Gå til innhold

Kjøring uten lappen, anmeldt for medvirkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et par vi er venner med ble satt i en knipe hvor de ble stoppa. Han skulle kjøre ned en bakke for å sjekke styringa på bilen pga bekymring fra dama hans. På vei ned bakken svinger han inn til siden, dama setter seg deretter i førersetet og de skal til å kjøre videre. Inn på plassen kommer politi i sivil, som går for å snakke med typen, og spør om førerkort. De har fått bilen og slikt på film, men på filmen ser man kun tskjorta til typen, ingen ansikter.. veldig blurry. En politimann snakker med dama og hører hva hun tenker (hu har førerkort), og mener hun sa noe om at hun ikke ville si noe om situasjonen, men spurte hva som skjer om det er noe galt. Fikk da råd om å være ærlig ved vitneavhør så hu selv ikke blir straffet. Hvordan kan politimannen si dette når det ofte er slik at eier av bilen blir anmeldt for medvirkning? Hun har angst så derfor stresser hun mtp fengselsstraff eller å miste lappen selv. Noen som har erfaring med strafferammen på den som overlater bilen? Dama visste ikke at typen hadde mista lappen, da han heller tydligvis aldri har hatt den. Han viste henne førerkortet til broren sin, og hun klandrer seg selv for at hun ikke så nøye nok på det, man forventer jo ikke at folk holder på med slik løgn, det er noen år siden han sa han hadde lappen og viste førerkort.

Andre spm, typen slo ut positiv på kokain, men ble ikke tatt med til blodprøve.. og politimannen mente at det kan være at det har sitti igjen noe i bihuler eller nese fra for en uke siden. Da regner dem med at det var såpass lite at det ikke var noe politiet brydde seg om. Er det noe politiet kan bringe frem som bevis i en rettsak? Det er jo tross alt midlertidig rusprøve han fikk? Det kan da vel ikke bli tatt som bevis for noe når de ikke tar blodprøve eller urinprøve av vedkommende? Dama hans er totalt knust og livredd for hva som skjer videre, tror nok det forholdet fikk noen brister nå..

Setter pris på råd og svar, har søkt opp alt av ting men vanskelig å finne noe forventet strafferamme da situasjoner er så forskjellig.

Anonymkode: f64fc...bb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sitter på med en som ikke har førerkort, er ruset e.l. så kan passasjeren straffes ja. 

Anonymkode: 6ed74...f2b

AnonymBruker
Skrevet

Altså herregud. 

Anonymkode: a37a3...dea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså herregud. 

Anonymkode: a37a3...dea

Hva er vitsen med å kommentere om du ikke kommer med råd? Det er flere enn man tror som kjører eller holder på slik.. er jo ikke akkurat noen kul situasjon for dama, hu har vært altfor naiv.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Denne damen har virkelig funnet seg et prakteksemplar. Ikke rart hun har angst.

Ja, dessverre kan hun bli regnet som medskyldig. Hun må sannsynliggjøre at han løy - det at han bruker kokain gjør jo at det er lett å tenke seg at han er upålitelig så det burde tale til hennes fordel. På den annen side: kan hun sannsynliggjøre at hun ikke visste at han var ruset?

Jeg kan si hva jeg ville gjort med et dophode som hadde satt meg i en slik situasjon og løyet: det hadde vært slutt - på flekken.

AnonymBruker
Skrevet

Man er pliktet til å finne ut om den man lar kjøre har førerkort, eksen til venninna mi mistet lappen som 19åring og fortsatte å kjøre uten i 14 år! Han ble sammen med venninna mi, da var han i 30årene og hadde bil, hvem hadde vel kommet på å sjekke om en har lappen da?

Vel, de ble omsider stoppet, han ble anmeldt av politiet og venninnen min også. 

Anonymkode: 3013c...abe

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min hadde mista kjøreretten i Norge, men henta nytt førerkort i hjemlandet som han viste meg da jeg lurte på om han hadde lappen. Han viste det også ved politikontroll og fikk aldri problemer da de aldri sjekket i systemet. Nå hadde jeg aldri en bil som han lånte av meg, men lurer på om det hadde hatt noe å si, og hvordan finner man ut om folk har kjørerett i Norge om de viser utenlandsk førerkort?

Anonymkode: dc0b3...557

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun ikke har sagt til politiet at hun visste at typen ikke hadde førerkort så kan hun ikke bli dømt. Det må bevises at hun visste om det.

Det er bare å nekte, så blir det helt garantert henlagt. Aldri i livet om de gidder føre dette for retten.

Anonymkode: 352b0...da5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så lenge hun ikke har sagt til politiet at hun visste at typen ikke hadde førerkort så kan hun ikke bli dømt. Det må bevises at hun visste om det.

Det er bare å nekte, så blir det helt garantert henlagt. Aldri i livet om de gidder føre dette for retten.

Anonymkode: 352b0...da5

Takk for svar, de brydde seg ikke om den svake positive rustesten heller, de mistenkte ikke at han var rusa på tidspunktet, da hadde de jo tatt han med for blodprøve. Så dette går nok kun på om hun visste at han ikke hadde førerkort. Kan ikke skjønne dette blir rettsak jeg heller. Slik hun forklarte det så sa politimennene at så lenge hun er ærlig så får hun ikke selv problemer. Jeg tror de skjønte at hun var uskyldig i det her, selvom hun nok er litt godtroende og naiv da hehe..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man er pliktet til å finne ut om den man lar kjøre har førerkort, eksen til venninna mi mistet lappen som 19åring og fortsatte å kjøre uten i 14 år! Han ble sammen med venninna mi, da var han i 30årene og hadde bil, hvem hadde vel kommet på å sjekke om en har lappen da?

Vel, de ble omsider stoppet, han ble anmeldt av politiet og venninnen min også. 

