Gå til innhold

Har pådratt meg plantar facitt. Hvilken helvete av behandling må jeg igjennom? Det er snakk om sjokkbølger behandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg til sjokkbølgebehandlingen. Har sagt i fra at jeg ikke takler smerter. Behøvde ikke starte på full styrke fikk jeg til svar. Fysioterapeuten virket grei. Men gruer meg sånn!!

Øvelser i trapp måtte jeg belage meg å ta  paracet pga. Smerter.

Ellers sykle å ikke gå nå før jeg starter behandling neste uke. 

Ta iskald bad på føttene i 5 minutter hver dag.

Noen som kan fortelle hvordan det er med sjokkbølgebehandling? Hvor mange ganger måtte du behandles?

Klarte du å gå etter behandling?

Brukte du tape under føttene? Hvor lenge? Kan du dusje med tapen på?

Anonymkode: 83b2a...ea9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor vondt en sjokkbølgebehandling gjør avhenger helt av hvor du får det. Jo tettere kontakten er med skjelettet, jo vondere gjør det. Jeg har fått det basically rett mot kneskålen, og må innrømme at det ikke var særlig behagelig. Under foten burde være betydelig mindre vondt. 

Jeg hadde ingen problemer med å gå etter behandling. Det vonde var over så fort behandlingen var ferdig. 

Vedrørende tape ville jeg spurt fysio, men jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ha gjort det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkbølgebehandling høres helt merkelig ut er det vanlig behandling? Jeg var skikkelig plaget men med øvelser fra fysio og skikkelige sko så klarte jeg å fikse det.

Anonymkode: f9edd...82c

Skrevet
Aliquis skrev (1 time siden):

Hvor vondt en sjokkbølgebehandling gjør avhenger helt av hvor du får det. Jo tettere kontakten er med skjelettet, jo vondere gjør det. Jeg har fått det basically rett mot kneskålen, og må innrømme at det ikke var særlig behagelig. Under foten burde være betydelig mindre vondt. 

Jeg hadde ingen problemer med å gå etter behandling. Det vonde var over så fort behandlingen var ferdig. 

Vedrørende tape ville jeg spurt fysio, men jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ha gjort det. 

Under fot er vel ikke helt uproblematisk heller. M.t.p nerver. Under fot er et velkjent valg av tortur-metode..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt, mens det var kanskje ikke akkurat behagelig, opplevde jeg det ikke heller som "grusomt vondt". Men det hjelpet dessverre ikke på plantar fascitten. 

Anonymkode: 6aac6...003

Skrevet

Har også tatt trykkbølgebehandling én gang. Auu!!!  Jeg tok ikke akkurat "bølgen" for å si det sånn. 

Men jeg er sikkert bare en pyse...

AnonymBruker
Skrevet

Trykkbølgebehandling, ikke sjokkbølge 🤭

Men det er vondt. Ja. Men fytte katta, det er verdt det om det hjelper 👍

Anonymkode: 5bbee...1b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trykkbølge er det vel som brukes. 

Første behandling får man gjerne styre intensiteten litt selv, men man må gjerne opp på en viss frekvens for at det skal ha effekt. Det er ingen som kan tvinge deg til det, men det har for noen veldig god effekt etter bare 2-3 behandlinger. Og ser man ingen effekt fortsetter man gjerne ikke.Hver behandling tar bare noen minutter, så smerten gir seg raskt.

Anonymkode: c6917...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trykkbølger er ubehagelig mens det står på. Å kalle det «smerter» blir å overdrive begrepet smerte ganske mye. Å føde er vondt. Å vri kneet er vondt. Mensen kan være vondt. Hodepine er vondt. Dette er mer som å vokse leggene eller nappe øyenbryn eller for den del ta en joggetur - det er ubehagelig mens det står på. Og man vet jo at det kun varer noen minutter. Etterpå kan man, påregnelig få det som ligner helt vanlig gangsperre i det området man har behandlet. Altså øm musklatur.

Uansett er ikke ubehaget i behandlingen i nærheten av ubehaget med lidelsen. Noe som jo er årsaken til at man behandler ting. :) 

Anonymkode: f699e...3ee

• Liker 1
Skrevet

Hvor vondt det gjør avhenger også av hvor hardt rammet du er av planter fascitt. Jeg har tatt det for det samme selv, og jeg fikk pauser underveis da jeg hadde behov. Det var ikke akuratt behagelig, men det varer heller ikke veldig lenge. Jeg avlastet med krykker ved behov under behandlingsperioden. Nå brukte jeg krykker til og fra før og etter dette også pga planter fascitt (etter beskjed av fysio), så ikke sikkert du trenger det. 

Så lenge det ikke har kommet ny forskning skal du ikke ha så mange behandlinger i utgangspunktet. Du skal merke bedring etter få behandlinger, og om jeg husker rett er det  vel maks fire behandlinger før man tar en vurdering.

For min del hjalp det ikke i lengden. Jeg sier det ikke for å skremme deg, men fordi jeg ble fryktelig lei meg da jeg fikk vite at det ikke var garantert hjelp. Det hadde jeg ikke fått høre på forhånd. Det hjelper for mange, men ikke alle.

Fysio tapet føttene mine etter hver behandling for å gi meg mer å gå på rundt helen. Det syntes jeg hjalp mye! 

Lykke til! Du vil nok ikke synes det er godt, men det er absolutt verdt å prøve ut selv om det er vondt der og da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde plantar fasciitt selv på begge føttene for tre år siden og fikk trykkbølgebehandling. 

Det var ubehagelig, men behandlingen var raskt over og rett etter behandlingen var det som å gå på skyer! All ubehag fra behandlingen var over med en gang, og det var rett og slett herlig å gå etterpå.

Jeg mottok rundt 4 behandlinger og fikk i tillegg øvelser jeg skulle gjøre. Var dessverre litt slapp med øvelsene, men ble helt bra av behandlingen og har ikke fått det tilbake siden. Behandlingen var helt klart verdt det, selv om det var ubehagelig og vondt der og da. Lykke til! Hold ut, bit tennene sammen og tenk på at du mest sannsynlig blir kvitt plantar fasciitten raskere med behandlingen.

Anonymkode: 6e9d9...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trykkbølger er ubehagelig mens det står på. Å kalle det «smerter» blir å overdrive begrepet smerte ganske mye. Å føde er vondt. Å vri kneet er vondt. Mensen kan være vondt. Hodepine er vondt. Dette er mer som å vokse leggene eller nappe øyenbryn eller for den del ta en joggetur - det er ubehagelig mens det står på. Og man vet jo at det kun varer noen minutter. Etterpå kan man, påregnelig få det som ligner helt vanlig gangsperre i det området man har behandlet. Altså øm musklatur.

Uansett er ikke ubehaget i behandlingen i nærheten av ubehaget med lidelsen. Noe som jo er årsaken til at man behandler ting. :) 

Anonymkode: f699e...3ee

Det kommer vel helt an på hver enkelt person. Jeg f.eks prøvde å vokse beina og svimte av pga smertene. Har også fått trykkbølgebehandling under føttene og syns ikke det var noe vondt i det hele tatt. 
Folk reagerer altså helt forskjellig på forskjellig type fysiske «traumer» som påføres kroppen

Anonymkode: 78c2e...06e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (22 timer siden):

Hvor vondt det gjør avhenger også av hvor hardt rammet du er av planter fascitt. Jeg har tatt det for det samme selv, og jeg fikk pauser underveis da jeg hadde behov. Det var ikke akuratt behagelig, men det varer heller ikke veldig lenge. Jeg avlastet med krykker ved behov under behandlingsperioden. Nå brukte jeg krykker til og fra før og etter dette også pga planter fascitt (etter beskjed av fysio), så ikke sikkert du trenger det. 

Så lenge det ikke har kommet ny forskning skal du ikke ha så mange behandlinger i utgangspunktet. Du skal merke bedring etter få behandlinger, og om jeg husker rett er det  vel maks fire behandlinger før man tar en vurdering.

For min del hjalp det ikke i lengden. Jeg sier det ikke for å skremme deg, men fordi jeg ble fryktelig lei meg da jeg fikk vite at det ikke var garantert hjelp. Det hadde jeg ikke fått høre på forhånd. Det hjelper for mange, men ikke alle.

Fysio tapet føttene mine etter hver behandling for å gi meg mer å gå på rundt helen. Det syntes jeg hjalp mye! 

Lykke til! Du vil nok ikke synes det er godt, men det er absolutt verdt å prøve ut selv om det er vondt der og da. 

Takk for det. Har gått med smerter i 7 mnd..på tide å få hjelp. Gruer meg skikkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde plantar fasciitt selv på begge føttene for tre år siden og fikk trykkbølgebehandling. 

Det var ubehagelig, men behandlingen var raskt over og rett etter behandlingen var det som å gå på skyer! All ubehag fra behandlingen var over med en gang, og det var rett og slett herlig å gå etterpå.

Jeg mottok rundt 4 behandlinger og fikk i tillegg øvelser jeg skulle gjøre. Var dessverre litt slapp med øvelsene, men ble helt bra av behandlingen og har ikke fått det tilbake siden. Behandlingen var helt klart verdt det, selv om det var ubehagelig og vondt der og da. Lykke til! Hold ut, bit tennene sammen og tenk på at du mest sannsynlig blir kvitt plantar fasciitten raskere med behandlingen.

Anonymkode: 6e9d9...014

Huff.. jeg takler ikke smerte. Unngått å bli mamma pga. Smerter. Valgte å bli barnløs pga fødsel takler jeg ikke. Så spent på om jeg hyler under behandlinger.  Siden jeg ble oppfordret til å ta paracet under trappe øvelser. Har vært ærlig på tlf om at jeg ikke takler smerter.

Skrevet

Har du mulighet til å teste ut andre sko? Jeg kjøpte gaitline sko, det var det beste jeg kunne gjort. Helt fantastisk å slippe smertene. 

Skrevet

Anbefaler deg å få henvisning til ortoped og heller få gode sko og spesiallaget fotsenger (såler). Det var det eneste som hjalp meg da jeg hadde Plantar fascitt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løste det med å kjøpe sko som har en spesiell såle. De går jeg med hver gang jeg kjenner at det kommer tilbake. Husker ikke navnet på de nå men jeg skal komme tilbake med det. Skoene var fhv dyre men vel verdt pengene og billigere enn å gå til annen behandling gjentatte ganger. Jeg har snakket med ortoped og de lager sko med den type såle men det ble ikke noe billigere samt at skotypene man kunne velge i var mildt sagt begredelig.

Anonymkode: d971c...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...