Gå til innhold

Jobber på café. Skulle ha vakt i går. Kom på jobben og fikk beskjed om at sjefen ga vakten min til en kollega sånn uten videre. Er det lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble altså ikke informert om noe som helst. 

Har fast jobb og kontrakt. 

Anonymkode: 168ee...ab7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål jeg vet ikke 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Din vakt er din vakt. Så du skal ha betalt uansett. Hver vakt er en avtale 

Anonymkode: 0da96...967

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Sa han noe om hvorfor vakten din ble gitt bort? Har dere tillitsvalgt på jobb?

Anonymkode: 656fe...773

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Ville tatt det opp med tillitsvalgt .

AnonymBruker
Skrevet

Bare å kreve betalt for de timene med en gang.

Send lønnskrav

Anonymkode: 09fc0...485

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det er ikke lov. Sa han noe om hvorfor vakten din ble gitt bort? Har dere tillitsvalgt på jobb?

Anonymkode: 656fe...773

Han sa ingenting og når jeg spør, går han bare. Unngår meg. 

Vi har ikke tillitsvalgt, men jeg har ringt fagforeningen og fått "Det høres rart ut...Kanskje sjefen skulle gi deg andre oppgaver...Det var sikkert ikke dårlig ment...". Det ikke "rart", det er absolutt ikke lov, synes jeg! Dårlig håndtert av fagforeningen. Er ikke det brudd på kontrakten? Uansett hva, MÅ sjefen informere meg om det på forhånd 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare å kreve betalt for de timene med en gang.

Send lønnskrav

Anonymkode: 09fc0...485

Fikk betalt da. Men det er jo ikke det som er poenget 🙂 Man blir engstelig. Tilliten blir borte pga sånne "overraskelser". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke lov, og du burde sende en melding til sjefen (du må ha dette skriftlig) og skrive at «hei jeg har snakket med fagforeningen, det å gi bort vakter som allerede er satt opp er ulovlig og jeg krever full betaling for min vakt som du ga bort, uten å forhøre deg med meg. Takk :)"

Anonymkode: bd9e7...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk betalt da. Men det er jo ikke det som er poenget 🙂 Man blir engstelig. Tilliten blir borte pga sånne "overraskelser". 

Åja, men da var det nok en grunn til at han ga den bort også - han kunne vært flinkere til å kommunisere.  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da var det nok bare et uhell. Hvis det skjer igjen og gang på gang eller du ikke får lønn, da blir det noe annet.

Anonymkode: 2905c...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Åja, men da var det nok en grunn til at han ga den bort også - han kunne vært flinkere til å kommunisere.  

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da var det nok bare et uhell. Hvis det skjer igjen og gang på gang eller du ikke får lønn, da blir det noe annet.

Anonymkode: 2905c...e79

Hva om man får lønn? Er det greit da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva om man får lønn? Er det greit da? 

Sjefen kan vel sette opp så mange hen vil på en vakt, selv om det bare er jobb til en... Og det er vel ikke ulovlig å sende noen hjem heller, om det ikke er behov for de. Så lenge du får betalt for de timene du står oppført på vakt så klart!

Høres jo ut som en merkelig praksis, men er vel ikke ulovlig. 

Anonymkode: f2e8f...5b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sjefen kan vel sette opp så mange hen vil på en vakt, selv om det bare er jobb til en... Og det er vel ikke ulovlig å sende noen hjem heller, om det ikke er behov for de. Så lenge du får betalt for de timene du står oppført på vakt så klart!

Høres jo ut som en merkelig praksis, men er vel ikke ulovlig. 

Anonymkode: f2e8f...5b4

Tja...ifølge Arbeidslivstelefonen, er det typisk mobbing å bli fratatt arbeidsoppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet

Mobbehandlinger kan for eksempel være at man blir utsatt for verbale angrep, å bli baksnakket, eller bli sosialt ekskludert. Det kan også være handlinger rettet mot arbeidet, slik som å bli satt til arbeid under kompetansenivå eller å ikke bli gitt informasjon som er nødvendig for å gjennomføre arbeidsoppgaver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 12.05):

Men da har det jo sikkert skjedd en feil, så lenge du får betalt har jo ledelsen sitt på det rene og jeg ville ikke laget en sak av det med mindre det er noe som skjer ofte over tid (som kan inkludere eksludering). Nei, da ville jeg heller vært glad for den ekstra fridagen som jo ledelsen korrekt har tatt på sin kappe. 

Anonymkode: 8fcad...ed6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men da har det jo sikkert skjedd en feil, så lenge du får betalt har jo ledelsen sitt på det rene og jeg ville ikke laget en sak av det med mindre det er noe som skjer ofte over tid (som kan inkludere eksludering). Nei, da ville jeg heller vært glad for den ekstra fridagen som jo ledelsen korrekt har tatt på sin kappe. 

Det var jo ingen fridag. Jeg måtte være der. 

Det er på ingen måte greit at ledelsen gjør sånt uten å informere ansatte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var jo ingen fridag. Jeg måtte være der. 

Det er på ingen måte greit at ledelsen gjør sånt uten å informere ansatte

Skjønner, men det kan jo fortsatt være en feil. I det minste fikk du kanskje mindre å gjøre, siden dere da i praksis var to istedet for bare deg. Følg absolutt med om dette er noe som skjer videre fremover, men en engangsfeil kan man neppe klandre arbeidsgiver for. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta over en vakt fra en annen en gang fordi det var en veldig kjent person som skulle komme. Vedkommende som egentlig hadde valt fikk da også betalt. Tror den gang at det hadde mest med sikkerhetsklarering å gjøre. Men det er vel neppe noe sånt på cafe? 

Anonymkode: 465a2...0fc

AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at du egentlig skulle være servitør den dagen, men måtte i stede stå på kjøkkenet f.eks?

Anonymkode: 82cf8...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...