AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Skrevet 12. mai 2022 Barnet mitt ble hengt ut og beskyldt for å ha sagt noe hun ikke har sagt, foran hele klassen for et par uker siden. Alt har vært greit på skolen før dette. Masse venner, alt har vært så bra og sosialt. Nå blir hun mobbet tilogmed av sine egne venner, hun blir sett på annerledes, holdt utenfor, de har sølt såpe i gymbagen hennes, dratt fra henne, vært frekke og ufine. Samtlige i klassen snakker ikke lengre med henne. Dette også i regi av en annen jente som driver med splitt og hersk og er «lederen» i klassen… Hun sender rundt meldinger til de andre jentene med oppfordring om å ikke leke med datteren min… Dette har jeg fått høre av en annen forelder. Har tatt det opp med lærer, og vært i møte med rektor pga det læreren gjorde… De gjør ingenting for å ordne opp og dysser ned og mener dette overdrives (de beskytter seg selv, tar ikke ansvar etter å ha hengt ut og beskyldt ungen min for å ha sagt noe hun ikke har sagt foran hele klassen. Med dette, har de jo vist de andre ungene at det er fritt frem å mobbe, og nettopp dette er resultatet… Lærerinna Sa at hun er et dårlig menneske og alt mulig foran hele klassen mens hun gråt og gråt)… hun ble også kalt latterlig av lærerinna og ledd av… Det har blitt helt håpløst etter dette, og mye fravær. Rektor har jeg vært i møte med, hun skulle ringe meg og ordne i det, men har ikke hørt fra rektor siden. Hva i all verden gjør man når lærere LAGER mobbeofre på det viset? Anonymkode: d196a...b8d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Fyfaen… noen skulle virkelig ikke vært lærere. Anonymkode: 2b4b6...f22 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Stakkars jenta di! Klag høyere opp i systemet. Oppvekstsjef/skolesjef i kommunen må kobles inn, ring gjerne og avtal et møte der du legger frem saken og leverer klage. Om det ikke skjer noe raskt ville jeg også sendt klage til statsforvalteren, samt kontaktet kommunedirektøren. Involver alle du kan. Anonymkode: d0310...175 11 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Jegvhadde flyttet og gitt læreren helt klar beskjed hvorfor og kanskje klaget vedk inn til fylkesmannen Anonymkode: 13c59...000 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Dette skar skikkelig i hjertet, for en fæl lærer! Du skriver at foreldre har gitt deg informasjon. Er dette foreldre som syns situasjonen er kjip? I så fall kan du forsøke å prate med de slik at de kan prate med sine barn mens du venter på at noe forhåpentligvis skjer fra skolen sin side. Anonymkode: 5890d...ea8 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette skar skikkelig i hjertet, for en fæl lærer! Du skriver at foreldre har gitt deg informasjon. Er dette foreldre som syns situasjonen er kjip? I så fall kan du forsøke å prate med de slik at de kan prate med sine barn mens du venter på at noe forhåpentligvis skjer fra skolen sin side. Anonymkode: 5890d...ea8 Ja, er en forelder som kontaktet meg da vedkommedes datter kom hjem og sjokkert fortalte hva som hadde skjedd… Jeg kjenner ingen andre foreldre da vi er ganske nye… Anonymkode: d196a...b8d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Det du bør gjøre er; be om nytt møte der hvor du ber de lage en tiltaksplan i henhold til opplæringslovens paragraf 9a, du ber også om at møtet referatføres og at du skal godkjenner referatet før det arkiveres. Du ber om 14 dagers frist for tiltaksplan. Etter 14 dager ber du om møte med rektor med samme begrunnelse og igjen referat, godkjenning osv. På nytt 14 dagers frist for å iverksette tiltak. Dersom du ikke er enig i tiltakene eller føler de hjelper sender du en klage til statsforvalteren. Utrolig vanskelig situasjon dere har kommet i- og eneste måten å nå frem på når dialog ikke hjelper er å følge saksgang. Les opplæringslovens paragraf 9A!!! Masse lykke til🤗 Anonymkode: f4390...b6d 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 Da jeg begynte å lese, tenkte jeg læreren måtte ha gjort en ærlig feil og tatt feil elev, og dermed såret en litt sart elev. Det er nemlig ikke alltid feil å "ta" en elev foran klassen, hvis det er en situasjon som oppstår der og da. Når jeg leser videre, ser jeg dog at måten læreren snakket på, virker helt sinnsyk. Rektor skal beskytte sine ansatte, men ikke for en hver pris. Her anbefaler jeg deg å gå til Fylkesmannen, som noen andre også har nevnt. Dersom det du skriver stemmer, så fortjener denne læreren virkelig å få høre det fra høyere hold. Hilsen lærer. Anonymkode: 18edf...62f 8 1
