AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Ja, som overskriften sier; hvordan skal jeg forholde meg til barnefedme i nær familie? Jeg synes det er vanskelig når jeg får forespørsel, som nå, om å bake til 17. mai. Forsøker å fortelle meg selv at mine bidrag inn i dette i form av kake til spesielle anledninger ikke er det som skaper problemene, men det gnager likevel i meg fordi jeg på en måte tar del i noe jeg synes er vondt å være vitne til. Det jeg søker her er andres erfaringer og opplevelser med tilsvarende problemstilling. Jeg vet ikke om jeg skal si noe, og eventuelt hva jeg kan si. Har forsøkt å snakke med de besteforeldrene som også er mine foreldre om saken. De er i teorien enige om at besteforeldre som ser barnebarna flere ganger i uka ikke kan ha fri flyt, men i praksis er det ingen begrensninger i tilgangen til boller og brus verken hjemme eller hos besteforeldre. For ordens skyld: Vi snakker om ekstrem overvekt som ikke skyldes sykdom, men inntak og mangel på alle former for aktiviteter. Jeg tenker på det som omsorgssvikt, men det er vanskelig å ta opp uten å tråkke noen på tærne. Helsesykepleier har visstnok gitt beskjed om at barna veier for mye, men det ble raskt avfeid som tull i heimen og følges ikke opp fra noe hold etter hva jeg forstår. Er det noen som har råd? Jeg ser barn som mistrives med kroppen sin, og som selvfølgelig ikke har kompetanse til å gjøre sunne valg eller skille mellom sunt og usunt. Spisingen virker tvangspreget, og alle negative følelser møtes med å få en is eller sjokolade i hånden så det skal bli bra igjen. Det er selvfølgelig nitrist å se, men samtidig føler jeg at det er ulovlig å snakke om fordi det oppfattes som fatshaming uansett hva man sier. Anonymkode: 4fc21...6d5 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Har ikke noen gode råd, måtte bare si at det høres veldig vanskelig ut! Jeg er enig i at det er en form for omsorgssvikt..men det er en type det er veldig vanskelig å gjøre noe med.. Jeg har selv vært overvektig (og opp i fedme) hele voksenlivet, og egentlig fra barndommen. Uten at det var noe fri flyt hjemme.. men heller ingen oppmuntring til fysisk aktivitet. Det har vært enormt viktig for meg at mine barn ikke skal slite med dette, i den grad jeg kan påvirke. Vi snakker ikke om vekt hjemme, men prøver å ha noenlunde sunn middag, godteri kun i helger etc. Oppmuntrer til å bli med på fotball/idrett/dansing etc. Foreløpig er alle normalvektige, og eldste på 13 er veldig glad i idrett. Priser meg lykkelig, for det er et såååå vanskelig tema!!! Aner faktisk ikke hva jeg skulle gjort om vi kom skjevt ut. Du skal liksom ikke skape et vanskelig forhold til mat andre veien heller. Eller skape et dårlig selvbilde. 😳 Jeg tror ikke foreldrene er bevisste på det rett og slett. Anonymkode: e09d3...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Uansett hva du velger si om dette problemet til barnas foreldre/besteforeldre så kommer du ikke godt utav det, og ingenting vil forandres. Det er veldig fint at du bryr deg, og hvis barna er hos deg setter du selvfølgelig et godt eksempel med å tilby sunne åltider og snacks. Men jeg klarer ikke å se at en samtale med foreldre kommer til å ende med noe annet enn at de blir sinte på deg. De benekter et åpenbart problem, og hva du mener om det kommer til å falle på døve ører. Fint å høre at helsepleier har involvert seg litt, men når du ser reaksjonen foreldrene har mot fagfolk kommer dessverre ikke du til å komme bedre ut av det. Min anbefaling er å holde en grei tone med foreldrene slik at du fremdeles kan få treffe barna. Og de gangene du er ansvarlig for mat så tilbyr du et sunt alternativ. Og lag kake til 17. Mai. Gjerne en sunnere kake, det finnes massevis av oppskrifter på nett. Som du selv vet så er det ikke denne kaka som gir barna langvarig fedme. Det er den daglige tilgangen til kake og annen usunn mat. En forferdelig vond situasjon å være i, og det eneste du kan gjøre er å være et godt eksempel på en sunnere livsstil uten å rakke ned på andres. Anonymkode: b3d79...697 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tror at det eneste du kan gjøre her, er å legge sjela di i å påvirke til et godt selvbilde. Ros barna, snakk om hvor glad du er i dem, bemerk gode ting dem gjør og hva du setter ekstra pris på med akkurat dem. Jeg tror egentlig det er en dårlig løsning at du skal fokusere så veldig på sunn snacks når de er hos deg. Ville heller bare droppet snacks og laget en god middag heller. Det gir et ganske dårlig skjult budskap om du overdriver den sunne snacksen dersom de sjeldent er hos deg. Kan du ikke heller fokusere på å gjøre gøye ting med dem? Ta dem med på leos lekeland, trampolinepark eller i svømmehall? Tøys og tull med badminton i hagen eller vannkrig. Kanskje de syns det er gøy og gjør mer av dette på egenhånd også:) Anonymkode: 32ad7...fcc 6 2 2
Hr. Aktiv Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, som overskriften sier; hvordan skal jeg forholde meg til barnefedme i nær familie? Jeg synes det er vanskelig når jeg får forespørsel, som nå, om å bake til 17. mai. Forsøker å fortelle meg selv at mine bidrag inn i dette i form av kake til spesielle anledninger ikke er det som skaper problemene, men det gnager likevel i meg fordi jeg på en måte tar del i noe jeg synes er vondt å være vitne til. Det jeg søker her er andres erfaringer og opplevelser med tilsvarende problemstilling. Jeg vet ikke om jeg skal si noe, og eventuelt hva jeg kan si. Har forsøkt å snakke med de besteforeldrene som også er mine foreldre om saken. De er i teorien enige om at besteforeldre som ser barnebarna flere ganger i uka ikke kan ha fri flyt, men i praksis er det ingen begrensninger i tilgangen til boller og brus verken hjemme eller hos besteforeldre. For ordens skyld: Vi snakker om ekstrem overvekt som ikke skyldes sykdom, men inntak og mangel på alle former for aktiviteter. Jeg tenker på det som omsorgssvikt, men det er vanskelig å ta opp uten å tråkke noen på tærne. Helsesykepleier har visstnok gitt beskjed om at barna veier for mye, men det ble raskt avfeid som tull i heimen og følges ikke opp fra noe hold etter hva jeg forstår. Er det noen som har råd? Jeg ser barn som mistrives med kroppen sin, og som selvfølgelig ikke har kompetanse til å gjøre sunne valg eller skille mellom sunt og usunt. Spisingen virker tvangspreget, og alle negative følelser møtes med å få en is eller sjokolade i hånden så det skal bli bra igjen. Det er selvfølgelig nitrist å se, men samtidig føler jeg at det er ulovlig å snakke om fordi det oppfattes som fatshaming uansett hva man sier. Anonymkode: 4fc21...6d5 Kontakte bv. Dette er omsorgssvikt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Tusen takk for kjempefine svar alle sammen! Jeg forsøker meg på en sunnere kake denne gangen. Jeg tror heller ikke at det egentlig hjelper å forsøke å snakke med de som er ansvarlige for barnas kosthold. Leste litt forskning i går som tilsier at det også har liten effekt at helsepersonell rettleder familiene det gjelder, nedslående greier. Dere kommer med gode råd om å ikke bidra inn i galskapen, men samtidig ikke overfokusere på dette når jeg er sammen med dem. Jeg kontaktet faktisk skolen en gang og fikk et generelt svada-svar tilbake, får helt vondt av at det som er et stort problem for de det angår og et generelt folkehelseproblem bare feies under teppet når jeg tenker på fremtiden til barna det gjelder, men vil heller fokusere på å være en trygg person i livene deres. Jeg skal ringe barnevernet også! Anonymkode: 4fc21...6d5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for kjempefine svar alle sammen! Jeg forsøker meg på en sunnere kake denne gangen. Jeg tror heller ikke at det egentlig hjelper å forsøke å snakke med de som er ansvarlige for barnas