AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Før det blir innført moms på elbiler som koster 500 tusen eller mer. Tenker ikke bare på å spare på kjøpet, men å faktisk tjene på videresalget, etter 1. januar 2023 når momsen har blitt innført. For det vil føre til at prisen på nye modeller fra forhandler vil øke, og det tror jeg vil dra opp prisen på eldre modeller. I så fall er man nærmest garantert opptil 25% avkastning om man kjøper en dyr elbil nå før 1. januar. Faktisk jo dyrere elbil man kjøper, jo mer vil man kunne tjene på det. Anonymkode: 5e7a5...794
Traktor Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 (endret) Folk forventer selvfølgelig en kraftig rabatt når de kjøper bruktbil privat vs fabrikkny bil fra forhandler. Om du kjøper en elbil til 1 million nå, vil tilsvarende koste 1 125 000 med de nye reglene. En helt ny bil faller vel typisk 10% i verdi bare i det du kjører den ut fra forhandleren. 125 000 kr er nok minimum det jeg ville forventet i rabatt for å i det hele tatt vurdert å kjøpe av deg. Så jeg ville ikke forventet store fortjenesten. Endret 12. mai 2022 av Traktor 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Traktor skrev (1 time siden): Folk forventer selvfølgelig en kraftig rabatt når de kjøper bruktbil privat vs fabrikkny bil fra forhandler. Om du kjøper en elbil til 1 million nå, vil tilsvarende koste 1 125 000 med de nye reglene. En helt ny bil faller vel typisk 10% i verdi bare i det du kjører den ut fra forhandleren. 125 000 kr er nok minimum det jeg ville forventet i rabatt for å i det hele tatt vurdert å kjøpe av deg. Så jeg ville ikke forventet store fortjenesten. Så det du sier er at nybil er akkurat som jomfruer. Straks den er nær noe den ikke skal være (kjøre ut fra forhandleren) så faller verdien med 10%? 😂 Men fra spøk til alvor. Biler som koster 1 million har også større sjanse for å holde seg bedre over en viss tid. Så nei, du kan ikke forvente at en Porsche med veldig god utstyrsliste faller 10% i det du kjører ut av butikken. Det vanlige verdifallet er slik: År 1: Ned 20% År 2: Ned 10% År 3: Ned 10% Med andre ord, skal en vanlig bil være 30% billigere etter 2 år eller 40% billigere etter 3 år. Er den 4 år gammel, så skal den være 47% billigere og etter 5 år skal den være 53% billigere i forhold til nybilprisen, eller rett under halve verdien. Men dette er gjennomsnittet. Biler som ikke er attraktive, faller mer, mens mer attraktive modeller faller mindre i forhold til denne lista. Anonymkode: ba961...d27 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå