AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Jeg er en sliten småbarnsmor som jobber turnus som sykepleier. Merker jeg er i meget dårlig form, får hjertebank og høy puls, samt blir tungpustet ved lite anstrengelse (les: gå opp en trapp eller gå litt fort på tur). Ser de generelle anbefalingene til fhi er at man skal være aktiv 150-300 minutter i uka, samt trene styrke 2 ganger i uka. Men jeg skjønner ikke når man skal få tid til dette? Greit, jeg kan finne tid til å trene styrke et par dager i uken, men å gå lange turer hver dag har jeg hverken tid eller energi til etter en hektisk dag på jobb, eller før/etter kvelds- og nattevakter. Skal det være så vanskelig å holde seg i form for helsa sin del? Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: 47166...289
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en sliten småbarnsmor som jobber turnus som sykepleier. Merker jeg er i meget dårlig form, får hjertebank og høy puls, samt blir tungpustet ved lite anstrengelse (les: gå opp en trapp eller gå litt fort på tur). Ser de generelle anbefalingene til fhi er at man skal være aktiv 150-300 minutter i uka, samt trene styrke 2 ganger i uka. Men jeg skjønner ikke når man skal få tid til dette? Greit, jeg kan finne tid til å trene styrke et par dager i uken, men å gå lange turer hver dag har jeg hverken tid eller energi til etter en hektisk dag på jobb, eller før/etter kvelds- og nattevakter. Skal det være så vanskelig å holde seg i form for helsa sin del? Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: 47166...289 Gå trapper, ikke ta heis. Gå én vei til jobb. Gå litt raskere enn vanlig i perioder på tur. Ta med familien på tur i nærmiljøet Anonymkode: 2098c...45f 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Jeg forsøker å legge meg tidlig slik at søvnen er på plass. Det er viktigst for meg i denne småbarnsperioden. Uten nok søvntimer får du ikke overskudd til å trene. Så må jeg drikke nok vann og spise næringsrik mat. Når dette er på plass kommer energien til å trene. Jeg putter ene ungen i vogna og den andre kan sykle, da kan jeg gå/jogge lengre turer mens barna blir aktivisert. Mens barna leker seg enten ute eller inne kan jeg gjøre øvelser mens jeg ser dem. Mannen kan passe dem en time mens jeg trener. Men du må ha det grunnleggende på plass: nok søvn og kosthold for å få ork til å gjøre dette. Anonymkode: e8bf6...c5f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Jeg jobber ikke turnus selv, men trener etter at barna har lagt seg. Og da mener jeg rett etterpå sånn at jeg ikke rekker å sette meg i sofaen først. Tar gjerne på treningstøyet før legging også, for å være helt sikker på å komme meg ut. Jeg ville funnet et løpeprogram for nybegynnere om jeg var deg. I begynnelsen er det mest å gå og jogge littegrann. Det får du til. Kjøp deg en treningsklokke, denne forteller deg hvor mange minutter du har hatt høy/moderat puls i løpet av uka. De trenger ikke 150 min de første ukene, men øk gradvis når du merker at du orker mer. Legg inn en liten styrkeøkt etter turen, 15-20 min er mer enn nok. Ville ikke brukt mer enn 5-10 min i begynnelsen faktisk, viktig å ikke gå for hardt ut. Jeg kan love deg at du vil få mer overskudd, og husk at det vanskeligste er å komme i gang. Klarer du å holde ut i fire uker vil det gå lettere 😊 Anonymkode: 2eb83...528