AprilLudgate Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barnet mitt ble hengt ut og beskyldt for å ha sagt noe hun ikke har sagt, foran hele klassen for et par uker siden. Alt har vært greit på skolen før dette. Masse venner, alt har vært så bra og sosialt. Nå blir hun mobbet tilogmed av sine egne venner, hun blir sett på annerledes, holdt utenfor, de har sølt såpe i gymbagen hennes, dratt fra henne, vært frekke og ufine. Samtlige i klassen snakker ikke lengre med henne. Dette også i regi av en annen jente som driver med splitt og hersk og er «lederen» i klassen… Hun sender rundt meldinger til de andre jentene med oppfordring om å ikke leke med datteren min… Dette har jeg fått høre av en annen forelder. Har tatt det opp med lærer, og vært i møte med rektor pga det læreren gjorde… De gjør ingenting for å ordne opp og dysser ned og mener dette overdrives (de beskytter seg selv, tar ikke ansvar etter å ha hengt ut og beskyldt ungen min for å ha sagt noe hun ikke har sagt foran hele klassen. Med dette, har de jo vist de andre ungene at det er fritt frem å mobbe, og nettopp dette er resultatet… Lærerinna Sa at hun er et dårlig menneske og alt mulig foran hele klassen mens hun gråt og gråt)… hun ble også kalt latterlig av lærerinna og ledd av… Det har blitt helt håpløst etter dette, og mye fravær. Rektor har jeg vært i møte med, hun skulle ringe meg og ordne i det, men har ikke hørt fra rektor siden. Hva i all verden gjør man når lærere LAGER mobbeofre på det viset? Anonymkode: d196a...b8d Dette er alvorlig tenker jeg. Hadde meldt saken høyere opp i første omgang - Fylkesmannen som andre nevner. Men nå er jo dette gått såpass langt at kanskje et skolebytte kan være noe å vurdere frem til høsten om ting ikke roer seg? I følge forskningen vet vi at barn i barnehage og skole krenkes av voksne. Hadde ikke gitt meg på denne og hadde krevd full oppvask. 5
Ost Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Huff, høres ganske jævlig ut. Jeg pleier å være ganske avslappet, men om dette hadde skjedd mitt barn så hadde jeg tatt meg fri fra jobb og oppholdt meg på rektors kontor de neste dagene om jeg opplevde at de ikke tok saken seriøst. Skjer det ingenting eller de oppfører seg som de TS nevner så hadde jeg ringt oppover i systemet. Selvsagt mens jeg fortsatt er på rektors kontor. Alt skal også dokumenteres - heldigvis har jeg lov til å ta opp samtaler jeg selv er en del av uten godkjenning av motparten slik at møtene også er dokumentert. Ikke bare er dette viktig for å ha orden i sysakene, det kan bli relevant i fremtiden dersom det skulle bli relevant å gå til sak mot kommunen, som man har sett skjedd i nyere tid i media der mobbesaker ikke har blitt tatt tak i. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, er en forelder som kontaktet meg da vedkommedes datter kom hjem og sjokkert fortalte hva som hadde skjedd… Jeg kjenner ingen andre foreldre da vi er ganske nye… Anonymkode: d196a...b8d Skjønner. Tenker det hvertfall er fint at noen støtter dere her. Ellers har jeg ikke noen gode råd bortsett fra de andre som er nevnt. Klem til dere❤ Anonymkode: 5890d...ea8
GammelKaktus Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 Hadde gått for 9A, sett sammen en skikkelig klage og send det inn, legg vekt på lærerens ansvar her. Dette er jo så graverende at jeg hadde vurdert å tatt det til avisen og. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Jeg skal på ingen måter undervurdere det du skriver, men som lærer selv, er det flere ting jeg reagerer på. all mobbing mot datteren din startet fordi læreren sa noe? Sikker på at ikke noe foregikk også tidligere, men hun ikke sa noe hjemme før det eskalerte? barn/ungdommer snakker. Dersom dette skjedde foran elever i klassen, kan jeg vedde livet mitt på at hele skolen ville snakket om det ikke lenge etterpå - og det ville ført en storm av klager fra andre foreldre som ville vært bekymret. Hvis du har tatt det opp med rektor og vedkommende ikke gjør noe eller læreren nekter for å ha sagt noe: klag til fylkesmannen på grunnlag av kapittel 9A i opplæringsloven. det er riktig at en rektor skal beskytte sin ansatt, men selvfølgelig ikke for enhver pris. Dersom denne læreren virkelig har opptrådt så uprofesjonelt og med så lite omtanke for et barn, har vedkommende ingenting i skolen å gjøre. Totalt akseptabelt. MEN som mor selv - jeg hadde sjekket nærmere om alt virkelig stemte, klagd til rektor. Tas det ikke seriøst og følges opp, ville jeg klagd til skole- og oppvekst i kommunen, fylkesmannen og pressen. Sånt skal ikke aksepteres. Anonymkode: f7e2b...21a 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Dette er jo så graverende at pressen burde tatt tak i det! Nesten så man også burde sendt dette til administrasjonen i den kommunen det gjelder. Anonymkode: 5a1cb...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 Støtter alt som er sagt om 9a, men personlig hadde jeg også ønsket å ta dette opp direkte med de andre foreldrene i klassen og kalt inn til ekstraordinært foreldremøte. Men dette bør jo også være greit for barnet. Anonymkode: 1242d...8da 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 1. Ring FUG (Foreldreutvalg for skole) og be om rådgivning på hvordan de kan håndtere dette. 2. Ta kontakt med elev, lærling og mobbeombud i ditt distrikt. 3. Opprett 9A sak Hvis det er såpass drøyt at det kan gå under psykisk vold så ville jeg politianmeldt læreren. Da blir der helt umulig å feie under teppet... Anonymkode: 0df01...41a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 Jeg råder deg S T E R K T til å bytte skole og ikke la læreren slippe unna. Send kopi av klagen til Rektor Fylkesmannen Ordføreren i kommunen Anonymkode: 13c59...000 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 Ps de må svare skriftlig på en skriftlig henvendelse. Anonymkode: 13c59...000 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 Ok, da har du prøvd lærer og rektor, da må du høyere opp. Fylkesmannen og/eller media. Anonymkode: 9ca42...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå