Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Sliter litt med å velge mellom ingeniørlinjer. Hvilke av disse gir meg størst mulighet til å jobbe med skikkelig kul teknologi som AI (kunstig intelligens)? Eller annen teknologi som kan være kult?

Hittil har jeg landet på en del sivingstudier på NTNU

- indøk

- datateknologi

- kybernetikk og robotikk

- Men også 3 årig dataingeniør, informatikk og digital infrastruktur og cybersikkerhet

Men vurderer også bare å studere i Ås siden jeg da kan bo hjemme i Oslo. De tilbyr de samme studiene der også, men har hørt at NTNU er bedre enn NMBU? Så da burde jeg heller prøve NTNU?

Hva ville dere anbefalt meg å gått for? Det er ikke sikkert jeg kommer inn på NTNU, men vil likevel prioritere det på søknaden, verdt å prøve det. Jeg vil jo ta hensyn til jobbmuligheter etterpå. Er det sånn at siving tittel er det mest trygge og «beste» egentlig? Vurderer kanskje 3 årig først for da jeg er ikke låst i 5 år.

Anonymkode: 5d620...db4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som om indøk er det beste valget basert på det du ønsker å gjøre, i alle fall. 

Anonymkode: 28669...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siving er et ganske trygt valg ja. Indøk er nok vesentlig mindre teknisk enn de andre du lister opp.

Tenk på at noen av de har en del av de samme fellesfagene de første par årene. Det er ikke uvanlig at folk bytter linje etter et semester eller to, hvis de finner ut at det ble feil linje.

Anonymkode: 69727...a22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker ikke som om indøk er det beste valget basert på det du ønsker å gjøre, i alle fall. 

Anonymkode: 28669...337

På hvilken måte da? Indøk har dataretning og AI retning slik jeg har forstått det... 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Siving er et ganske trygt valg ja. Indøk er nok vesentlig mindre teknisk enn de andre du lister opp.

Tenk på at noen av de har en del av de samme fellesfagene de første par årene. Det er ikke uvanlig at folk bytter linje etter et semester eller to, hvis de finner ut at det ble feil linje.

Klar over det. Vet ikke hva jeg liker best... Virker greit å ha økonomi også, er veldig nyttig å kunne og det er veldig ettertraktet kompetanse med kombinasjon, så derfor jeg ser litt på indøk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte da? Indøk har dataretning og AI retning slik jeg har forstått det... 

Klar over det. Vet ikke hva jeg liker best... Virker greit å ha økonomi også, er veldig nyttig å kunne og det er veldig ettertraktet kompetanse med kombinasjon, så derfor jeg ser litt på indøk.

Jo, men det er jo nettopp det at indøk er en sånn hybridlinje på en måte. Hvis du ønsker å jobbe tett på teknologien er det jo lurt å ha de tunge tekniske fagene. Men kommer an på hva du har interesse for, synes du økonomi og ledelsesfag er interessant så er det vel et greit valg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, men det er jo nettopp det at indøk er en sånn hybridlinje på en måte. Hvis du ønsker å jobbe tett på teknologien er det jo lurt å ha de tunge tekniske fagene. Men kommer an på hva du har interesse for, synes du økonomi og ledelsesfag er interessant så er det vel et greit valg. 

Vanskelig å vite hva jeg har mest interesse for egentlig før jeg får prøvd det...Vet jeg har interesse for IT. Har aldri hatt økonomi og ledelsesfag før, men synes det virker spennende når jeg ser hva jeg kan jobbe med etter studiet. Når jeg leser litt om økonomifagene på indøk så ser mye av det litt tørt ut med tanke på alle begrepene som blir listet... Men synes jobbene man kan få høres mye mer interessante ut.

AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

Ingen bryr seg om hvilken skole du har gått på med mindre de har et spesielt fagmiljø på en av dem. Der jeg jobber rekrutterer vi bare fra ett spesielt fagfelt som kun finnes på NTNU i Norge. Men utenom det vil jeg ikke si at NTNU er bedre enn NMBU. Og hvis du er veldig opptatt av titler blir du ikke sivilingeniør av å først ta 3-årig bachelor etterfulgt av 2-åring master. Men igjen, ingen bryr seg.

Anonymkode: c38b0...a6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen bryr seg om hvilken skole du har gått på med mindre de har et spesielt fagmiljø på en av dem. Der jeg jobber rekrutterer vi bare fra ett spesielt fagfelt som kun finnes på NTNU i Norge. Men utenom det vil jeg ikke si at NTNU er bedre enn NMBU. Og hvis du er veldig opptatt av titler blir du ikke sivilingeniør av å først ta 3-årig bachelor etterfulgt av 2-åring master. Men igjen, ingen bryr seg.

Anonymkode: c38b0...a6a

Jo? Jeg skal ta master i prosessteknologi, og vil dermed få tittelen sivilingeniør. Det står til og med på informasjonen til studiet. 

Anonymkode: c5c4f...1fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis du er usikker på om du vil låse deg til 5 år ville jeg tatt bachelor, så kan du begynne å jobbe etter tre år om du er lei. Dog ikke alle bachelorer som er nok til å få jobb, så viktig å undersøke dette. og OBS, da må du også ha gode karakterer fra bacheloren for å komme inn på masteren du vil, mens med 5 årig slipper du å tenke på det.

Anonymkode: 1a956...71c

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta en bachelor først. På NTNU er det slik at du ikke skriver bacheloroppgave, og om du skulle være lei etter 3 år og droppe ut, da sitter du der uten noe. På USN vet jeg at lektorutdanningene operer med at man kan få en bachelorgrad etter 3 år... 

Jeg føler at en 3-årig bachelor først er det lureste du kan gjøre. 3-årige ingeniørstudier er mye mer praktisk rettet enn det siving-studiene er. Og for å ikke glemme, du slipper faget exphil om du tar bachelor som ingeniør istedet for siving. Det kommer du ikke til å angre på hvertfall! 

I tillegg har du uendelig med muligheter for mastere når du er ferdig med en bachelor. Ikke alle masterprogrammene gir deg siving-tittelen, men det trengs de som ikke er sivinger også ;)

Anonymkode: 8bd6d...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...