Gå til innhold

Diverse hagespørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, par i midten av 20 åra,  vi har kjøpt drømmehuset og dette er første sommeren her. Kommer fra liten oslo leilighet til å ha en praktisk hage på 900kvm. 

Så da måter vi litt utfordringer da..

1. Vi har fått plantet en thuja barbant 120cm, vet hekk ofte tar lang tid, men hvor mange år tar det egentlig før en hekk kan skjerme mot innsyn? Noen erfaringer?

2. Når man jobbet med hekken har det blitt skader i plenen. Plenen er opparbeidet i de verste områdene, det er sådd nye frø, er det sannsynlig at det kan dukke opp noe gress i juni/juli?

3. Hva er forskjellen på å bruke gressklipper med oppsamler og uten?

4. Tips til en blomstrete plante å ha ute? Ønsker gjerne at den kommer år etter år. Gjerne litt stor. Skal være i en skråning

5. ugress i Stein rundt huset, Hvordan fjernes dette? Sitter jo bom fast 🙈

6. Ønsker å kjøpe blomster å ha ute, men er helt blank på hvor store Potter jeg burde ha. Hvis det står 29 cm på blomsten, holder det da med potte 30 cm? Hvor mange stemor ca per potte på hvor mange cm…?

Hjelp☺️

Anonymkode: 5761a...1e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Store potter med mye jord. Gir mindre rom for at plantene tørker ut. Mindre potter oftere vanning må til. Så du kan feks sette flere planter i samme potte om potten er større enn plantene 

Anonymkode: 89152...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 Når hekken blir tett kommer an på avstand mellom hekkplantene og kvaliteten. Etter min erfaring bruker Brabrand en stund lengre på å bli helt tett enn foreksempel smaragd fordi den har en "løsere" voksemåte men til gjengjeld gror brabrand litt raskere.

2. Gresset spirer nok snart hvis dere er flinke med vanning. Jeg hadde unnlatt å gå på det nye gresset det meste av denne sommeren unntatt for å fjerne ugress som løvetann og klipping etterhvert. 

3. I praksis syns jeg det har mest å si for hvor ofte man klipper gresset sitt. Med bioklipp havner de små gressbitene nede i gresset og gjødsler og gir bedre jordforhold men da må man klippe oftere for det fungerer dårlig med høyt gress. Hos oss prøver vi å får til hvert fall ukentlig klipp i høysesongen.  
Med oppsamler tar man bort gresset og næringen og må tilføre næring på annen måte men det fungerer med lengre gress.

4. Planter som kommer igjen heter stauder. Søk på stauder og sjekk for herdighetssone og andre egenskaper du ønsker som høyde, farge, jordforhold, blomstringstid og så videre.

4. Hvilken type ugress? Mest sannsynlig er det ikke annet valg enn å luke luke luke. Det vil bli bedre hvis du er standhaftig men det er en grunn til at hageeiere hater ugress ;) 

5 Som det skrives over. Jo større krukker jo enklere å få det til. Gjerne kombiner flere forskjellige blomster i samme krukke. Husk å sjekke det er dreneringshull i bunden og bruk gjerne leca nederst. 

Anonymkode: 429a2...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...