Gå til innhold

Fondation som ikke gir synlig tørr hud etter påføring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke tørr hud. Føles ikke slik, og ser hvertfall ikke slik ut. Likevel ved påføring av fondation (ikke billig, er fra parfymeri) så er det akkurat som man kan se at huden er tørr. Bittesmå flak kan forekomme eks i panne el på nese. (Kan tilføye at jeg tar rens, masker og benytter meg av drink up krem jevnlig.) Er det bare meg, eller er det flere med samme utfordring?

Får stadig kommentarer på fin hud. Så er det situasjoner der jeg har lyst til å sminke meg ekstra, altså med fondation. 

Håper noen har tips om fondation som både dekker, og er fin og glatt på huden? Blir utrolig glad for tips!

Anonymkode: 97b5e...b82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten dråpe eller to med ansiktsolje før du tar på primer og foundation. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme og forsøkte nylig med setting spray fra makeupmekka og syns det hjalp mye. Jeg hadde sminken på bare et par timer da, men det var lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme problem; masse fukt fra fuktmaske, fuktighetskrem osv., god primer og foundation som fukter er helt nødvendig for meg. Bruker våt svamp til påføring. Ikke kommet så langt som å prøve settingspray.

Anonymkode: 8fb67...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Jeg hadde ikke det problemet da jeg var yngre, men nå (35) så får jeg ikke foundation til å funke i det hele tatt på min hud. Jeg har ikke tørr hud, men en foundation ser ut til å fremheve alt av tekstur og porer og jeg ser 20 år eldre ut. Har prøvd å blande inn dråper med olje - men det tror jeg ikke vil funke på alle typer foundation (det har ikke funket på noen av mine).

Så det jeg gjør er at jeg bruker en bb-cream. Den dekker akkurat nok til at hudtonen ser jevnere ut og får glød, uten at det synes i det hele tatt at jeg bruker sminke. (Jeg bruker en billig en fra isadora).
Deretter blander jeg bb-creamen med en foundation der jeg ser at huden trenger å dekkes litt mer. Jeg bruker et ørtynt lag. Dekker forsiktig med fingertuppene. Så bruker jeg tynne lag med ren concealer til slutt (f.eks under øynene).
Etterpå påfører jeg forsiktig gjennomsiktig setting-pudder.

Siden jeg fant denne bb-creamen så har jeg gitt opp foundation helt. Men noen gav meg en gang noen tips om å lete etter foundation for "mature skin". Samt å finne en foundation med lett eller middels dekkevne. Det har jeg ikke prøvd, men kanskje noe verdt å undersøke?

Anonymkode: fe0ba...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forklare eksakt hva jeg gjør / og har blitt kvitt problrmet.

Oppå dagkremen - før primeren - bruker jeg denne: https://www.blush.no/ansiktspleie/serum-oljer/pixi-rose-essence-oil-95343?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRK-KnnNiytmW6OiW5QAR5qqAv4RpB8mObbBnd_Gspe3BWTpbPdzYsQaAqVJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Primer (leter etter en enda bedre - men denne er ok). Hender jeg dropper den også: https://www.kicks.no/lumene/makeup/base/primer/natural-glow-moisturizing-illuminating-primer-20-ml?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRJhI2EILFcM3EL-5g2CUQqJwhzolp9116XmQmb3pguqnbwQ0nvchX4aAvXiEALw_wcB

Så bruker jeg denne: https://caiacosmetics.no/no/sminke/ansiktsmakeup/foundation/bb-stick?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRI3V1btrYiLO3oT4au0qImPiwaCHwIa-52vKk_4BDC5eaCijZI3PmIaArLjEALw_wcB

med denne: https://caiacosmetics.no/no/koster-tilbehor/borster/sminkekoster-/flat-buffer-foundation-brush-14?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRL6TnwTQw00OMlcBgSToLPaEnk-8NKQirYzRn-szGA9Mkfrps0N9JwaAmbnEALw_wcB

Og så kommer rosinen i pølsa! Nemlig…. Denne: https://caiacosmetics.no/no/sminke/ansiktsmakeup/setting-spray/setting-spray-that-extra-hydration?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRJ_wmgbygGk2vfuaQZSKaKKezpvGDYp7KCYkZoUE6H8UG_FGgMgQBQaAugKEALw_wcB

Og hvis jeg likevel skulle bli tørr, så frisker jeg opp sminken med den samme sprayen - eller jeg bruker denne, som jeg alltid har i veska: https://www.kicks.no/pixi/hudpleie/ansiktspleie/face-mist/rose-glow-mist-80-ml?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRLUYNqCfc8_RvOs5BSUokyk9p0RM7cT_nIZAhBaIL3ilZLfcsonnsgaAvzNEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det grunnlaget, da. Peeling innimellom (særlig rundt nesa) og god dagkrem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker la roche posay toleraine foundation. Den er fra apotek og for sensitiv hud med mye fuktighet i seg. 

Anonymkode: e4833...f2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme problem; masse fukt fra fuktmaske, fuktighetskrem osv., god primer og foundation som fukter er helt nødvendig for meg. Bruker våt svamp til påføring. Ikke kommet så langt som å prøve settingspray.

Anonymkode: 8fb67...812

Då er det nok vatnet som gjer huden tørr

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som at foundationen du bruker, ikke passer til huden din. Det kan også være ingredienser i foundation og underlag (fuktighetskrem/(solkrem) som kræsjer. Før du går til innkjøp av ny foundation (eller BB/CC-Cream), kan du prøve følgende:

Vent minst 20 minutter etter at du har påført fuktighetskrem og/eller solkrem før du påfører foundation

Bruk en primer tilpasset din hudtype. En primer jevner ut hudoverflaten og hjelper foundationen/BB/CC-kremen til å sitte bedre.

Pass på at svampen du bruker for påføring er ren. Den skal heller ikke være våt, bare lett fuktig. Dersom oljebasert foundation blandes med vann, kan den skille seg og bidra til et ujevnt resultat.

Prøv å bruke en primer/fuktspray på svampen i stedet for vann, f.eks. MAC Prep + Prime Fix.

Prøv evt. å påføre foundation med fingre eller kost i stedet for svamp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke mange av disse svindyre fra parfymeri virker noe bra. Er det masse parfyme i den? Jeg bruker ikke brunkrem, men husker fra da jeg var fjortis at jeg trodde at de dyreste parfymeriene hadde det beste. Det var det absolutt ikke! 

Men de gangene jeg bruker såkalt foundation, tar jeg på base. Så bruker jeg Bare Minerals pudder over. Så sprayer jeg over med Garnier spf 50 overmakeup. 
Basen kan hjelpe å ikke få huden til å virke så tørr. Det gjør også overmakeup sprayene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var om du bruker riktig type foundation for din hud. Jeg har brukt Lancome Teint miracle "i alle år" og er kjempefornøyd med den, men tenkte jeg skulle prøve Estée Lauder Double Wear siden "alle" elsker denne og den er kåret til beste foundation osv., men den så altså så tørr ut på huden min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...