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Du må jo ikke nødt til å følge de generelle anbefalingene til punkt og prikke for at det skal være verdt noe. Alt er bedre enn ingenting og det er uansett anbefalt å starte i det små når man skal bygge nye vaner. Hvis du mener du kan greier å trene styrke to ganger i uken er jo det kjempeflott, kanskje det kan være ditt første mål. Noen uker kan du kanskje bytte ut litt av den ene styrkeøkten med litt kondisjonstrening. Når du har kommet inn i det, du kjenner fremgang og merker at den vanen sitter så kan du se deg om etter muligheter for å bygge på med mer aktivitet. Anonymkode: 94e1c...d0e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Jeg tenker også litt som en ab over her, med tanke på småbarn og en såpass fysisk jobb som sykepleier er. Jeg er renholder på et fergesamband, og merket forskjell på kondisen etter et par måneder. Styrhuset/broen er jo alltid helt øverst på ferga, så det er ofte minst to trapper opp dit. Med mopp, klut og såpe på slep blir det enda tyngre. De første ukene måtte jeg bruke den ledige hånden til å slepe meg opp den siste trappa. Gradvis gikk det lettere, plutselig kunne jeg gå i litt raskt tempo før jeg ble like sliten som jeg var i starten. Og det blir fort 10 000 skritt på en 8 timers arbeidsdag. Men utover det, litt fysisk aktivitet som er annerledes enn den du gjør på jobb eller med barna kan faktisk være litt godt. Det kan være så enkelt som en liten gåtur opp en skråning på en sti. Tilsvarende stigning på tredemølle gir kanskje den samme effekten kondisjonsmessig, men for føttene og hoftene sin del er det stor forskjell. Det syns i alle fall jeg; man bruker kroppen annerledes. Jeg har også prøvd littegrann zumba, og noen av de dansetrinnene hjelper å mykne opp i skuldre og hofter. Men ja, tid og krefter. En ab over som nevner mat og søvn beskriver mine egne erfaringer; uten nok søvn og variert kosthold forsvinner både energien og motivasjonen til å trene. En annen ting jeg finner litt motiverende, er noe jeg hørte i en lydbok. Mange kroppsbyggere har lave daglige mål. Vi snakker om type én armheving pr dag. En eneste en er lett nok til at de klarer det selv på sitt dårligste, så det reduserer dørstokkmila. Og når du først har tatt den ene, er du allerede i startposisjon og kan like gjerne ta en til. Blir det bare den ene, har de fortsatt nådd sitt mål for dagen. Anonymkode: f6290...0c5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 En dag i uka står jeg opp tidlig (5-tiden) og trener før jobb og morgenrushet. En dag i uka legger mannen ungene alene og jeg trener i 18-tiden. En dag i uka trener jeg etter at ungene er lagt i 19.30-tiden. En dag i uka henter mannen i barnehagen og jeg trener rett etter jobb og kommer hjem til middag. I tillegg trener jeg vanligvis en gang i løpet av helgen, denne økta tar jeg gjerne hjemme med ungene som heiagjeng. I tillegg til trening velger jeg så ofte som mulig å gå eller sykle og velger alltid trapp foran heis eller rulletrapp. Anonymkode: 21224...6d0
I Grosny Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er en sliten småbarnsmor som jobber turnus som sykepleier. Merker jeg er i meget dårlig form, får hjertebank og høy puls, samt blir tungpustet ved lite anstrengelse (les: gå opp en trapp eller gå litt fort på tur). Ser de generelle anbefalingene til fhi er at man skal være aktiv 150-300 minutter i uka, samt trene styrke 2 ganger i uka. Men jeg skjønner ikke når man skal få tid til dette? Greit, jeg kan finne tid til å trene styrke et par dager i uken, men å gå lange turer hver dag har jeg hverken tid eller energi til etter en hektisk dag på jobb, eller før/etter kvelds- og nattevakter. Skal det være så vanskelig å holde seg i form for helsa sin del? Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: 47166...289 Hvis du trener styrke to ganger i uka er du godt i gang. De nyeste rådene går ut på 30 minutter pr dag, og det sies også at 3x 10 minutter er bedre enn 1x30. 3 raske timinutters gårøkter pr dag kan gjøres de dagene du ikke trener styrke. Jeg har for min del veldig sterk treningseffekt av å sykle til jobben (lang vei) men blir så svett at dusjing er helt nødvendig når jeg kommer på jobb.