Anonymkode: 3013c...abe

Skal det virkelig være nødvendig å sjekke førerkortet hver gang samboeren tar bilen eller kjører? Det er da ikke vanlig i ekteskap. Nå hadde han jo tydligvis aldri hatt lappen, og har vist henne et annet førerkort eller et falskt et. Samboeren min har aldri sett mitt førerkort for eksempel, det er jo ikke noe man nødvendigvis viser hver gang man skal kjøre når man bor sammen.. så kan ikke skjønne at dette skal bli noen stor sak. Det var 200m ned den bakken, og hun satt bak rattet når de stoppet dem, det var iallefall slik jeg forsto det. Det blir vel litt ord mot ord der. Men jeg trodde at om 2 politimenn har sett noe og er sikre på sin sak, at det er nok bevis?

I beste fall får hun en bot, får håpe det ikke blir noe mer.

AnonymBruker
Skrevet

Var dama passasjer ned den bakken? 

Anonymkode: 4f2b3...b24

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Denne damen har virkelig funnet seg et prakteksemplar. Ikke rart hun har angst.

Ja, dessverre kan hun bli regnet som medskyldig. Hun må sannsynliggjøre at han løy - det at han bruker kokain gjør jo at det er lett å tenke seg at han er upålitelig så det burde tale til hennes fordel. På den annen side: kan hun sannsynliggjøre at hun ikke visste at han var ruset?

Jeg kan si hva jeg ville gjort med et dophode som hadde satt meg i en slik situasjon og løyet: det hadde vært slutt - på flekken.

Hun må ikke sannsynliggjøre noe som helst. Det er politiet som har bevisbyrden og må bevise at hun visste eller burde visst at fyren ikke hadde førerkort.

Anonymkode: c6bef...e62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun må ikke sannsynliggjøre noe som helst. Det er politiet som har bevisbyrden og må bevise at hun visste eller burde visst at fyren ikke hadde førerkort.

Var dama passasjer ned den bakken? 

Anonymkode: 4f2b3...b24

Ja hu var passasjer ned bakken fordi han skulle sjekke bilen. Hun liker å kjøre den selv, så han pleier ikke kjøre bilen hennes. Men denne gangen gjorde han det. Det er så stygt gjort av han, for nå er det hu som må ta støyten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det som er vanskelig når de bor sammen. Slik hun forklarte meg det så har han vist henne et førerkort med navnet hans, og han har nå kommet clean og fortalt hun at det var broren sitt. De er veldig like, og hun så det kun 1 gang før de flyttet sammen. Er jo tragisk at man må spørre sin kjære om førerkort flere ganger, det burde være tillit nok der til at man ikke lyver om noe slikt.. hu har nok lært av dette men det kan jo skje alle.. man vet aldri hva mennesker skjuler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det som er vanskelig når de bor sammen. Slik hun forklarte meg det så har han vist henne et førerkort med navnet hans, og han har nå kommet clean og fortalt hun at det var broren sitt. De er veldig like, og hun så det kun 1 gang før de flyttet sammen. Er jo tragisk at man må spørre sin kjære om førerkort flere ganger, det burde være tillit nok der til at man ikke lyver om noe slikt.. hu har nok lært av dette men det kan jo skje alle.. man vet aldri hva mennesker skjuler.

Nei, akkurat dette kan ikke skje alle. "Sjekke styringa", han kjørte bare sakte ned den bakken" og ble helt tilfeldigvis filmet av sivilt politi, etter at de har byttet sjåfør midt i den bakken... var bare litt påvirket av kokain, har aldri hatt lappen, har vist fram et sertifikat for å bevis at han har det. Nei, det har ikke skjedd noen jeg kjenner, og kommer ikke til å skje heller. 

Anonymkode: 79b66...c08

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hu var passasjer ned bakken fordi han skulle sjekke bilen. Hun liker å kjøre den selv, så han pleier ikke kjøre bilen hennes. Men denne gangen gjorde han det. Det er så stygt gjort av han, for nå er det hu som må ta støyten.

Stygt gjort å gjøre som dama har krevd? Den var ny

Ja hun kan straffes, men politiet må bevise hennes skyld.

Anonymkode: b6056...6b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, akkurat dette kan ikke skje alle. "Sjekke styringa", han kjørte bare sakte ned den bakken" og ble helt tilfeldigvis filmet av sivilt politi, etter at de har byttet sjåfør midt i den bakken... var bare litt påvirket av kokain, har aldri hatt lappen, har vist fram et sertifikat for å bevis at han har det. Nei, det har ikke skjedd noen jeg kjenner, og kommer ikke til å skje heller. 

Det at folk LYVER på seg lappen til partner kan skje alle, sier ikke dette har skjedd alle. Hørt om flere som har gjort lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det kan skje. En eks av meg som jeg hadde vært sammen med tre mnd. hadde ikke lappen. Han fikk låne min mors bil, og jeg trodde han hadde førerkort. 

Han brukte amf, det visste jeg heller ikke. 

Anonymkode: e76ad...771

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stygt gjort å gjøre som dama har krevd? Den var ny

Ja hun kan straffes, men politiet må bevise hennes skyld.

Anonymkode: b6056...6b0

Stygt gjort å lyve ved å forfalske førerkort ja, det er det jeg mente var stygt gjort og at hun nå må ta støyten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det kan skje. En eks av meg som jeg hadde vært sammen med tre mnd. hadde ikke lappen. Han fikk låne min mors bil, og jeg trodde han hadde førerkort. 

Han brukte amf, det visste jeg heller ikke. 

Anonymkode: e76ad...771

Uff... trist at sånt skjer og at folk ikke klarer være ærlig. Gikk det bra med deg/moren din eller ble han ikke stoppet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...