Gå til innhold

Skilte foreldre: bytte dag eller spørre om den andre kan ha barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er mest vanlig, praktisk og rettferdig når man er skilt og dessverre har et generelt dårlig samarbeid, og det blir kollisjon en dag man skulle hatt barna;

Spørre den andre forelderen (eller andre) om de kan ha eller hjelpe til med barna denne dagen, eller spørre den andre forelderen om å bytte med en annen dag? 

Anonymkode: 0d3db...636

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved dårlig samarbeid, ville jeg ordnet meg med andre.

Anonymkode: deb6f...b55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville tenkt at man kan spørre den andre forelderen om en av delene passer. Eller bare skaffet barnevakt hvis samarbeidet er veldig dårlig. 

Vi bytter vanligvis ikke, bare har ungene ekstra ved behov. Det går begge veier, men vi har også et veldig godt samarbeid. 

Anonymkode: 6f211...913

AnonymBruker
Skrevet

Spør om han kan ha også har du ungen en dag lengere. Ungen har det bedre med pappaen sin enn med en barnevakt. Tenk på barnets beste! 

Anonymkode: 01dcf...9ed

• Liker 1
Skrevet

Tenker at selv om dere har et dårlig samarbeid, så kan dere avklare dette med hverandre. Hvordan ønsker dere det skal være om det krasjer når dere har barna. 

Potensielt kan det være slik at dere vil ulikt. Kanskje du syns det er ok å ha barna ekstras når den andre ikke kan, mens den andre mener at da må du skaffe barnevakt. 

Tenker det viktigste er da å vite hvordan forholde seg. Da slipper du å spørre den andre, men kan ordne barnevakt. Eller alt ettersom hva dere ble enige om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ved dårlig samarbeid, ville jeg ordnet meg med andre.

Anonymkode: deb6f...b55

Det er så mye sprøtt der ute.. At foreldre ikke kan klare å prøve å sammarbeide for barnas skyld! Egoister! Burde vært en selvfølge at den andre tar barna om den kan!

Anonymkode: 24370...117

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også et dårlig samarbeid, men bruker hverandre så langt det går. Er vel helst jeg som sitter med barna pga. Ett eller annet, eller at han ikke dukker opp.

Anonymkode: 9a552...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Rett etter bruddet hadde vi dårlig samarbeid, men hadde faktisk skriftlig avtale om at den andre forelder skulle spørres først hvis behov for pass.

Anonymkode: 875be...99c

AnonymBruker
Skrevet

Ved dårlig samarbeid hadde jeg spurt veldig pent om det passet å bytte, eventuelt at han fikk den dagen - hva enn som fungerte best for ham. 

Anonymkode: 5f2a5...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får inntrykk av at man ber den andre om en stor tjeneste ved å spørre om den kan ha barne en ekstra dag. Jeg ville vært veldig glad for å få en ekstra dag med barna, må da være vondt å bare få se dem annenhver uke 😥

Anonymkode: be10e...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er så mye sprøtt der ute.. At foreldre ikke kan klare å prøve å sammarbeide for barnas skyld! Egoister! Burde vært en selvfølge at den andre tar barna om den kan!

Enig, men så er det noen som ikke vil samarbeide. Jeg har en eks som er veldig uforutsigbar. Da barna var små ønsket han minst mulig samvær, men i dag er historien hans at jeg har nekta ham mye. Han har ikke noe minne om å ha sagt at han ønsket å redusere til kun en overnatting annenhver helg f.eks. Jeg har dette skriftlig - ellers tror jeg kanskje at jeg hadde trodd jeg var gal. Jeg spurte ham alltid om han ville ha dem ekstra hvis det dukket opp noe for meg, men da det alltid endte i kryssforhør og klaging om at han ikke var satt på denne jord for å yte meg tjenester endte det med at jeg slutta å spørre. Så ble det også galt - jeg ble for selvstendig. Takka for mye nei til hjelp fra ham. F.eks kjøring til håndballkamper. Tilbudet om skyss kom gjerne en time før, men da hadde vi jo allerede satt oss i bilen til en lagkompis som jeg hadde skaffet skyss med.

Jeg er hundre prosent sikker på at eksen har et annet bilde av saken - og av meg. Det er greit. Jeg har gjort mye feil, jeg og. 

Anonymkode: 2e319...853

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Oftere enn vi liker å tenke på, så er det nok slik at den ene parten gjør det umulig å samarbeide. Det er mange der ute som skal straffe eksen, og gjør det gjennom ungene. I slike situasjoner er det misvisende å skrive slik du skriver. Den ene parten kan alene være årsaken, da er det ikke så mye den andre får gjort. 

Anonymkode: c5feb...3c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig spør man den andre først om det passer å bytte dag. Men spør på en pen måte, og ikke ta for gitt at den andre har muligheten. Spør i god tid. Hvis ikke det passer ordner man annen barnepass. Forutsatt at det er noe man MÅ delta på. Ellers bør barna gå først når man har redusert tid med dem. (annerledes hvis man har barna mer enn 50% selvfølgelig)

Anonymkode: af2fe...a4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...