Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg fødte for noen måneder siden og hadde en naturlig fødsel. Jeg vil høre om hvordan dere opplevde dette da jeg har ingen andre å snakke me om dette. Alle jeg kjenner har hatt epidural.

Jeg var førstegangsfødende og trodde at det skulle gå fint med en naturlig fødsel fordi "det er jo uansett vondt å føde", men ingenting kunne forberedt meg på smertene som fulgte... jeg trodde jeg hjertet skulle stoppe fordi smerten tok over hele kroppen min. 

Det gikk 13 timer fra jeg ble innlagt til jeg fødte - jeg var i aktiv fødsel (mer enn 3 cm) i 3 timer før den lille kom ❤️ 

Jeg brukte pusteteknikker, gikk rundt på rommet mitt og gjorde noen øvelser som jordmoren viste meg. Det hjalp kanskje litt, men langt ifra hva en epidural hadde kanskje gjort. Neste gang blir uten tvil med epidural! 

Anonymkode: 6349e...3e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte lystgass som smertedempende. Epidural virket ikke på meg.

Har hatt naturlige fødsler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva naturlig fødsel er men fødte selv uten epidural som førstegangsfødende. Tok laaaang tid her også, og pressa blant annet i nærmere 2 timer. Var vondt ja, men kan fint føde uten epidural igjen. Sitter ikke igjen med noe slags traume. 

Tror ikke jeg er noe "hardere" enn deg men heller at det oppleves vondere for noen enn for andre. Virker som fødsel er veldig individuelt værtfall.

Anonymkode: 24c37...b90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle virkelig ønske vi kunne slutte å kalle det "naturlig". Det er like lite naturlig å føde på sykehus med og uten epidural. Si "uten epidural" eller fød i skogen uten helsepersonell, DET er naturlig...

Anonymkode: 18182...7c8

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skulle virkelig ønske vi kunne slutte å kalle det "naturlig". Det er like lite naturlig å føde på sykehus med og uten epidural. Si "uten epidural" eller fød i skogen uten helsepersonell, DET er naturlig...

Vet ikke hva naturlig fødsel er, men når folk sier det så tenker jeg at en ligger i feks skogen å føder med mann eller en nabo som hjelper til😅 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med første så fikk jeg epidural, det skal jeg aldri ha igjen. Stoppa opp fødselen helt, hadde åpning på 7 cm i 7 timer uten økning. Ikke var riene mindre vonde heller. To bom hadde også da de satte nåla i ryggsøylen. Endte i hastekeisersnitt da barnets puls økte veldig. 

Med andre fødte jeg uten noen form for smertelindring, eller jeg lå i badekar en times tid da. Hadde en mye bedre opplevelse denne gangen. Mye raskere i form etterpå også. Vondt var det selvsagt, men det å vite at det «snart» var over motiverte veldig. Må kanskje nevnes at jeg var 6 dager på overtid og hadde en fæl graviditet, så lei av å være gravid. 

Anonymkode: 1b6e6...8ab

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo evt kalle det ikke-medikamentell fødsel, men tenker de fleste skjønner hva man mener når man sier naturlig fødsel.

Leit å se at du sitter igjen med en slik erfaring ts! Jeg er også førstegangs og planlegger naturlig fødsel på abc. Håper at er effektivt som smertelindring, fikk du sitte i badekar? Fikk du noen andre former for ikke-medikamentell smertelindring som akupunktur?

Anonymkode: 6ec41...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kom du bare hit for å si dette? 

Naturlig fødsel = medikamentfri. Står til og med på helsenorge ´´Kvinneklinikkene skal også ha et tilbud til friske kvinner som ønsker en naturlig fødsel.´´

Ha en fin dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hva naturlig fødsel er, men når folk sier det så tenker jeg at en ligger i feks skogen å føder med mann eller en nabo som hjelper til😅 

https://www.helsenorge.no/fodsel/fodested/ 

ABC-avdelingen er landets mest kjente fødested for naturlige fødsler. Vi tilbyr en helhetlig omsorg med svangerskapskontroller fra ca. uke 32, og fødselshjelp og barselomsorg i samme avdeling med samme personale. 

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen/abc-enheten#les-mer-om-abc-enheten

Vær så god. Nå veit du hva det betyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte mitt andre barn uten epidural (virket ikke). Det var en grusom opplevelse. Hadde det vært min første fødsel hadde det ikke blitt fler barn på meg. 

Anonymkode: 07f41...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan jo evt kalle det ikke-medikamentell fødsel, men tenker de fleste skjønner hva man mener når man sier naturlig fødsel.

Leit å se at du sitter igjen med en slik erfaring ts! Jeg er også førstegangs og planlegger naturlig fødsel på abc. Håper at er effektivt som smertelindring, fikk du sitte i badekar? Fikk du noen andre former for ikke-medikamentell smertelindring som akupunktur?

Anonymkode: 6ec41...0a9

Selve fødselen var jo vond, men det er jo det man skal forvente. Jeg var bare overrasket over hvor intense smertene var. Det heter naturlig fødsel når man ikke får medisiner...

Jeg fikk ingen firm for ikke-med. smertelindring. Lykke til :)

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med første så fikk jeg epidural, det skal jeg aldri ha igjen. Stoppa opp fødselen helt, hadde åpning på 7 cm i 7 timer uten økning. Ikke var riene mindre vonde heller. To bom hadde også da de satte nåla i ryggsøylen. Endte i hastekeisersnitt da barnets puls økte veldig. 

Med andre fødte jeg uten noen form for smertelindring, eller jeg lå i badekar en times tid da. Hadde en mye bedre opplevelse denne gangen. Mye raskere i form etterpå også. Vondt var det selvsagt, men det å vite at det «snart» var over motiverte veldig. Må kanskje nevnes at jeg var 6 dager på overtid og hadde en fæl graviditet, så lei av å være gravid. 

Anonymkode: 1b6e6...8ab

Takk for svar. Har hørt om hvordan epidural kan virke mot kroppen, så det er selvsagt ingen garanti for en smertefri fødsel. Men en fødsel med minder smerter sier jeg gjerne takk til :)  

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva naturlig fødsel er men fødte selv uten epidural som førstegangsfødende. Tok laaaang tid her også, og pressa blant annet i nærmere 2 timer. Var vondt ja, men kan fint føde uten epidural igjen. Sitter ikke igjen med noe slags traume. 

Tror ikke jeg er noe "hardere" enn deg men heller at det oppleves vondere for noen enn for andre. Virker som fødsel er veldig individuelt værtfall.

Jeg er ikke traumatisert, men ville bare høre hvordan ande opplevde det :). Jeg presset heldigvis i bare 50 minutter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei, 

jeg fødte for noen måneder siden og hadde en naturlig fødsel. Jeg vil høre om hvordan dere opplevde dette da jeg har ingen andre å snakke me om dette. Alle jeg kjenner har hatt epidural.

Jeg var førstegangsfødende og trodde at det skulle gå fint med en naturlig fødsel fordi "det er jo uansett vondt å føde", men ingenting kunne forberedt meg på smertene som fulgte... jeg trodde jeg hjertet skulle stoppe fordi smerten tok over hele kroppen min. 

Det gikk 13 timer fra jeg ble innlagt til jeg fødte - jeg var i aktiv fødsel (mer enn 3 cm) i 3 timer før den lille kom ❤️ 

Jeg brukte pusteteknikker, gikk rundt på rommet mitt og gjorde noen øvelser som jordmoren viste meg. Det hjalp kanskje litt, men langt ifra hva en epidural hadde kanskje gjort. Neste gang blir uten tvil med epidural! 

Fødte med en paracet innabords. Syns det var vondt på siste pressrie, da revnet jeg litt. Ellers helt ok. Kroppen gjorde sitt. Lå mest i badekar (Storken i Bergen)

Anonymkode: 0a9ae...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Født mine uten smertestillende eller smertelindring. Var veldig bra😊

Anonymkode: 0862e...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Født to barn uten epidural eller smertestllende av noe slag.

Absolutt ikke planlagt, bare ble slik.

Første brukte jeg vel et døgn på fra vannet gikk til barnet var ute . Var et lite reint smertehelvette med riene nesten et døgn før det var klart for fødsel. Spydde av smerte. Spurte vel om epidural en eller gang de siste timene, men da var det for seint ifølge jordmor. De prøvde hive meg opp i et badekar og noe styr, men var det siste jeg følte for når smertene herjet som vilt. Selve utpressingen gikk relativt fort og greit, men var selfølgelig dritvondt når hodet stod i åpningen.

Barn nr 2 var sinnsykt rier  etter at de tok vannet. Angret der og da på at jeg hadde blitt gravid på nytt . Hva i huleste tenkte jeg på? Hadde jo glømt de sinnsyke smertene.Men før jeg visste ordet av det, eller i det hele tatt hadde rukket å tenke på smertelindring så var det klart for utpressing. Gikk radigt og svisj så var ungen ute og det smertehelvette også over.

Anonymkode: ff815...6a8

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.helsenorge.no/fodsel/fodested/ 

ABC-avdelingen er landets mest kjente fødested for naturlige fødsler. Vi tilbyr en helhetlig omsorg med svangerskapskontroller fra ca. uke 32, og fødselshjelp og barselomsorg i samme avdeling med samme personale. 

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen/abc-enheten#les-mer-om-abc-enheten

Vær så god. Nå veit du hva det betyr.

Lurte ikke

AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (2 timer siden):

Brukte lystgass som smertedempende. Epidural virket ikke på meg.

Har hatt naturlige fødsler. 

"Epidural funket ikke på meg" 🤪 Du har ikke hatt en naturlig fødsel så lenge du har hatt epidural, uansett hvor mye du selv mener at den "ikke fungerte".

Anonymkode: e3f8c...5a0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Epidural funket ikke på meg" 🤪 Du har ikke hatt en naturlig fødsel så lenge du har hatt epidural, uansett hvor mye du selv mener at den "ikke fungerte".

Hva får deg til å tro slik? Har du gått i mine sko? Hm? Jordmor sa at det er ikke alle det fungerer likt på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte første uten noe, rakk ikke å få noe. Hadde rier i rundt 6 timer og aktiv fødsel på 2,5 timer. Tenkte akkurat som deg, dette gjør jeg IKKE igjen uten epidural.

Da nr 2 kom så fikk jeg epidural den siste timen, men helt ærlig så var det nesten værre. Selv om det tok det meste av riene så kjente jeg sprengingen i fødselskanalen mye bedre, og det var nesten en værre og mer brennende smerte som gav mer panikk.

Litt usikker på hva jeg hadde valgt om jeg skulle gjort det igjen, er rett og slett ikke sikker på om jeg har så lyst 🙃

AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å tro slik? Har du gått i mine sko? Hm? Jordmor sa at det er ikke alle det fungerer likt på. 

Du har uansett ikke født naturlig så lenge du fikk epidural, samme hva du sier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter å ha mottatt epidural som funket på kun ene siden, presset i 2 timer og deretter blitt forløst med klipping og vakuum kan jeg nok ikke påberope meg å ha født naturlig dessverre🙄 At jeg hadde brukt hvert eneste lille atom av energi er heller ikke relevant. 

Anonymkode: f4dc4...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...