Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan opplevde dere det? Både selve før/under og etter inngrepet? 

skal ta og er veldig nervøs. 
ts

Anonymkode: 0996c...be3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trygt og fint:) Jordmor og mannen holdt meg i hånden under operasjonen og jeg fikk baby i armene rett etter hun kom ut❤️ Så måtte hun veies og kontrolleres og vi ble gjenforente igjen etter en time.

Vondt i såret særlig  første døgnet, men gikk fint med smertestillende de neste dagene. Ble skrevet ut etter 3 dager og gikk rundt som før etter 4-5 dager.

Med vaginal fødsel kan det oppstå rifter som er vel så smertefulle som såret etter keisersnitt. Og det kan oppstå plager som kan vare i måneds og årevis. Keisersnitt plager er oftest kortvarige. 

Jeg føler på mange måter det er større risiko forbundet med vaginal fødsel, på mange måter. Men dette er lite politisk korrekt- rett og slett tabu å si høyt😅

Anonymkode: a7e58...1ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk noen uker før planlagt ks. Ble lagt inn og tatt godt vare på. Operasjons- og anestesisykepleierne var helt fantastiske. Det var humor og masse omsorg under forberedelsene til operasjon. 

Kjente ingenting under selve operasjon. Fikk baby på brystet med en gang og jeg ammet umiddelbart under hele syingen. Deretter tok far og jordmor med babyen ut etter en times tid for å veie. Jeg kom på postoperativ og fikk slappe av et par timer med morfin når spinalen gikk ut (viktig å ikke være tilbakeholden med smertestillende!). Dit kom også manne og babyen etterhvert. Var oppe og gikk, dusja og stelte babyen 4 timer etter jeg kom fra postoperativ. 

Jeg dro hjem på dag to fordi jeg savna storebroren. Det skulle jeg ikke gjort. Barseltårer x10 og intense smerter da jeg kutta morfintbl tvert for å komme hjem.. Men jeg tok ekstra av det jeg fikk resept på så det gikk noenlunde greit. Men etterriene i operasjonssåret uten sterke smertestillende var ingen spøk. Fikk god oppfølgning fra sykehuset, jordmor ringte meg og spurte hvordan det gikk med meg og ga meg mer veiledning over telefon. 

Klarte meg egentlig som vanlig da jeg kom hjem, bare alt gikk litt saktere. Smertene gikk gradvis men forholdsvis fort over. 😃

Alt i alt en veldig fin opplevelse. 

Anonymkode: 30d43...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trygt og fint:) Jordmor og mannen holdt meg i hånden under operasjonen og jeg fikk baby i armene rett etter hun kom ut❤️ Så måtte hun veies og kontrolleres og vi ble gjenforente igjen etter en time.

Vondt i såret særlig  første døgnet, men gikk fint med smertestillende de neste dagene. Ble skrevet ut etter 3 dager og gikk rundt som før etter 4-5 dager.

Med vaginal fødsel kan det oppstå rifter som er vel så smertefulle som såret etter keisersnitt. Og det kan oppstå plager som kan vare i måneds og årevis. Keisersnitt plager er oftest kortvarige. 

Jeg føler på mange måter det er større risiko forbundet med vaginal fødsel, på mange måter. Men dette er lite politisk korrekt- rett og slett tabu å si høyt😅

Hva du føler er irrelevant, det du sier er ukorrekt faktamessig, ikke politisk. Keisersnitt har høyere komplikasjonsrisiko enn vaginal fødsel, både for mor og barn.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/okt-risiko-for-komplikasjoner-ved-keisersnitt/

Anonymkode: f1653...9dc

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt et hastekeisersnitt og et planlagt keisersnitt. De to opplevelsene var som natt og dag. Planlagt keisersnitt var en flott opplevelse. Fikk god info i forkant (selv om jeg hadde hatt et ks for noen år siden). Det var rolig og god stemning på operasjonsstua. Fikk spinalbedøvelse og kjente ingenting under selve operasjonen (du kjenner at de drar i deg osv, men ikke noe som gjør vondt). Fikk babyen på brystet med etter de hadde tørket han litt og pakket han inn og så fikk jeg ha han hos meg mens de tok ut morkaka og sydde meg. Så ble barnet tatt med på undersøkelse sammen med pappaen og jeg ble trillet på postoperativ. Etter kort tid kom baby og pappa til meg og baby fikk die. Ammingen kom i gang med en gang. Tok keisersnittet i 14-tiden og var oppe og gikk samme kveld. Dagen etter tok de ut kateteret og jeg begynte å gå litt frem og tilbake i gangen på barsel. Vi fikk eget rom og mannen fikk være med på hele oppholdet. Dro hjem på dag tre og trappet gradvis ned på smertestillende. Såret grodde fint og jeg har ikke hatt noen plager i etterkant. 

Ønsker deg lykke til! Dette kommer til å gå fint 😊.

Anonymkode: 1bd25...909

Skrevet

Tror det er stor forskjell psykisk på om det er planlagt eller ikke. Jeg hadde haste og det var ikke noe hyggelig, rett og slett fordi jeg ikke var litt forberedt på at det kunne skje. Nå som du alt vet det skal skje går det nok helt fint! Selve operasjonen var null problem da, men husk å ta det med ro etterpå og ta smertetillende. Jeg er fortsatt plaget av mitt hks for 12 uker siden 😅 

Tror(uten å vite sikkert) at man kanskje er litt raskere oppe å gå når det planlagt, rett og slett fordi kroppen har sluppet kjøret med vanlig fødsel først(som I mitt tilfelle var langdryge greier), så håper det stemmer med deg og :)

Jeg fikk ikke se datteren min mer enn noen sekunder rett etter og så noen minutter etter hun var veid og sjekket. Så kom de til meg på oppvåkningen, så ble noen timer uten baby, det kan være greit å innstille seg på at det også kan skje da jeg tror det er litt forskjellig fra sted til sted hvordan de gjør det 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha akutt keisersnitt fordi jeg var syk. Min opplevelse vil derfor være veldig ulik din, fordi du kommer til å være forberedt. 

Om jeg hadde vært forberedt og frisk ville det vært en god opplevelse. Teamet virket veldig rutinerte og avslappet, noe som gjorde meg trygg på at dette var en enkel sak de gjorde ofte.

Anestesilegen gjorde en god jobb i å prøve å få meg til å føle meg tryggere. Når mannen min ikke var der fikk jeg klamre meg til hånden hans. Mulig han prøvde å unngå at jeg fikk panikk, jeg taklet ikke situasjonen så godt der og da.

Babyen var prematur, så jeg fikk bare såvidt hilse på henne før hun ble hastet ut. Mannen min ble med henne, noe som var helt rett, men sårt. 

Etterpå var jeg fremdeles syk, og det anbefales ikke å ha masse, kraftig hoste rett etter keisersnitt. Bortsett fra hosten var ikke snittet så ille, med all smertestillende jeg fikk.

Det tok noen dager før jeg var i form til å bevege meg rundt, og først da merket jeg at snittet var litt begrensende. 

Det mest irriterende med å ha tatt keisersnitt er å ikke kunne løfte ting i flere uker. Jeg håper du ikke bor i tredje etasje uten heis, eller i toppen av en bratt bakke.

Pass på å ta laktulose mens du tar sterke smertestillende, selv om du ikke får beskjed om det. Som legen så pent sa det, på slike smertestillende blir man obstruert. 

Anonymkode: 16b63...726

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar❤️ Skal ta planlagt på mandag og jeg må innrømme at jeg er litt skrekkslagen. Ikke nødvendigvis til selve operasjonen, men alt. Bli mamma, operasjonen, er sykt engstelig for at hun ikke skal være frisk, hele pakka. Angrer nesten på at jeg ble gravid. Men som dere sier, så går det helt sikkert fint! Må bare prøve å skru hode på riktig plass.

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for fine svar❤️ Skal ta planlagt på mandag og jeg må innrømme at jeg er litt skrekkslagen. Ikke nødvendigvis til selve operasjonen, men alt. Bli mamma, operasjonen, er sykt engstelig for at hun ikke skal være frisk, hele pakka. Angrer nesten på at jeg ble gravid. Men som dere sier, så går det helt sikkert fint! Må bare prøve å skru hode på riktig plass.

ts

Da trenger du hvertfall ikke være bekymret for at noe skal gå galt under fødselen. Med planlagt keisersnitt er det ekstremt liten sjans for det. Du har et helt team rundt deg og med det beste medisinske utstyr tilgjengelig.

Til gjengjeld har vel omtrent 1/3 av venner og familie av meg opplevd komplikasjoner ifm vaginal fødsel. Over ett døgn i fødestuen, store rifter eller at det har endt med at baby mister oksygen eller fått navlesnor rundt halsen osv osv. Det har svært ofte endt med akutt keisersnitt til slutt likevel.

Dette skal nok gå bra skal du se❤️

Jeg trodde selv på forhånd at jeg skulle få fødselsdepresjon pga store utfordringer jeg hadde i livet mitt ukene før fødsel. Gikk i ekstra samtaler med jordmor rundt dette. Alle disse vanskelige følelsene forsvant umiddelbar etter fødsel!
Hormonene spilte virkelig på lag denne gang. Adrenalin og lykkehormoner☺️

Lykke til❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva du føler er irrelevant, det du sier er ukorrekt faktamessig, ikke politisk. Keisersnitt har høyere komplikasjonsrisiko enn vaginal fødsel, både for mor og barn.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/okt-risiko-for-komplikasjoner-ved-keisersnitt/

Jeg mener det ikke er helt hold i disse fakta. NHI Alvorlige komplikasjoner ifm keisersnitt er svært sjeldent i Norge. Mister man mye blod får man umiddelbart blodtransfusjon. Her er lista over vanligste komplikasjoner ifm keisersnitt. Ingen av dem er direkte farlige å få på er sykehus, kan bare være ubehagelig.

• Behov for blodtransfusjon 
  • Infeksjon i såret 
  • Behov for re-operasjon 
  • Blærekatarr
  • Infeksjon i livmoren 
  • Hodepine etter epidural- eller spinalbedøvelsen
  • Generell risiko forbundet med et kirurgisk inngrep spinalbedøvelse

Mulige (relativt vanlige) komplikasjoner ifm vaginal fødsel:

*Rifter og skader i fødselkanalen og endetarmens ringmuskel (relativt vanlig)

*Baby blir stresset, misfarget fostervann (ender ofte med akutt keisersnitt som innebærer langt høyere risiko enn planlagt KS)

*Baby kan få nedsatt hjertefrekvens og O2 metning som følge av lang hard fødeprossess (ender ofte med akutt KS)

*Baby kan få skader ifm selve fødselen (brukket krageben, skader ifm behandling med sugekopp osv)

*Baby kan få navlesnor rundt halsen 

Jeg er kanskje maks uheldig, men kjenner flere som har opplevd komplikasjoner ifm fødsel enn dem som ikle har opplevd komplikasjoner. En god venninne mistet baby ifm fødsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt to planlagte ks. Begge ganger helt uten komplikasjoner. Trygge flotte opplevelser jeg ikke ville vært foruten. Babyene har hatt full pott på Apgar score etter fødsel så ingen problemer for de heller. Var på bena dagen etter begge gangene og har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid. Arret på maggen har grodd veldig fint og er nesten usynlig nå. 

Anonymkode: 1f826...b19

AnonymBruker
Skrevet

Ikke planlagt, fødsel endte i ks. Skulle ønske jeg hadde sluppet det var veldig kjipt å ikke få baby på brystet med en gang. Det føltes som om jeg ikke var helt tilstede i det som skjedde. Fødsel gikk fra noe veldig naturlig og vilt til kaldt og medisinsk. Selvfølgelig glad jeg fikk baby ut i god behold. Tiden etterpå gikk greit var raskt på beina, smertestillende gjorde susen. Var litt tungt første ukene å f.eks reise seg fra seng og sofa med baby. Trengte hjelp til mye.

Anonymkode: 451d8...930

AnonymBruker
Skrevet

Et akutt keisersnitt som ikke var en god opplevelse! Fikk også komplikasjoner etterpå. Deretter to planlagte som gikk veldig fint. 

Anonymkode: 40230...493

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 10.04):

Husk at når vaginal fødsel og keisersnitt sammenlignes, så er det jo også snakk om akutte keisersnitt. Disse skjer fort, gjerne uten så mye forberedelser og pga. en allerede oppstått komplikasjon i den vaginale fødselen. Altså vil det samlet sett være «farlig» å ta keisersnitt, fordi akutte ks jo allerede er en farlig situasjon for mor eller barn. Akutte ks skjer jo fordi det har oppstått et problem, barnet ikke har det bra eller lignende.. Det er stor forskjell på akutte og planlagte keisersnitt. Et planlagt keisersnitt anses som en rutineoperasjon. Ja, barn født ved ks har større sjanse for pusteproblemer pga lungene ikke blir klemt på samme måte, de har også bittelitt økt sjanse for andre plager, men så er det også fordeler med planlagte keisersnitt. Det er ingen fare for at den fødende har for trang bekkenpassasje, ingen fare for ruptur i underlivet som gir varige skader, ingen fare for navlesnor rundt halsen, at fødsel drar ut eller stopper opp og barnet ikke får oksygen osv. 

Jeg støtter at vaginal fødsel i utgangspunktet er best for mor og barn dersom de begge er friske osv. Blant annet pga. bakteriefloraen babyen blir utsatt for i fødselskanalen. Men jeg mener det er viktig å skille hva man sammenligner. Vaginal fødsel vs. planlagt keisersnitt er noe helt annet enn vaginal fødsel vs. alle keisersnitt! Da de fleste ks ikke er planlagte. Opplevelsen for den fødende er nok også totalt forskjellig. Planlagte er rolige og forutsigbare, akutte er jo mer preget av redsel og stress.  

Anonymkode: 4227a...4dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 12.12):

Ikke planlagt, fødsel endte i ks. Skulle ønske jeg hadde sluppet det var veldig kjipt å ikke få baby på brystet med en gang. Det føltes som om jeg ikke var helt tilstede i det som skjedde. Fødsel gikk fra noe veldig naturlig og vilt til kaldt og medisinsk. Selvfølgelig glad jeg fikk baby ut i god behold. Tiden etterpå gikk greit var raskt på beina, smertestillende gjorde susen. Var litt tungt første ukene å f.eks reise seg fra seng og sofa med baby. Trengte hjelp til mye.

Anonymkode: 451d8...930

Man får baby på brystet med en gang med planlagt keisersnitt og frisk baby, så det trenger nok ikke TS være redd for. Baby lå på brystet mitt mens de sydde, og hele tiden på oppvåkning unntatt ti minutter eller noe som de stelte meg og hun lå hud mot hud på brystet til pappan i en stol ved siden av senga mi. Så opp på brystet igjen, ammet, og lå der mens de trillet meg opp på barsel. Pappan var også med oss hele tiden. 

Anonymkode: fa344...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 3.12):

Man får baby på brystet med en gang med planlagt keisersnitt og frisk baby, så det trenger nok ikke TS være redd for. Baby lå på brystet mitt mens de sydde, og hele tiden på oppvåkning unntatt ti minutter eller noe som de stelte meg og hun lå hud mot hud på brystet til pappan i en stol ved siden av senga mi. Så opp på brystet igjen, ammet, og lå der mens de trillet meg opp på barsel. Pappan var også med oss hele tiden. 

Jeg hadde et udramatisk keisersnitt der barn og mor hadde det fint ( ble derfor utsatt 5 timer pga ett annet som hastet mer) jeg fikk ikke barnet rett opp på brystet .. hørte barnet gråt , men så ingenting..lå å ventet mens jordmor stelte det og ga vit k.. de lengste minuttene i livet..synes også det var sårt.. er noe m å se den med en gang .. 

Anonymkode: a36bb...f8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 3.12):

Nei, det du beskriver her er ingen selvfølge. To friske barn med planlagt keisersnitt her, jeg har aldri fått dem på brystet. Med det ene barnet ble jeg skilt fra baby i flere timer (!) på oppvåkningen fordi de ikke hadde jordmorressurser til å være på oppvåkningen, og personalet på oppvåkningen kunne kun passe på meg, ikke baby. Så da måtte baby være på barsel, mens jeg var på oppvåkningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det du beskriver her er ingen selvfølge. To friske barn med planlagt keisersnitt her, jeg har aldri fått dem på brystet. Med det ene barnet ble jeg skilt fra baby i flere timer (!) på oppvåkningen fordi de ikke hadde jordmorressurser til å være på oppvåkningen, og personalet på oppvåkningen kunne kun passe på meg, ikke baby. Så da måtte baby være på barsel, mens jeg var på oppvåkningen. 

Dette høres kjemperart ut! Dette må ha vært lenge siden? Hvorfor skulle pleierene ha noe ekstra bry med å passe på baby, den passer du jo selv.. Jordmor skal ikke være på post-operativ og passe på noen heller, annet enn å hjelpe omgang med amming og klemme på magen med jevne mellomrom. Har hatt  2 planlagte keisersnitt her også og har hatt baby med meg når operasjonen ble gjort ferdig og inne på post-operativ. Dette står det informasjon om på sykehusenes nettside. Mente ditt sykehus at det var bedre baby var med far på barsel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette høres kjemperart ut! Dette må ha vært lenge siden? Hvorfor skulle pleierene ha noe ekstra bry med å passe på baby, den passer du jo selv.. Jordmor skal ikke være på post-operativ og passe på noen heller, annet enn å hjelpe omgang med amming og klemme på magen med jevne mellomrom. Har hatt  2 planlagte keisersnitt her også og har hatt baby med meg når operasjonen ble gjort ferdig og inne på post-operativ. Dette står det informasjon om på sykehusenes nettside. Mente ditt sykehus at det var bedre baby var med far på barsel? 

Nei, det er ikke lenge siden. Vi fikk klar beskjed om at det måtte være med noen fra føden/barsel til å passe/overvåke barnet, og det hadde de ikke kapasitet til pga mange pågående fødsler. Far var med meg på oppvåkningen, ikke på barsel. 
Dette var til alt overmål et mor-barn-vennlig sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet det er snakk om går i barnehage, så nei - det er altså ikke lenge siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...