, det ekskluderer, mobber, folk skader seg for livet og setter seg i langvarig økonomisk gjeld for å feste og leke kul i noen få uker. De foreldrene som motarbeider har et veldig godt poeng, du kommer ikke til å se dette før det er din unge som sitter der med tusener i gjeld, ekskludert av vennene, forfyllet og med dårlige eksamenkarakterer og gråting over studier hun ikke kommer inn på fordi festing var viktigst, og det var mor og far enig i. Jeg har for øvrig en tidligere kollega som nå er blitt leder i en annen bedrift, og hun ansetter ikke folk som har vært på russebuss, utelukkende fordi hun ikke vil ha mennesker som ekskluderer i arbeidsstokken. Hun sier det høyt, men jeg vet om andre som også har det på sin "når vi først sjekker søkere på nettet så sjekker vi for dette også"-liste. Klysete folk som tror de er bedre enn andre bidrar ikke positivt til et arbeidsmiljø. Anonymkode: 9fd39...d88 Da er det i så fall din tidligere kollega som både er sær (og i tillegg elendig på rekruttering), for dette her er absolutt ikke vanlig🙄🤦♀️ Når jeg ansetter noen innstiller jeg den best kvalifiserte kandidaten. Jeg ekskluderer ikke kandidater, og ender opp med en mindre kvalifisert kandidat, på grunn av noe irrelevant de har eller ikke har gjort i ungdommen. 🙄 TS: De andre foreldrene har et poeng. Men de bestemmer over sine midler og sine barn (fram til de er 18, i alle fall), og du bestemmer over dine. Anonymkode: c73c8...acd 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 Russetiden har blitt et mareritt og burde avskaffes. Jeg håper inderlig at mine barns klassekompiser har slike oppegående, foreldre som du beskriver, TS, når mine barn går på VGS. Anonymkode: fd212...43c 14 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå