Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat det er jo ikke så vanskelig, med mindre man kjøper billigmerker. En måned trenger du ny mascara og en leppepenn, neste måned en lipgloss og en foundatin, måneden etter en concealer og en blush, måneden etter en øyeskyggepalett, neste der igjen en ny mascara og en leppestift. Og så videre 🙂

Anonymkode: 866d8...d08

så du kjøper alle produkter når de du har er fire måneder gamle? Jeg fatter ikke hvordan det er mulig. 

Anonymkode: e4389...b89

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

så du kjøper alle produkter når de du har er fire måneder gamle? Jeg fatter ikke hvordan det er mulig. 

Mente jo selvsagt at om man virkelig sminker seg hver dag, så bruker man jo opp ting på den perioden.

Ofte har man jo ulike typer eller farger av hvert produkt.

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det er jo ikke så vanskelig, med mindre man kjøper billigmerker. En måned trenger du ny mascara og en leppepenn, neste måned en lipgloss og en foundatin, måneden etter en concealer og en blush, måneden etter en øyeskyggepalett, neste der igjen en ny mascara og en leppestift. Og så videre 🙂

Ærlig talt, dette er ikke noe man prioriterer å bruke penger på når man sliter økonomisk. 

Kutt ned på sminke og shopping, kjøp brukte klær, la barna arve av hverandre og ikke minst vær ærlig med samboeren din! Han har allerede tatt deg i utroskap og nå topper du det med løgner. Det fortjener ingen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Mente jo selvsagt at om man virkelig sminker seg hver dag, så bruker man jo opp ting på den perioden.

Ofte har man jo ulike typer eller farger av hvert produkt.

Okei. Jeg klarer virkelig ikke å forstå den prioriteringen om man har en svær restskatt, forbrukslån, kredittkort i minus og klarna......

• Liker 4
Skrevet

Øk skatten din så det samme ikke skjer neste år. legg av penger til å betale restskatten, den er kjempe viktig. evt ring å hør om du kan dele den over flere månder. Kutt all unødvendig handling de neste  månedene. Slutt å bruk kredittkort.

Om du har en jobb der det er mulig å ta noen ekstravakter ville jeg gjort det. Evt om du har noen ting du ikke bruker som du kan selge. 

Skrevet

Forhør deg om avtale ang betaling av skattekrav så fort som mulig, så vet du hva du har å forholde deg til og kan planlegge økonomien framover/ prioritere tilbakebetaling. 

Jeg skjønner det er pinlig å innrømme forbrukslån/kredittkortgjeld overfor samboer dersom det er vanskelig mellom dere nå. Men du kan vel snakke om skattesmellen?

Som andre nevner kan du prøve å få mer penger inn ved å selge div ting og/eller jobbe ekstra.

Hvis dere har felles barn er det vel ikke bare du som skal kjøpe klær til dem? Hvis både du og samboer setter av 17.000 pr mnd til regninger +5.000 hver til mat, så må det gå an å senke div kostnader og derigjennom dekke klær til barna innenfor summen dere allerede setter av? Fokus på matbudsjett, bensinutgifter, abonnementer, forsikring, strømavtaler, lånerente osv som kan høvle av noen hundrelapper.

Hvis du klarer å ha 10.000 kr av egen lønn hver måned fri til å dekke gjeld kommer du jo langt. Fra og med mai til og med september lønn blir det 10.000*5= 50.000. Skatt 21.000+ forbrukslån 9.000+ kredittkort 10.000= 40.000 (noe rente vil påløpe).

Klarna- greia oppfattet jeg ikke helt, om det var 2.000 utestående pr nå eller om det var ment som " Jeg handler stadig nytt og har dermed månedlige regninger derfra på 2.000 kr". Kutt disse kjøpene nå 

Så har du litt ekstra utbetaling når du får feriepengene.

Jeg er enig i at du bør sjekke årets skattekort og evt få det justert så du slipper restskatt neste år, men hvis du har kjøpestopp nå på egne vegne og pøser alt du kan inn på gjelda di så du blir kvitt den, så tenker jeg du ETTERPÅ justerer skattekortet ditt . Det blir høyere skattetrekk siste del av året, men bedre enn at du får unødvendige renteutgifter fordi gjelda tar lengre tid å bli kvitt.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt på svarene her og må si tusen takk for alle svar ❤️
jeg tror jeg lander på å ta ut de pengene jeg skylder fra aksjesparekonto. Jeg ser jeg skylder 35000 ca. Så da er det vel bedre å ta de ut siden jeg har de der, også heller spare meg opp når jeg har betalt inn alt jeg skylder? Eller?

Anonymkode: 98a42...29b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har lest litt på svarene her og må si tusen takk for alle svar ❤️
jeg tror jeg lander på å ta ut de pengene jeg skylder fra aksjesparekonto. Jeg ser jeg skylder 35000 ca. Så da er det vel bedre å ta de ut siden jeg har de der, også heller spare meg opp når jeg har betalt inn alt jeg skylder? Eller?

Høres lurt ut. Da slipper du også å ha det hengende over deg mentalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (4 timer siden):

Høres lurt ut. Da slipper du også å ha det hengende over deg mentalt. 

Ja. Selv om det føles kjipt å ta de pengene. Men er vel det beste nå..

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med skatteetaten og prøv å få til en avtale om nedbetaling over flere terminer. Mye bedre å ta en slik telefon og få til en avtale begge parter er kjent med, enn, som noen sier, å la være å betale restskatten. Den kan fort gå til lønnstrekk, og da er løpet kjørt.

Anonymkode: 7a052...55c

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2022 at 4:31 PM, AnonymBruker said:

Okei. Jeg klarer virkelig ikke å forstå den prioriteringen om man har en svær restskatt, forbrukslån, kredittkort i minus og klarna......

Nei, det er jo en annen sak. Det var bare ment som et svar på hvordan det går an å bruke 3-400 kroner på sminke per måned. Jeg synes ikke det virker så vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...