I Grosny Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af Jeg var inne på samme tanke. Det kan være mangel på noe (f.eks næringsstoffer), eller en sykdom. Søvnmangel?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 Jeg hadde det som deg ts før jeg møtte veggen. Barna sov ikke mer enn maks to timer sammenhengende på seks år og det kombinert med en hektisk sykepleierjobb fungerte ikke for meg. Prøvde å trene og alt men den høye pulsen bare økte i takt dess hardere jeg prøvde. Anonymkode: 4b969...d7b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af Jeg er ikke ts men jeg jobber i en aktiv jobb. Den bevegelsen man gjør på jobb er aktivitet men ikke målrettet eller god trening. Det er repeterende og statiske bevegelser og stress og man går på gulv som ikke gjør underverker for bein og rygg. Man har ikke alltid tid eller anledning til å ha riktige stillinger og kroppen belastes. Uansett om jeg går 7 timer på jobb så trenger jeg en tur i skogen i kupert terreng for å løse opp en stressa kropp og for å få trening for kroppens skyld. Anonymkode: d6a2e...ded 1
AnonymBruker 31 Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Med en så fysisk/hektisk jobb som sykepleier og turnus arbeid, ville jeg først tatt en sjekk hos legen. Se om du ligger lavt eller mangler noen vitaminer/mineraler ( jern og B vitamin som kan sees i sammenheng her kanskje). Jeg jobber turnus og har familieliv, det er tøft i perioder. Kjøp/ønsk deg en aktivitetsklokke og se hvor mange skritt du faktisk går i løpet av arbeidsdagen.. og hvor pulsen din ligger. Jeg fikk selv sjokk når jeg så at jeg gikk 8-9000 på en veldig rolig vakt, der jeg følte jeg satt på kontoret mest. Du er jo godt i gang om du har 2 styrkeøkter. Det handler om tid og prioritering.. og kanskje samarbeid med mann/samboer om du har det. Legg opp en plan uke for uke. 30 min økter med rask gange ute f eks et bedre enn ingenting.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Det hjelper nok kanskje ikke deg, men jg jobber deltid, og passer på da jg har litt fri!😁 Anonymkode: 4620d...9a7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af Enig! Har kronisk jernmangel, men nå begynner det å fylles på etter noen mnd, og jeg har nesten ikke hjertebank og løper opp trappa i stedet for å gå heseblesende. Anonymkode: f1c06...a04
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke ts men jeg jobber i en aktiv jobb. Den bevegelsen man gjør på jobb er aktivitet men ikke målrettet eller god trening. Det er repeterende og statiske bevegelser og stress og man går på gulv som ikke gjør underverker for bein og rygg. Man har ikke alltid tid eller anledning til å ha riktige stillinger og kroppen belastes. Uansett om jeg går 7 timer på jobb så trenger jeg en tur i skogen i kupert terreng for å løse opp en stressa kropp og for å få trening for kroppens skyld. Anonymkode: d6a2e...ded Mannen min har også en aktiv jobb med tunge løft. Han må likevel gå skikkelige treningsturer flere 2-3 ganger i uka der han blir litt andpusten, samt får tenkt på andre ting. Anonymkode: f1c06...a04
Gjest lurven Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 Du går vel mye på jobb? Da trenger du ikke å gå så mye utenom
Adrenalina1 Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan går det an å være småbarnsmor og sykepleier i turnusjobb og samtidig mangle "trening"? Det er ikke mulig det. Du ser det når du leser det du selv skriver: Du har ikke tid til å trene fordi du har det travelt med å løpe rundt og løfte på ting hele dagen. Er det ikke nettopp "trening" du holder på med hele dagen når du løper rundt og bøyer og tøyer og løfter og lemper? Du har ikke tenkt tanken at det kanskje er kroppen som mangler noe? Hvis du mangler jern, er transportsystemet for oksygen i kroppen din rasert. Blodplatene får ikke til å transportere oksygen uten jern. Det oppleves som dårlig kondis: Du blir andpusten av å gå ei lita trapp. Rart at det ikke er mer fokus på sammenhengen mellom dårlig kondis og jernmangel. Anonymkode: e7bf8...3af Nei, det er ikke trening å løpe rundt i huset og plukke opp leker eller løfte på unger. Det er aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 Husk at jo mer du trener og går turer, jo mer vil du finne tid og få overskudd til det. Du har kommet inn i et destruktivt mønster, og jeg har vært der selv. For å øve deg opp, trenger du ikke å starte med å gå lange turer. Ta på deg skoene, med mål om å gå en liten tur rundt nabolaget. Etterhvert som dørstokkmila blir enklere, har du også mål om å gå lengre turer. Nå vet jeg ikke hvor små barna dine er, men om det finnes et treningssenter med barnepass i nærheten av deg, anbefaler jeg at du starter på det. Da kan det være enklere å komme seg på trening på ettermiddag og kveld. Masse lykke til, det vil bli bra til slutt. Anonymkode: 1ba4b...56a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 Kjenner meg igjen. Jeg begynte å gå/småjogge, 2 min gange og 2 min jogg. Turen tok ca 20 minutter. Merket raskt endring i form og energi! Jeg gjør dette hver andre/tredje dag. 15-20 min holdt for meg. Fælt i begynnelsen, men nå gleder jeg meg, OG har mer energi. Anonymkode: 3cdb3...ee3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå