Gå til innhold

Adhd og bipolar er typisk at blandes sammen og feil diagnostiseres

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forstår ikke det helt. Selv om det er noen likheter, er det jo endel veldig ulike symptomer også..?

Har ikke så mye greie på det. Men når jeg tenker add så tenker jeg uoppmerksom, glemsom, surrete, uorganisert. Adhd er hyperaktivitet i tillegg. Og at dette er nokså konstant.

Mens bipolar er maniske perioder og depressive perioder. At begge kan føre til impulsivitet, fidgeting osv. bør jo ikke ha så mye å si.

Hva mer er likt, og hva er veldig ulikt?

Anonymkode: a65d3...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor har du det fra at disse diagnosene blandes? 

Anonymkode: 8cc69...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt og lest om folk som feildiagnostiseres. At det er typisk om man har adhd i slekta at det er mest sannsynlig å få den diagnosen.

Legen til en kompis sa det for noen dager siden. Han har tydelige tegn på adhd, men siden mora hans var bipolar er det masse fokus på å sjekke det og. Selv om kompis aldri har vært manisk eller deprimert.

Såklart greit å sjekke nøye, men da bør det jo sjekkes nøye på ordentlig, ikke bare se på hva slags diagnose foreldrene har f.eks.

Anonymkode: a65d3...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diagnosene pleies så absolutt ikke å blandes. Det er få likheter, men noen symptomer på ADHD kan minne om symptomer på mani, men i langt mildere grad. F.eks rastløshet, tankekjør, hurtig tale osv. 

Anonymkode: 3a228...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt folk har blitt feildiagnoser ja. ADHD folk kan ha ganske ekstreme følelser de også. 

Anonymkode: c5dba...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått de diagnosene ja, og bipolar ble fjernet etterhvert. Det går jo å ha adhd og depresjon uten at man er bipolar. Depresjon får man lett når mellommenneskelig samspill ikke fungerer og man ofte roter ting til. Adhd og autisme er også lett og blande pga mange likhetstrekk. 1/3 likhet. Den typiske med adhd, autisme eller bipolar er nok lett og diagnostisere, mens andre har mer uklare og blandede trekk. Autismespekteret inneholder enormt forskjellige individer. Adhd kan være så begrensende at en person ikke får til noe som helst i livet og trenger hjelp bare for å fikse hverdagen. Andre har suksessfulle karrierer og er en ressurs for alle rundt seg. I tillegg så kan det blande seg inn trekk fra overbelastning, utrygg oppvekst, traumer, angst og depresjon som kan feiltolkes som diagnosesymptomer. Det er nok faktisk ikke lett. 

Anonymkode: 80b53...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk med adhd kan ofte få tilleggsdiagnoser som angst/ depresjon, spiseforstyrrelser, dysleksi og bipolar lidelse. 

adhd kjennetegnes ved hyperaktivitet, impulsiv og ukonsentrert. 
bipolar kjennetegnes ved store følelsesmessige svingninger som depresjon og mani. 

Man går ikke i kjelleren av dype depresjoner og får mani i etterkant hvis man har adhd. 

men ja, det kan være noen symptom som er like. 

Anonymkode: bdfa7...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørt at mange jenter med bipolar egentlig har autisme (og ofte ADHD også).

Anonymkode: 8cd7e...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Nearly 80% of women with autism are misdiagnosed – often with conditions such as borderline personality disorder, eating disorders, bipolar disorder and anxiety. It’s currently unknown how often women with ADHD are misdiagnosed."

https://www.dailymaverick.co.za/article/2022-05-12-why-many-women-with-autism-and-adhd-arent-diagnosed-until-adulthood-and-what-to-do-if-you-think-youre-one-of-them/

Anonymkode: 8cd7e...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har fått de diagnosene ja, og bipolar ble fjernet etterhvert. Det går jo å ha adhd og depresjon uten at man er bipolar. Depresjon får man lett når mellommenneskelig samspill ikke fungerer og man ofte roter ting til. Adhd og autisme er også lett og blande pga mange likhetstrekk. 1/3 likhet. Den typiske med adhd, autisme eller bipolar er nok lett og diagnostisere, mens andre har mer uklare og blandede trekk. Autismespekteret inneholder enormt forskjellige individer. Adhd kan være så begrensende at en person ikke får til noe som helst i livet og trenger hjelp bare for å fikse hverdagen. Andre har suksessfulle karrierer og er en ressurs for alle rundt seg. I tillegg så kan det blande seg inn trekk fra overbelastning, utrygg oppvekst, traumer, angst og depresjon som kan feiltolkes som diagnosesymptomer. Det er nok faktisk ikke lett. 

Hvorfor ble bipolar-diagnosen fjernet? Tipper du var feildiagnostisert, men hva lå til grunn for at du fikk diagnosen? Og hva lå til grunn for at den ble fjernet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor og hvordan ligner autisme på bipolar? Hilsen bipolar jente som kjenner meg veldig lite autistisk, men jeg kan heller ikke særlig mye om den diagnosen 

Anonymkode: c49aa...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er frustrerende, jeg er overbevist om at eksen min er bipolar, men han har fått adhd-diagnose av legen og psykologen. Men de så jo aldri de sinnsykt maniske episodene hans, episodene da han plutselig skulle slutte i jobben sin fordi han var fornærma over ett eller annet, osv. Han var prikk lik søsteren som var bipolar. Adhd har jeg imidlertid null tro på at han har, han har ingen uro i kroppen. 

Anonymkode: ac953...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor og hvordan ligner autisme på bipolar? Hilsen bipolar jente som kjenner meg veldig lite autistisk, men jeg kan heller ikke særlig mye om den diagnosen 

Autisme ligner ikke på bipolar. Noen med autisme kan slite med bl.a følelsesregulering, som kan gi store humørsvingninger, men en kompetent psykolog eller psykiater vil ikke ha noe problem med å skille disse diagnosene fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal til utredning nå og det står mellom aspeger og adhd diagnose, så vi får se.

Anonymkode: 90cb9...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer det! Jeg fikk først bipolardiagnose og fikk medisiner mot det. De virker så sett og vis. Jeg sluttet å bry meg om at jeg var surrete og ikke fikk gjort noe. Ble ukritisk og likeglad. Etterhvert fikk jeg mye større humørsvingninger og følte meg nummen samtidig.

Så, etter mange år med og uten medisiner, da med masse angst og stress fikk jeg endelig adhd-diagnose og ritalin. Angsten og humørsvinginger forsvant. Fikk gode tilbakemeldinger på jobb, huset ble ryddigere, klarte meg så mye bedre i livet generelt. Nå noen år senere våkner jeg glad om morran og gleder meg til dagen, føler jeg har kontroll og lever et helt vanlig liv.

Så det er ganske alvorlig å bli feildiagnostisert.

Anonymkode: a2d18...38b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De ligner ikke, men det er ikke uvanlig at en med autisme også har bipolar. Selv har jeg Asperger, borderline, bipolar, rusavhengighet og spiseforstyrrelse. Alle vanlige diagnoser å ha hvis man har Asperger. Men jeg har jo hatt det tøft som da har trigget noe av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (20 minutter siden):

De ligner ikke, men det er ikke uvanlig at en med autisme også har bipolar. Selv har jeg Asperger, borderline, bipolar, rusavhengighet og spiseforstyrrelse. Alle vanlige diagnoser å ha hvis man har Asperger. Men jeg har jo hatt det tøft som da har trigget noe av det. 

Hva har du opplevd, hvis du ønsker å dele noe i generelle eller korte trekk, som har trigget diagnosene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har du opplevd, hvis du ønsker å dele noe i generelle eller korte trekk, som har trigget diagnosene? 

Mobbing, ustabilt hjem, psykopatisk stefar, psykisk vold av kjæreste fra 16-25 år osv. Pluss jeg hadde jo sårbarheter i utgangspunktet. Har også overgrep og fysisk vold og nesten drap i bagasjen, men det kom etter jeg hadde utviklet alt dette.

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet komorbiditet, samsykelighet betyr at man har flere diagnoser. Og det er stor samsykelighet for Bipolar, ADHD, adferdssykdommer og angstlidelser.

På grunn av at det er så store sprik i ADHD, at det både er rolige og aktive tilfeller, så har begge hovedtyper ADHD noen fellestrekk med Bipolar. Før ble de uten "hyper" (H'en i ADHD) diagnosert med ADD, men nå er det bare ADHD.

Det er mange overlappende symptomer, avhengig av hvor personen med Bipolar befinner seg i stemningsleiet:

De som hovedsaklig har dårlig konsentrasjon og sliter med oppmerksomhet, hukommelsesvansker, tristhet, har dette til felles med Bipolar i depressiv fase.

De som er utagerende, hyperaktive, oppstemte, klarer ikke holde fokus, prater mye og fort, har dette til felles med Bipolar under en manisk periode.

Det er ikke uvanlig at en Bipolar fase varer i 4-6 måneder før det svinger. Da kan det ha det vært en utredning og man har fått en diagnose for ADHD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ble bipolar-diagnosen fjernet? Tipper du var feildiagnostisert, men hva lå til grunn for at du fikk diagnosen? Og hva lå til grunn for at den ble fjernet? 

Aner ikke. En behandler jeg gikk til i noen år sa bare at det ikke stemte og fraskrev den. Den som ga meg diagnosen kjente meg ikke I det hele tatt og satt den iløpet av et kvarter. Begge spesialister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...