AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Del Skrevet 12. mai 2022 Jeg har holdt på å gå ned i vekt i nærmere 2 (!!) år. Jeg tok skikkelig tak da jeg etter å ha født barnet mitt veide nærmere 100 kg.. har egentlig en trivselvekt på 65-70 kg. I dag veier jeg 75 kg, og er jo fornøyd med å ha klart å gå ned såpass mye, selv om det har tatt laaang tid. Problemet mitt er bare at jeg i perioder med mye stress, søvnmangel osv kommer helt ut av rutinene mine. Så jeg kan gå flere mnd uten å gå ned en eneste kg. Så kan jeg komme på rett spor igjen og gå ned noen kg til neste "periode" starter igjen. Det er absolutt ikke mangel på kunnskap, jeg vet akkurat hva som skal til og greier meg godt så lenge jeg klarer å gjennomføre det. Men i disse periodene så er det veldig vanskelig. Jeg får et slags sug etter mat, og den eneste sammenhengen jeg klarer å se er at det er i stressende perioder jeg ikke klarer å motstå.. finner på unnskyldninger for meg selv. Plutselig står jeg i butikken med en bolle og sjokolade på disken.. selv om jeg vet jeg ikke burde. Nå feks har jeg startet i ny jobb, og jeg finner det vanskelig å komme i gode rutiner med mat. På kvelden vil jeg bare spise frossenpizza og slappe av. I gode perioder er ikke frossenpizza aktuelt en gang.. da tenker jeg "at jeg klarer det" osv. Noen andre i samme situasjon? Gode tips til å jobbe med det PSYKISKE? For meg er det der problemet ligger, ikke at jeg ikke vet hva som skal til.. Anonymkode: 9d87f...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Del Skrevet 12. mai 2022 Stress og lite søvn påvirker hormonene dine som igjen påvirker sult, kravings, forbrenning, lagring av fett osv. Helt naturlig det du opplever. Det beste du kan gjøre er å stresse mindre eller lære deg stressmestring samt få nok søvn. Anonymkode: 5b214...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Del Skrevet 12. mai 2022 Veldig vanlig. Når jeg er stressa, litt deprimert og sliten spiser jeg som en hest. Det roer både kroppen og hjernen. Anonymkode: 0ec10...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Del Skrevet 12. mai 2022 Påvirkes helt enormt. Stress fører meg rett i godterihylla Legger gode planer for kostholdet men så er det noe ubehagelig som skjer på jobb og så driter jeg i hele dietten. Anonymkode: 14241...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Del Skrevet 12. mai 2022 Samme her. Løsningen for meg er å fjerne stressmomenter fra livet. Altså ikke de hverdagslige greiene som vi alle har av og til, men for eksempel en jobb som krever for mye, en hobby som tar for mye tid, et dårlig forhold osv. Jeg er nødt til å prioritere helse på lik linje med andre ting, hvis ikke går det rett vest. Anonymkode: d38c8...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Del Skrevet 12. mai 2022 Det er nok veldig individuelt. Når jeg er stresset så mister jeg matlysten helt. Gikk ned 8 kg på en måned etter et samlivsbrudd for mange år siden. Så de kiloene som har sneket seg på i løpet av de siste årene, som jeg nå jobber med å bli kvitt, er kommet av at jeg har det bra og da er apetitten i overkant god. Jeg oppsøker nå mer stress i livet, eller flere utfordringer i jobb, etter to år med hjemmekontor og chill og ytterligere vektøkning. Fordi for meg så gjør det vektnedgang mye lettere. Kiloene renner av av seg selv når jeg har full timeplan. Anonymkode: a44a2...fdb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne_med 3 barn Skrevet 12. mai 2022 #7 Del Skrevet 12. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er nok veldig individuelt. Når jeg er stresset så mister jeg matlysten helt. Gikk ned 8 kg på en måned etter et samlivsbrudd for mange år siden. Så de kiloene som har sneket seg på i løpet av de siste årene, som jeg nå jobber med å bli kvitt, er kommet av at jeg har det bra og da er apetitten i overkant god. Jeg oppsøker nå mer stress i livet, eller flere utfordringer i jobb, etter to år med hjemmekontor og chill og ytterligere vektøkning. Fordi for meg så gjør det vektnedgang mye lettere. Kiloene renner av av seg selv når jeg har full timeplan. Anonymkode: a44a2...fdb Kjenner meg så igjen i det med å miste matlysten av feks samlivsbrudd! Etter forrige samlivsbrudd klarte jeg kun å få ned en banan og en liten pose småsulten med nøtter om dagen i sikkert tre-fire uker i strekk (oppsøkte fastlege fordi jeg ble bekymret, jeg brakk meg så fort jeg forsøkte spise mer- og han betrygget meg på at det gikk helt fint en kort periode). Raste ned 10 kg! Anyways, når jeg har det veldig vondt, mister jeg matlysten. Men dessverre ikke av annen type stress, feks på jobb- det er kun typen stress som rører ved mitt livsfundament på en måte. Skulle egentlig ønske det gjaldt annen type stress også, for da hadde dette vært så mye lettere🙈 Heldigvis får en si, har jeg det veldig bra generelt, men nå krangler jeg med badevekten uke etter uke😆 Er litt for flink til hverdagskos, enkle løsninger og å unngå velge bort det jeg VET er dumt. Må ned 8-9kg for å bli «meg» igjen, vet det ikke er mye i forhold til de jeg leser om her som skal ned langt mer enn det - men altså, «bare» 8 kg føles liksom så uoverkommelig det også når man går i gang. For 12-13 år siden brukte jeg vektklubb første gang, da var det vanlig med -1 kg i uken for en sunn vektnedgang. Nå er anbefalingen 0,5kg, ergo myye lenger tid før man ser effekten. Jeez, dette ble et sytesvar og en lang digresjon merker jeg, men var godt å få ut litt frustrasjon😂 Hørte for øvrig et foredrag her om dagen, Trude Gravdahl var det med- som påpekte dette med sammenhengen mellom søvn, sukker og aktivitet (noe i den duren), at det hjelper liksom ikke bare å spise riktig, for å få det livet man ønsker seg, alt henger sammen. Så at dårlig søvnhygiene henger sammen med suksessraten for å gå ned i vekt er dermed veldig logisk😅 Endret 12. mai 2022 av Kvinne_med 3 barn Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå