Gå til innhold

Familie situasjon som er vanskelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er litt fortvilt. 
vi har to barn på 17 og 13.                 begge har adhd.
Han minste sov ikke før han var 2 år og hadde kolikk. jeg selv er i 80% jobb, da jeg trenger en dag pause. 
mannen har jobbet borte siden eldste var 1 år. Han er borte 4-5 dager i uka. 
Jeg har stått alene med alt i alle år, han er superflink når han er hjemme. Men da er det helg og hverken lekser eller ting å følge opp på samme måte som på ukedager. 
Han elsker jobben sin, og er aldri borte. 
Da jeg skulle føde minste kom han ikke hjem fra jobb før han hadde friperiode. Kunne ikke tillate seg å ta seg fri. Jeg gikk 11 dager på overtid. Lå hjemme alene med en 4 åring i hus. Han rakk fødselen, men reiste ut igjen på jobb da han skulle, og var ikke en dag ekstra hjemme. 
I 17 år har jeg stått mye alene i kampene. Å ha barn med utfordring i tillegg er mer krevende enn A4 barn. 
Nå sliter vi veldig med 13 åringen, og vi får hjelp. Allikevel ba jeg mannen for første gang på alle disse årene om å komme hjem og sykmelde seg. Jeg er frynsete og lyset er brent i begge ender. 
han har sykmeldt seg en uke mot hans vilje, og er nå pottesur. 
jobben er hans identitet. Han sier nå at han skal si opp, og få seg en jobb på «rema» så jeg blir Happy.. og han ulykkelig. 
Det finnes andre jobber enn rema.. og jeg tenker absolutt det er på tide at han kan bidra mer hjemme og ha en hjemme jobb til ting er mer på plass med 13 åringen. 
Han kan fint jobbe borte igjen senere, men når det går på helsa løs er familien og barna første pri mener jeg. 
Jeg har ikke bedt han si opp eller bytte jobb, men han bruker dette for å treffe samvittigheten min da jeg vet hvor mye jobben betyr for han. 
Overfor tenåringen føler jeg meg fortvilt, maktesløs, bekymret, utslitt. 
Vet ikke hva jeg ville med innlegget, bare lufte meg 

Anonymkode: b6bc5...fef

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK, hva er hans løsning? Vil han heller overlate barna til barnevernet enn å være hjemme? Dette synes jeg du skal presse han på. Hvis han ikke er fornøyd så får han bidra til en måte å løse dette på i stedet for å klage.

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Han kan ikke sykemelde seg fordi du er sliten. 

Har du snakket med andre instanser? Avlastning, weekend hjem etc? 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (3 minutter siden):

Han kan ikke sykemelde seg fordi du er sliten. 

Har du snakket med andre instanser? Avlastning, weekend hjem etc? 

Serr? Er virkelig faren som skal trø til i dette tilfellet!! Søren meg ikke kpnen som skal gå under før det skjer! På sin plass at han er mer hjemme og tar ansvar!! Hva hadde han gjort om de splittet??

Anonymkode: 5032d...c94

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Serr? Er virkelig faren som skal trø til i dette tilfellet!! Søren meg ikke kpnen som skal gå under før det skjer! På sin plass at han er mer hjemme og tar ansvar!! Hva hadde han gjort om de splittet??

Han kan fremdeles ikke sykemelde seg selv. Han er jo ikke syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også slitt meg ut med alt alene (barn spesielle behov) . Jeg måtte skille meg . 

Fortsatt stor belastning, men har hvertfall avlastning en gang I mnd som alenemamma.  

Løveklem ❤

Anonymkode: f2b05...e20

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (18 minutter siden):

Han kan fremdeles ikke sykemelde seg selv. Han er jo ikke syk. 

Ikke legg deg bort i dette. 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke legg deg bort i dette. 

Det er bare fakta. Hva skal mannen liksom si til legen? 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (2 minutter siden):

Helt enig med deg. Han er ikke syk, og skal derfor ikke bruke sykemelding. 

Jeg er helt enig i at mannen må ta sin del av ansvaret, men sykemelding er ikke løsningen. Han burde heller ta enten betalt eller ubetalt ferie nå i første omgang. Deretter burde han enten gå ned til en lavere stillingsprosent eller bytte jobb. Sykemelding når man ikke er syk er å utnytte systemet, og det er ikke greit. 

Anonymkode: 077ab...d03

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Han burde gå ned i stillingsprosent. Eventuelt også litt betalt/ubetalt ferie i starten. Bare rett og rimelig det. Du har stått på i mange år, nå trenger dere han også mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (11 minutter siden):

Det trenger du ikke tenke på! Hun trenger hjelp og det er 1uke..

AnonymBruker
Skrevet

Du er i hvert fall ikke urimelig, han bør virkelig trå til. For en dust som blir sur når han for første gang på 17 år (!) må trå til for familien. 

Anonymkode: bd66a...248

AnonymBruker
Skrevet

Har far ADHD også. Det er ikke sikkert han har den evnen du etterlyser i å klare å støtte deg. Da blir du desverre alene i dette.

Anonymkode: 5b8e9...093

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan faktisk ikke ta ansvar for seg selv når de er 13 år. Er mor såpass nede for telling, må enten far hjem eller barnevernet overta.

Far får finne seg en jobb slik at han kan bo hjemme samtidig. Frem til det har han krav på sykemelding.

Anonymkode: 19054...2e9

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det trenger du ikke tenke på! Hun trenger hjelp og det er 1uke..

Leser du hva du selv skriver? Du virker veldig oppjaget og urasjonell.

Jeg kommer med forslag om som f. eks avlastning. Har en barn med spesielle behov kan en få avlaster. Man kan søke om weekend hjem der en kan ta seg en pust.

Det beste er å snakke med de rette instansene og tenke langsiktig. 

At han sykemelder seg i en uke eller to vil ikke løse noe uansett. 

Her må de to også kommunisere bedre. Kanskje oppsøke parterapi. 

Enig at hun må sette foten ned, men å bare si at mannen skal sykemelde seg er ingen permanent løsning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer med forslag om som f. eks avlastning. Har en barn med spesielle behov kan en få avlaster. Man kan søke om weekend hjem der en kan ta seg en pust.

Enig at hun må sette foten ned, men å bare si at mannen skal sykemelde seg er ingen permanent løsning. 

Å hjelpe meg.. ro deg ned. Du vet ingenting! 
far er sykmeldt. grunn? Privat 
hvordan vi løser dette er ikke ditt problem. 
ikke kast deg inn i en slik tråd med mye svada når du ikke vet fakta. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har far ADHD også. Det er ikke sikkert han har den evnen du etterlyser i å klare å støtte deg. Da blir du desverre alene i dette.

Anonymkode: 5b8e9...093

Nei det har han ikke. Hvis du leser HI så skriver jeg at far er en fantastisk far når han er hjemme. Jeg trenger ikke slike svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er i hvert fall ikke urimelig, han bør virkelig trå til. For en dust som blir sur når han for første gang på 17 år (!) må trå til for familien. 

Anonymkode: bd66a...248

Han trår til 100% når han er hjemme. Problemet er bare alle dagene han ikke er hjemme, og alt hviler på meg. Normalt sett er det k gen problem, bortsett fra at det er travle dager som normale familier har. Men når det er store utfordringer, så blir jeg som mor utslitt over tid. Jeg er sterk og tåler enormt. Men jeg er ikke en robot heller. 
Vi får hjelp 

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Omsorgspermisjon fordi du ikke klarer å ta vare på barna dine (syk) er du villig til det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han trår til 100% når han er hjemme. Problemet er bare alle dagene han ikke er hjemme, og alt hviler på meg. Normalt sett er det k gen problem, bortsett fra at det er travle dager som normale familier har. Men når det er store utfordringer, så blir jeg som mor utslitt over tid. Jeg er sterk og tåler enormt. Men jeg er ikke en robot heller. 
Vi får hjelp 

Synes du virker litt aggressiv, og mer interessert i å forsvare mannen din enn det du er i å ta imot råd. Basert på ditt første innlegg er det ganske åpenbart at han ikke tar sin del av ansvaret, og at han ikke ser hvor utfordrende situasjonen har blitt for deg. 

Hvis han trår til 100 prosent de to dagene i uken han er hjemme er det fortsatt bare 30 prosent innsats i løpet av en uke. Det er et litt tullete regnestykket, men poenget mitt er å få frem hvor viktig det er at han ikke bare bidrar i helgene. Du trenger avlastning i ukedagene, hjelp til lekser, middager osv. Det er det viktig at han forstår, og at dere kan diskutere det uten at han blir usaklig og truer med å slutte i jobben. 

Anonymkode: 077ab...d03

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...