AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Har et barn på straks 5 år, som altså blir førskolebarn til høsten. Med dette, følger invitasjon til å begynne på det de kaller barneidrett. Jeg må si, at jeg i utgpkt synes organisert aktivitet er noe man tidligst bør begynne med i skolealder, fordi hverdagene er så lange og stressende i utgpkt. Mitt barn legger seg kl. 19, og er da helt ferdig. Barneidrett er fra kl. 18-19. Jeg var aldri med på noe sånt før langt opp i skolealder, og jeg må si at det å kunne få fred hjemme etter lange dager på jobb og i barnehage er gull verdt for oss. Både barn og voksne har altfor mye stress i livene sine, og jeg vil så langt det går unngå dette. Er jeg den eneste som tenker slik, i 2022? Anonymkode: e953d...394 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Vet om flere som venter. Men selv synes jeg barneidretten er positivt. Det er eneste tilbud i kommunen vår, og er lagt opp til å prøve alt kommunen har å by på, pluss litt morsomme innslag som gammeldans☺️ Det er gratis og man forplikter seg ikke til å børe med hver gang. Noen er med ofte, andre sjelden, noen aldri. Ja det er stress, men det går og jeg ser at barnet mitt trives og får møtt andre barn fra større skoler i kommunen. Grendeskole og 8 elever i klassen. Anonymkode: 54a59...70c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Vent til andre klasse hvis du kan. Bare stress for barna og oss. Barna var utslitte og slitne dagen etterpå. De har mer enn nok å lære seg som førsteklassing. Jeg følte på presset om at alle barn gikk på en aktivitet. Angrer fordi barna hadde ingen nytte av det før de nærmet seg fjerde klasse. Anonymkode: 321a4...c04 1 4
Gjest Neria Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Jeg syns det er helt greit å vente. Min eldste startet på sin første organiserte aktivitet i andreklasse, det var tidlig nok for oss. Yngstemann startet i førsteklasse. men det var en teateraktivitet som foregikk i sfo-tiden, så det ble ikke så seint.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tenker det er helt greit, og kan være lurt å vente. Det kommer nok litt an på barnet og hvor mye styr det blir med denne aktiviteten også. Den ene datteren min har vært med på en aktivitet siden hun var tre år. Hun elsker det og gleder seg stort til den aktuelle dagen i uken. Den andre datteren min er mer som meg selv, lader helst opp hjemme på ettermiddagstid. Så med mindre hun plutselig får et sterkt ønske om å prøve ut noe venter vi. Jeg tenker at en ikke må gå på noen aktivitet i det hele tatt. Selv husker jeg med gru en aktivitet jeg ble presset til av foreldrene mine og med glede en jeg valgte selv sånn halvveis ut i barneskolen. Anonymkode: 1dd3c...269 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Mitt barn på 5 har stor glede av å være med på organisert idrett. Han har vært med fra han var 4, og gleder seg hver uke. Tror ikke det er noe fasit, barn er så forskjellige. Er det riktig for dere å vente så gjør dere det, med god samvittighet 😊 Anonymkode: 86886...c5b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Har ei på 3 som vi vurderer å melde på dans. Hun elsker å danse, og barnehagen tipset om dansekurs. Vurderer som sagt å prøve, selv om jeg egentlig tenker at det er litt for tidlig. Anonymkode: 1ab28...976
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tror det er mye å hente på motoriske aktiviteter som turn eller ski allerede i 5-6 årsalder. Mange sliter litt med konseptet ball-/lagidrett før de er nærmere 8-9. Anonymkode: 2b9e5...11b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Jeg vet ikke - jeg synes bare at barnas hverdag et organisert ihjel. Jeg tror det er MYE å hente på å bare være sammen, foreldre og barn, etter at jobb og skole er over. Det blir knapt sånn tid, i disse dager. Anonymkode: e953d...394 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Mine har hatt 1-2 aktiviteter de to siste årene i bgh, (allidrett og dans), og har siden da aldri hatt mindre enn to økter i uka, nå har begge på våren tre treninger og kamp nesten en gang i uka. Vi synes det var greit å lære seg å være fysisk aktivitet tidlig. Vi var også frem til 4-5 klasse masse på tur i helgene. Ungene er sjelden slitne eller syke. Synes altfor mange duller med barn og lar de sløve og slappe av istedet for å lære de litt utholdenhet. Min yngste sluttet på SFO etter 1. klasse og har hatt masse tid til lekser og venner før vi kommer hjem. Vi synes også det er gøy å være trenere/lagledere for barna og ser alle kamper. Vi koser oss i bilen til bortekamper. Senest idag tok vi en liten shoppingrunde før bortekamp. Vi jager ikke ungene på trening, de har selv ønsket ekstratrening etter skoletid samt er med på sonetiltak. Anonymkode: 89968...42b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine har hatt 1-2 aktiviteter de to siste årene i bgh, (allidrett og dans), og har siden da aldri hatt mindre enn to økter i uka, nå har begge på våren tre treninger og kamp nesten en gang i uka. Vi synes det var greit å lære seg å være fysisk aktivitet tidlig. Vi var også frem til 4-5 klasse masse på tur i helgene. Ungene er sjelden slitne eller syke. Synes altfor mange duller med barn og lar de sløve og slappe av istedet for å lære de litt utholdenhet. Min yngste sluttet på SFO etter 1. klasse og har hatt masse tid til lekser og venner før vi kommer hjem. Vi synes også det er gøy å være trenere/lagledere for barna og ser alle kamper. Vi koser oss i bilen til bortekamper. Senest idag tok vi en liten shoppingrunde før bortekamp. Vi jager ikke ungene på trening, de har selv ønsket ekstratrening etter skoletid samt er med på sonetiltak. Anonymkode: 89968...42b Jeg synes dette høres helt sinnssykt ut. Godt vi er forskjellige! Anonymkode: e953d...394 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tror det er mye å hente på motoriske aktiviteter som turn eller ski allerede i 5-6 årsalder. Mange sliter litt med konseptet ball-/lagidrett før de er nærmere 8-9. Anonymkode: 2b9e5...11b Heldigvis finnes det tusen andre ting å gjøre, enn ball- og lagidrett. Anonymkode: e953d...394
Gjest Albbas Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Hedvig Montgomery (kjent barnepsykolog) anbefaler å vente til andre klasse, fordi det er veldig overveldende å begynne på skolen. Så du er ikke alene om å tenke sånn ts. Vi kunne også tenkt oss å vente, men sønnen min gleder seg helt sykt til å få begynne på en eller annen form for kampsport, så han skal få begynne til høsten når han begynner på skolen. Datteren min på 3 syns det er VELDIG urettferdig at hun ikke får begynne på ballett før hun er fire. 😂 Så er ikke alltid så lett å holde igjen! Hun kommer til å bli forbanna når storebror får dra på trening og hun ikke får. 🙈
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg synes dette høres helt sinnssykt ut. Godt vi er forskjellige! Anonymkode: e953d...394 Og jeg synes det er sinnsykt mange barn med helt elendig fysisk form, koordinasjon og motorikk fordi foreldre er for bedagelige og orker ikke at ungene er aktive. Har trent barneskoleelever og mange som knapt kan løpe når de begynner på idrett i 2-3 klasse. Anonymkode: 89968...42b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 Orker ikke at ungene er aktive? For vår del, snakker vi om et barnehagebarn på 5 år. Det er full rulle i barnehage hele dagen, og da er det et stort behov for å ha rolige ettermiddager, sammen med foreldre. Barn i den alderen legger seg kl. 19-19.30, helt ferdige. Og så skal de tidlig opp, og i barnehage igjen. Det finnes tusen andre måter å være aktiv og utvikle motorikk på, enn å presse små barn inn i én eller flere(!!!) organiserte fritidsaktiviteter. Huff, jeg synes synd på mange barn i dag. Det er et evig stress og jag, omtrent fra de fyller étt år. Anonymkode: e953d...394 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 Vårt førskolebarn startet på turn nå i vår. Fram til sommeren i fjor var han helt skutt etter barnehagen, og vi har derfor ikke sett behov for noen aktivitet utenom. I høst begynte han imidlertid å klage på at han kjedet seg på ettermiddagene, og hadde tydelig mer energi igjen etter barnehagen. Så da fikk han prøve seg på turn. Det var også litt med den hensikt at han kanskje kunne bli kjent med flere han skal gå på skole med til høsten. Og som en slags trening i å komme inn i nye omgivelser og sosiale grupper. Han er en litt sensitiv type, så det er ikke dumt at han får prøvd seg på det før skolestart, tenker jeg. Anonymkode: 4420a...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå