Gå til innhold

har noen hatt blod i avføringsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og vet du hva sjansen er for at det betyr kreft? står så forskjellig på nett. Fikk beskjed om litt blod i test idag og er ganske urolig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om det er friskt blod eller ikke. Friskt blod er ofte ikke så alvorlig, kan være en rift i tarmen bare. Gammelt blod kan feks være magesår og blødende magesår er alvorlig men fullt mulig å behandle.

Anonymkode: 5b746...00c

Skrevet

Jeg fikk bare beskjed om litt blod i prøven, ikke noe om det er friskt eller ikke. Jeg hadde litt friskt blod på papiret ganske nylig så håper det bare er en hemoroide eller rift men lurer likevel på dette med risiko. Noen som vet? 

Skrevet

Ingen??

Skrevet

Hos meg var det kun en rift i tarmen. 

AnonymBruker
Skrevet
surrehumla skrev (2 timer siden):

Jeg fikk bare beskjed om litt blod i prøven, ikke noe om det er friskt eller ikke. Jeg hadde litt friskt blod på papiret ganske nylig så håper det bare er en hemoroide eller rift men lurer likevel på dette med risiko. Noen som vet? 

Er nok garantert en rift eller hemoroide.

Hadde nettopp denne samtalen med lege og de ser etter større mengder og gjerne mørkere farget.

Anonymkode: 6967f...7f5

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at det er en tarmsykdom er mye større, eller en rift eller hemoroide.

Hvorfor har du tatt avføringsprøve da?

I mitt tilfelle var det ulcerøs kolitt.

Anonymkode: 2dc38...dbb

Skrevet
Munchlax skrev (6 timer siden):

Hos meg var det kun en rift i tarmen. 

hvordan ble riften funnet? koloskopi?

AnonymBruker
Skrevet

Ha , de fulgte  aldri opp så vet ikke hva det var 

Anonymkode: 3c66c...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ha , de fulgte  aldri opp så vet ikke hva det var 

Ja ikke ha 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja ikke ha 

Du hadde blod i avføringen men fikk ikke koloskopi? Hvorfor? Hvor gammel er du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er nok garantert en rift eller hemoroide.

Hadde nettopp denne samtalen med lege og de ser etter større mengder og gjerne mørkere farget.

Anonymkode: 6967f...7f5

er det bare ved større mengder i prøven at det henvises videre tik koloskopi eller hva mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sjansen for at det er en tarmsykdom er mye større, eller en rift eller hemoroide.

Hvorfor har du tatt avføringsprøve da?

I mitt tilfelle var det ulcerøs kolitt.

Anonymkode: 2dc38...dbb

Jeg har tatt testen fordi jeg sliter med kvalme

Skrevet

Noen flere med erfaringer på avføringstest som var positiv for blod?

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt positiv på blod i avføringen flere ganger. Nå tør jeg ikke ta flere prøver i frykt for enda en positiv test. Har tatt koloskopi uten funn, men har IBD, så det er nok grunnen.

Anonymkode: 110f6...951

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har hatt positiv på blod i avføringen flere ganger. Nå tør jeg ikke ta flere prøver i frykt for enda en positiv test. Har tatt koloskopi uten funn, men har IBD, så det er nok grunnen.

Anonymkode: 110f6...951

Jeg skal til gastroskopi fordi jeg også har kvalme. ganske urolig for dette. Hva sier legen din? Skal det ikke gjøres mer for å finne ut av det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt positiv for blod i avføring. Det er vel den som tas over 3 dager? Jeg hadde positiv for alle 3 dagene. Men jeg har også positiv fecaltest, som måler sånn kalprotektin. Det er en avføringsprøve som man leverer bare én gang..  Den måler nivået av betennelse på en måte. Har du tatt en sånn? 

Jeg skal på koloskopi, venter bare på at siste fecaltest skal komme tilbake. Tror fastlegen ville se hvordan den var før henvisning. Er også redd for kreft, men sannsynligvis er det en tarmsykdom eller noe annet som fint kan behandles og som ikke er direkte dødelig..... 

Anonymkode: a345c...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...