kosthold. Leste litt forskning i går som tilsier at det også har liten effekt at helsepersonell rettleder familiene det gjelder, nedslående greier. Dere kommer med gode råd om å ikke bidra inn i galskapen, men samtidig ikke overfokusere på dette når jeg er sammen med dem. Jeg kontaktet faktisk skolen en gang og fikk et generelt svada-svar tilbake, får helt vondt av at det som er et stort problem for de det angår og et generelt folkehelseproblem bare feies under teppet når jeg tenker på fremtiden til barna det gjelder, men vil heller fokusere på å være en trygg person i livene deres. Jeg skal ringe barnevernet også! Anonymkode: 4fc21...6d5 Ringe barnevernet? Ville gått noen runder til var jeg deg.. Hva godt tror du kommer ut av det? For barna, foreldrene og deg selv? En «sunnere» kake..for all del.. Men det har ikke noen verdens ting å si i det store bildet. Synes siste AB hadde mye lurt å si ang aktiviteter! Tror du som tante har mest å bidra med der, realistisk sett. Så kan du jo i samme rennet ha med noe frukt/vann/sunne ting og naturlig si noe for å gi barna en liiiiten input ang kroppens behov. «Nei, nå trenger jeg litt xxx - for nå har vi jammen sprunget masse! Da trenger kroppen min påfyll av xyx, slik at jeg orker å herje mer!» 🤷♀️ I lengden tror jeg at noen stor intervensjon (som å prøve å lære opp foreldrene eller ringe BV) har lite positiv å si for barna, men du spiller deg selv fort ut av livene deres. Da mister du fordelen med å kunne påvirke positivt i fremtiden.. Anonymkode: e09d3...a9d 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 Så heldig de er som har deg ❤ Dette er jo absolutt omsorgssvikt. Man kjører de mot dårlig fysisk og psykisk helse som de kan måtte slite med resten av livet. Når de også løser problemer og vansker med mat er det ikke mye emosjonell støtte. Jeg har en venninne som er vokst opp slik. Hun sliter ekstremt i voksen alder med helsa, psyken og overvekt. Det er virkelig trist å se. Jeg hadde kontaktet bv. Disse trenger absolutt veiledning og hjelp. De kan ikke fortsette sånn og ødelegge barna sine. Anonymkode: 81dd4...f3b 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ringe barnevernet? Ville gått noen runder til var jeg deg.. Hva godt tror du kommer ut av det? For barna, foreldrene og deg selv? En «sunnere» kake..for all del.. Men det har ikke noen verdens ting å si i det store bildet. Synes siste AB hadde mye lurt å si ang aktiviteter! Tror du som tante har mest å bidra med der, realistisk sett. Så kan du jo i samme rennet ha med noe frukt/vann/sunne ting og naturlig si noe for å gi barna en liiiiten input ang kroppens behov. «Nei, nå trenger jeg litt xxx - for nå har vi jammen sprunget masse! Da trenger kroppen min påfyll av xyx, slik at jeg orker å herje mer!» 🤷♀️ I lengden tror jeg at noen stor intervensjon (som å prøve å lære opp foreldrene eller ringe BV) har lite positiv å si for barna, men du spiller deg selv fort ut av livene deres. Da mister du fordelen med å kunne påvirke positivt i fremtiden.. Anonymkode: e09d3...a9d Jeg vet ikke hva som vil komme ut av det, men jeg synes det er helt utrolig at noen kan la det gå så langt. Vil ikke brette ut detaljer her, men det er for meg ikke til å forstå at ellers oppegående mennesker kan la barn fråtse i søppelmat og godis. Jeg tror de hadde hatt godt av å tenke mer på fremtiden. Sannsynligheten for å falle ut av videregående på grunn av psykiske problemer og mistrivsel, mobbing, sykdom, selvbilde, selvtillit, tannhelse (som allerede er skranten). I stedet er det ønsket om å glede barna her og nå som gjelder. Jeg vet i alle fall at dersom de kommer til meg når de blir litt større kan jeg bidra med grunnleggende kunnskaper om hva som er bra og hva som ikke er så bra, men jeg er jo redd for at det er for sent til at de noensinne vil kunne ha et normalt forhold til egen kropp. Det har de ikke nå heller, så f. eks. bading er uaktuelt fordi de ikke vil vise seg i badetøy. Og det synes de voksne rundt at er trist og leit, men de gjør heller ingen verdens ting for å endre på noe. Det er kanskje ikke nødvendig å si, men foreldrene spiser ikke akkurat helsekost selv. Jeg er litt redd for at barna, når de blir voksne, vil anklage alle oss voksne rundt for ikke å ha sett dem og tatt tak mens de enda var små. Hvis det skulle skje vil jeg vite med meg selv at jeg i det minste burde ha prøvd. Helt enig i at en sunnere kake ikke har noe å si i det store bildet. Fortvilelsen min ligger jo nettopp i at uansett hva jeg gjør vil det være en dråpe i havet. Aktiviteter er supert! Jeg merker at de orker lite og er negative til det, men hvis jeg først får lokket dem med ut på noe synes de at det er gøy. Anonymkode: 4fc21...6d5 4
Pås Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 (endret) Ombestemte meg Endret 13. mai 2022 av Pås Ombestemte meg
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 Jeg jobber i barnehage som pedagog og når jeg ser noen store foreldre, som etter hvert også får store barn, tar jeg det opp med dem. Tar det også opp om jeg mener de har usunne matpakker med seg i barnehagen. Jeg er enig i flere her som sier at det er omsorgssvikt, det er virkelig i gråsonen! Det ene er jo hva slags fysiske plager man kan få av overvekt, men også psykiske. For ikke å snakke om mobbing osv. Det må tas fra roten; Foreldrene! Har opplevd noen som har blitt så sure at de har byttet barnehage, men det får bli deres problem. Har styrer med meg på dette også, heldigvis! Anonymkode: 6a0ce...a1a 2 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så heldig de er som har deg ❤ Dette er jo absolutt omsorgssvikt. Man kjører de mot dårlig fysisk og psykisk helse som de kan måtte slite med resten av livet. Når de også løser problemer og vansker med mat er det ikke mye emosjonell støtte. Jeg har en venninne som er vokst opp slik. Hun sliter ekstremt i voksen alder med helsa, psyken og overvekt. Det er virkelig trist å se. Jeg hadde kontaktet bv. Disse trenger absolutt veiledning og hjelp. De kan ikke fortsette sånn og ødelegge barna sine. Anonymkode: 81dd4...f3b Tusen takk. ❤ Jeg er så glad (og litt overrasket) over at ingen kjefter på meg for å bry meg med noe jeg strengt tatt ikke har noe med å gjøre. Skal gå en runde til med meg selv om det med barnevernet, eller begynne med en anonym telefonsamtale for litt veiledning. Ønsker så veldig at de skal slippe et voksenliv fullt av mislykkede slankekurer og lavt selvbilde som du beskriver. Anonymkode: 4fc21...6d5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber i barnehage som pedagog og når jeg ser noen store foreldre, som etter hvert også får store barn, tar jeg det opp med dem. Tar det også opp om jeg mener de har usunne matpakker med seg i barnehagen. Jeg er enig i flere her som sier at det er omsorgssvikt, det er virkelig i gråsonen! Det ene er jo hva slags fysiske plager man kan få av overvekt, men også psykiske. For ikke å snakke om mobbing osv. Det må tas fra roten; Foreldrene! Har opplevd noen som har blitt så sure at de har byttet barnehage, men det får bli deres problem. Har styrer med meg på dette også, heldigvis! Anonymkode: 6a0ce...a1a Så glad jeg blir for å høre at du bryr deg nok til å ta opp så upopulære ting. For meg er det god omsorg å regulere barnas inntak, som man regulerer dem på andre områder i livet. Anonymkode: 4fc21...6d5 3
Gjest Adobyen Skrevet 13. mai 2022 #14 Skrevet 13. mai 2022 (endret) Det er vel ikke skadelig med litt kunstig søtning en gang i blant. Splenda er jo naturlig, men jeg vet ikke hvordan slikt kan brukes. Dette er ikke noe jeg har peiling på, men google finner mengder av kaker uten så mange kalorier. 100 kalorier er uten sjokoladetrekket, men det trenger ikke å være veldig tykt. https://desireeandersen.no/festkake-kun-100-kalorier-i-hele-kaka/ Endret 13. mai 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #15 Skrevet 13. mai 2022 Jeg vil tro at både helsestasjon, lege, tannlege, barnehage, skole osv ville tatt tak i dette om det var så stort problem som ts beskriver? Anonymkode: 5f33c...31a 1
Gjest Villfisker Skrevet 13. mai 2022 #16 Skrevet 13. mai 2022 Hr. Aktiv skrev (14 timer siden): Kontakte bv. Dette er omsorgssvikt. Huff. Jeg må faktisk si meg enig. Jeg ville i det lengste unngått barnevernet, men dette ser jeg også på som omsorgssvikt. Håper helsesykepleier kontakter dem, hvis dette får fortsette. Det er absolutt viktig å sette klare rammer og grenser for barn. Det er ikke slemt. Det er faktisk slemt å la være. Mange velger å lukke øynene for dette stadig økende problemet, og håper at det forsvinner av seg selv. Vi må faktisk kalle dette for hva det er. Dette er omsorgssvikt. Dette belaster både barnets psykiske og fysiske helse, og gir det et unødvendig handicap i oppveksten. Det er dårlig gjort.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #17 Skrevet 13. mai 2022 Er foreldrene overvektige da? Det hjelper forøvrig ingen verdens ting å si noe til foreldrene. Jeg har to barn med fedme i nær familie der foreldrene og har ekstrem fedme. Stakkars barn. Anonymkode: 5e8a4...067 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #18 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vil tro at både helsestasjon, lege, tannlege, barnehage, skole osv ville tatt tak i dette om det var så stort problem som ts beskriver? Anonymkode: 5f33c...31a De gjør det. Men de kan ikke tvinge noen til noe som helst, bare veilede og gi råd. Og foreldre som lar barn bli feite bryr seg ikke. Anonymkode: 5e8a4...067 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #19 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Uansett hva du velger si om dette problemet til barnas foreldre/besteforeldre så kommer du ikke godt utav det, og ingenting vil forandres. Det er veldig fint at du bryr deg, og hvis barna er hos deg setter du selvfølgelig et godt eksempel med å tilby sunne åltider og snacks. Men jeg klarer ikke å se at en samtale med foreldre kommer til å ende med noe annet enn at de blir sinte på deg. De benekter et åpenbart problem, og hva du mener om det kommer til å falle på døve ører. Fint å høre at helsepleier har involvert seg litt, men når du ser reaksjonen foreldrene har mot fagfolk kommer dessverre ikke du til å komme bedre ut av det. Min anbefaling er å holde en grei tone med foreldrene slik at du fremdeles kan få treffe barna. Og de gangene du er ansvarlig for mat så tilbyr du et sunt alternativ. Og lag kake til 17. Mai. Gjerne en sunnere kake, det finnes massevis av oppskrifter på nett. Som du selv vet så er det ikke denne kaka som gir barna langvarig fedme. Det er den daglige tilgangen til kake og annen usunn mat. En forferdelig vond situasjon å være i, og det eneste du kan gjøre er å være et godt eksempel på en sunnere livsstil uten å rakke ned på andres. Anonymkode: b3d79...697 Enig. Det eneste du evt kan gjøre er å varsle barnevernet, men da blir det neppe god stemning i familien. Jeg har forøvrig et overvektig barn selv, så jeg vet dette ikke er enkelt! Men vi har faktisk klart å slanke ham ganske mye i vinter, faktisk måtte vi kjøpe ny finbukse nå til 17. mai fordi den vi kjøpte før jul falt av ham! Men uten at foreldrene gjør noe, skjer ingen ting. Anonymkode: de503...f2e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #20 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De gjør det. Men de kan ikke tvinge noen til noe som helst, bare veilede og gi råd. Og foreldre som lar barn bli feite bryr seg ikke. Anonymkode: 5e8a4...067 Det var da veldig bastant… det er mange grunner til at barn kan veie for mye, det trenger IKKE være fri flyt av boller og brus! Både sykdom og genetikk er viktige faktorer. Anonymkode: de503...f2e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå