Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Det oppstod en krangel mellom mitt barn og en klassekamerat, og på slutten av samtalen slår denne eleven mitt barn i armen og går.
Jeg har tatt bilde - barnet mitt har et stort rødt merke.

Denne medeleven har trakassert mitt barn siden skolestart i august (ny skole, mellomtrinnet), og vi har måttet trøste, motivere, jeg vet ikke hva, for å få barnet vårt til å dra på skolen.

Vi har også harr kontakt med et annet foreldrepar som for et år siden tok barnet sitt ut av skolen fordi denne eleven ødelagt skolehverdagen til den andre eleven.

Skolen er helt for jævli passiv, og vi har håpet at det har vært bedre i det siste - det har vært mindre konflikter.

Barnet mitt begynner å miste fatningen, lunta er kort, og når denne medeleven først begynner å plage barnet vårt, blir det gjerne en krangel, fordi vårt barn er så dritt lei og forbanna på denne eleven.

Nå er vi veldig fortvila alle sammen, og skolen vil ikke høre på oss.
Jeg har sendt en mail som sier at vi holder barnet vårt hjemme til den andre eleven blir suspendert (eller hva det kalles) og at vi forventer at det skjer fort som faan.

Hva mer kan vi gjøre?? Hvem i kommunen kontakter man? Er det noen vits å f.eks politianmelde, for å forsøke og desperat få frem budskapet?

Hilsen fortvilt mor..

Anonymkode: 6baa5...e30

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det oppstod en krangel mellom mitt barn og en klassekamerat, og på slutten av samtalen slår denne eleven mitt barn i armen og går.

Denne medeleven har trakassert mitt barn siden skolestart i august (ny skole, mellomtrinnet), og vi har måttet trøste, motivere, jeg vet ikke hva, for å få barnet vårt til å dra på skolen.

Vi har også harr kontakt med et annet foreldrepar som for et år siden tok barnet sitt ut av skolen fordi denne eleven ødelagt skolehverdagen til den andre eleven.

Skolen er helt for jævli passiv, og vi har håpet at det har vært bedre i det siste - det har vært mindre konflikter.

Barnet mitt begynner å miste fatningen, lunta er kort, og når denne medeleven først begynner å plage barnet vårt, blir det gjerne en krangel, fordi vårt barn er så dritt lei og forbanna på denne eleven.

Jeg har sendt en mail som sier at vi holder barnet vårt hjemme til den andre eleven blir suspendert (eller hva det kalles) og at vi forventer at det skjer fort som faan.

Hva mer kan vi gjøre?? Hvem i kommunen kontakter man? Er det noen vits å f.eks politianmelde, for å forsøke og desperat få frem budskapet?

Hilsen fortvilt mor..

Ring kommunen og spør om å få snakke med vedkommende som er overordnet for rektor på skolen det gjelder. 

Anonymkode: 0a3de...b5b

• Liker 7
Skrevet

Meld 9-a-sak til rektor på skolen. Vent en uke. Har det ikke skjedd noe da, meldt statsforvalteren. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Kanutte skrev (21 minutter siden):

Meld 9-a-sak til rektor på skolen. Vent en uke. Har det ikke skjedd noe da, meldt statsforvalteren. 

Dette har vi gjort tidligere, men mobbingen fra medelev har bare eskalert.
Tiltakene de satte inn har gradvis bare opphørt 😓
Vi blir ikke hørt av skolen, foreldrene til medelev ser heller ikke alvoret i hvordan det er for vårt barn…

• Liker 2
Skrevet

Meld fra til BV om at dere har meldt inn sak, at det ikke følges opp og at dere nå opplever vold (legg ved bilde) og ikke føler barnet får den hjelpen og den oppfølgingen det trenger, både deres barn men også den andre eleven. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette har vi gjort tidligere, men mobbingen fra medelev har bare eskalert.
Tiltakene de satte inn har gradvis bare opphørt 😓
Vi blir ikke hørt av skolen, foreldrene til medelev ser heller ikke alvoret i hvordan det er for vårt barn…

Da må du melde på nytt. Har det vært sak hos statsforvalteren? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kanutte skrev (1 minutt siden):

Da må du melde på nytt. Har det vært sak hos statsforvalteren? 

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Så alvorlig tror de ikke det er…

Må skolen sende saken dit? Eller kan vi henvende oss dit?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du melder statsforvalter i ditt fylke. Her er for eksempel Oslo og Viken: https://www.statsforvalteren.no/oslo-og-viken/barnehage-og-opplaring/en-trygg-skoledag-uten-mobbing/

Når du melder får skolen beskjed om å beskrive hvordan de har jobbet med saken. Deretter får de tilbakemelding om hvorvidt barnet ditt sin sak er fulgt godt nok opp. De har kontakt med deg over tid. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kanutte skrev (6 minutter siden):

Du melder statsforvalter i ditt fylke. Her er for eksempel Oslo og Viken: https://www.statsforvalteren.no/oslo-og-viken/barnehage-og-opplaring/en-trygg-skoledag-uten-mobbing/

Når du melder får skolen beskjed om å beskrive hvordan de har jobbet med saken. Deretter får de tilbakemelding om hvorvidt barnet ditt sin sak er fulgt godt nok opp. De har kontakt med deg over tid. 

Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere må selvfølgelig sende klage og sak til statsforvalteren selv, og helst via advokat - ellers blir det nok ikke tatt tak i. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å ha sagt det; du kommer ikke til å få gjennomslag for at et annet barn omplasseres/suspenderes/kall det hva du vil,  og dere får heller ingen info om hvilken tiltak som iverksettes for det andre barnet. 

Anonymkode: b1f6d...d02

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette her er ikke greit. I dag har jo voldelige barn, barn med utfordringer som utagerende ADHD større rettigheter enn de det går utover. Alle har rett på en trygg skolegang heter det, men det gjelder visst ikke de barna som er redde for å gå på skolen. Det kan se ut som om det da er opp til det redde barnet og foreldrene om de orker å gå på skolen. 
Det finnes knapt en voksen person som hadde gått på jobb hver dag redd for å bli mobbet og jult. Men ungene våre skal måtte det fordi rettighetene til de utagerende barna ser ut til å være viktigere enn tryggheten til de andre. 

Min sønn og andre i hans klasse ble utsatt for vold, stukket med passer, slått, sparket, ødelagte klær, gjenstander osv. Dette foregikk i flere år. 
Det ble gjort mye for å løse dette, men ingen ting nyttet, og det utagerende barnet hadde en diagnose ADHD og da mener de lærde at barnet ikke skal stilles til ansvar for handlingene sine fordi de ikke forstår. 
Dette barnet lært veldig fort når han omsider ble flyttet over til en annen skole og de andre barna tok til motmæle, da forsto han plutselig både konsekvenser og rett og riktig gitt. Denne gutten ble bokstavelig talt oppdratt av andre barn der foreldre og voksne var handlingslammede. 
Jeg forstår ikke hvorfor en elev sine rettigheter skal være så sterk at 25 andre elever skal lide for det. 

Ikke gi deg TS, dette går ikke an. 

Anonymkode: e13c3...568

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kanutte skrev (16 timer siden):

Vær obs på at om du velger holde barnet ditt hjemme fra skolen vil skolen melde deg til BV fordi de er pålagt å gjøre det, jeg ville ofult rådet om også å ta kontakt med de for å komme skolen i forkjøpet og få gode relasjoner til de som kan hjelpe i dialog med skolen.

Anonymkode: 8e41d...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hilsen fortvilt mor..

Lett
Du lærer barnet ditt å ta igjen. nå har du prøvd alt annet. da er det på tide å stå opp for seg selv. ellers kommer ungen til å ha et stort problem videre i livet

Anonymkode: a68c5...a8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lett
Du lærer barnet ditt å ta igjen. nå har du prøvd alt annet. da er det på tide å stå opp for seg selv. ellers kommer ungen til å ha et stort problem videre i livet

Anonymkode: a68c5...a8e

Støtter denne. Ta igjen. La han begynne på kampsporttrening. 

Anonymkode: 79831...e4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vær obs på at om du velger holde barnet ditt hjemme fra skolen vil skolen melde deg til BV fordi de er pålagt å gjøre det, jeg ville ofult rådet om også å ta kontakt med de for å komme skolen i forkjøpet og få gode relasjoner til de som kan hjelpe i dialog med skolen.

Anonymkode: 8e41d...175

Ja, jeg ringte bv og de sa det samme.
Så ungen ble sendt på skolen i dag😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette her er ikke greit. I dag har jo voldelige barn, barn med utfordringer som utagerende ADHD større rettigheter enn de det går utover. Alle har rett på en trygg skolegang heter det, men det gjelder visst ikke de barna som er redde for å gå på skolen. Det kan se ut som om det da er opp til det redde barnet og foreldrene om de orker å gå på skolen. 
Det finnes knapt en voksen person som hadde gått på jobb hver dag redd for å bli mobbet og jult. Men ungene våre skal måtte det fordi rettighetene til de utagerende barna ser ut til å være viktigere enn tryggheten til de andre. 

Min sønn og andre i hans klasse ble utsatt for vold, stukket med passer, slått, sparket, ødelagte klær, gjenstander osv. Dette foregikk i flere år. 
Det ble gjort mye for å løse dette, men ingen ting nyttet, og det utagerende barnet hadde en diagnose ADHD og da mener de lærde at barnet ikke skal stilles til ansvar for handlingene sine fordi de ikke forstår. 
Dette barnet lært veldig fort når han omsider ble flyttet over til en annen skole og de andre barna tok til motmæle, da forsto han plutselig både konsekvenser og rett og riktig gitt. Denne gutten ble bokstavelig talt oppdratt av andre barn der foreldre og voksne var handlingslammede. 
Jeg forstår ikke hvorfor en elev sine rettigheter skal være så sterk at 25 andre elever skal lide for det. 

Ikke gi deg TS, dette går ikke an. 

Anonymkode: e13c3...568

Helt enig med det du skriver. Fra utsiden virker det som skolesystemet er helt handlingslammet i slike tilfeller, og som du skriver ligger sympatien alltid godt plantet på problembarnets side.

Videre er det ekstra frustrerende at det fremstår som dagens "lærebok"måte å håndtere problembarn strengt tatt ikke fremstår å virke spesielt bra for problembarna heller. Altså står hele klassen igjen som tapere grunnet dagens, fra mitt ståsted, håpløst naive tankegang rundt dette.

I vårt barns klasse har vi en elev som holder på slik du skisserer i dette innlegget. Status så langt: 6-8 barn har skolevegring, resten av klassen forstyrres jevnlig mens dette barnet turer på som det alltid har gjort. Forhåpentligvis forstår snart pedagogene også at dette er galskap, slik at det kan komme en endring rundt dette. Typisk spesialskole/klasse for slike elever - til alles beste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...