Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble oppringt i dag med beskjed om jeg vil få tilbud om jobb tilsendt over helga. Dette er en statlig bedrift på vestlandet (så ikke oslo-lønn), og jeg er litt blank på hva jeg skal be om/forhandle i lønn. Har 475000 nå, i en tilsvarende jobb.

Kan man finne ut hva de andre som jobber der tjener, eller vil man måtte sjekke skattelister?

Ser også det skrives mye om inflasjon, at noen vil få høyere lønn fordi prisene på det meste øker og lignende. Ønsker ikke å legge meg urealistisk høyt, men samtidig vil man jo ha så mye som mulig. Er det rimelig å anta at de fleste vil gå opp mer enn normalt?

Der jeg er nå er via vikarbyrå, hvor jeg har vært i samme "oppdrag" i snart 2 år - ser det står at de betaler inn til pensjon tilsvarende 2% av lønna (trekkes ikke av lønna, men kommer utenom). Er dette vanlig? Hvis ikke, bør jeg legge på 2% på brutto av nåværende?

Føler meg som en idiot når det kommer til slike ting og hvordan man kan argumentere. De ansatter meg pga. erfaring, spisskompetanse, gode referanser osv.. så kan jo nesten ikke bruke det...

Anonymkode: a2836...102

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fink du ikke noe tilbud eller hint om lønnsnivå? Det er ved bytte av stilling du kan gjøre lønnshopp, når du først er ansatt er det mer snakk om justeringer etter sentrale og lokale forhandlinger. 

Sjekk lønnsstatistikken til fagforeninga di. Lønn vil jo være avhengig av mye forskjellig, sånn som vanskelighetsgrad på stillingen, din kompetanse og utdanning , hvor du skal jobbe og hvilken etat. Det er forskjell på lønn i staten nemlig

I staten er det innbetaling til Statens pensjonskasse fra arbeidsgiver, det trenger du ikke å ta med i beregninga på lønnskrav. Ytelsesbasert ordning vs innskuddsbasert pensjonsordning kan du jo lese litt om hvis du vil. 

Anonymkode: a58c6...264

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fagforening, de har tall, og kan også gi deg kontaktinfo til tillitsvalgt.

Du skal ikke legge på 2% nei, din tidligere arbeidsgiver har hatt den dårligste pensjonsordningen som er. Du vil få en langt bedre pensjonsordning i den nye jobben. 
Husk at du ikke vil bli med i høstens lønnsforhandlinger pga du blir ansatt så sent, så du må legge inn noe tilsvarende som årets lønnsoppgjør i kravet ditt. Dvs hvis du egentlig tenker å be om 500k, må du legge til rammen for frontfaget i år (3,7% eller hva det var, jeg husker ikke). 

Anonymkode: 5cfca...799

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg finner ikke noe om dette hos min fagforening - det er et ganske lite felt som krever en litt rar sammensetning av erfaring/utdanning. Alle der har tittel seniorkonsulent eller rådgiver nå, men bakgrunn og arbeidsoppgaver er helt ulike. 

De sa ikke noe om lønnsnivå på tlf, men regner med det står i tilbudet. Kommer tilbake hit når jeg får tilbudet :)

AnonymBruker
Skrevet

Den som er tillitsvalgt på arbeidsplassen din vil nok ha bedre oversikt. 

Anonymkode: 5cfca...799

Skrevet

Du kontakter den lokale avdelingen av fagforeninga di på den arbeidsplassen du har fått jobbtilbud. De skal ha oversikt over lønnsnivået. Måten du finner fram til rett person på er å kontakte fagforeninga di sentralt og spørre hvem som er hovedtillitsvalgt på den aktuelle arbeidsplassen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan man finne ut hva de andre som jobber der tjener, eller vil man måtte sjekke skattelister?

Aldri lurt å bruke andre sin lønn som forhandlingsgrunnlag. 

Ta utgangspunkt i tariff og legg krav over det basert på erfaring, ansvar, kompetanse og evt andre ting du bidrar med utover det som spesifikt forventes.

Skrevet

Statsansattes lønn er offentlig tilgjengelig informasjon, så det er bare å sende mail til virksomheten om innsyn i siste lønnsforhandlingsprotokoll. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter dersom foreslår å kontakte lokal hovedtillitsvalgt i virksomheten. De har oversikt over alle ansattes lønn og kjenner nåde generelt lønnsnivå og lønna til ansatte som det er relevant å sammenligne seg med. Du kan få råd om hva du bør gjøre. Det er også riktig at du ikke vil bli med på årets lønnsforhandlinger. Husk at lønna di skal vurderes på nytt innen 12 måneder. 

hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt i stor statlig virksomhet. 

Anonymkode: 2556f...af2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eliza Doalot skrev (På 14.5.2022 den 8.53):

Statsansattes lønn er offentlig tilgjengelig informasjon, så det er bare å sende mail til virksomheten om innsyn i siste lønnsforhandlingsprotokoll. 

Det er ikke sikkert man får mye ut av å se protokollen. Det er bare en andel av de ansatte som får opprykk, og disse er delvis oppført med lønnstrinn og delvis med årslønn. 

Anonymkode: 2556f...af2

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for gode tips.

Har fått forhandlingen fra i fjor høst (?) hvor det står hva alle tjener, eller hvilket lønnstrinn de har, men føler ikke jeg ble noe klokere. Lønnspennet er på hva jeg har i dag (475) til ca 550.000. De som jobber der nå har fra 450.000-650.000.

Vil det da si at de alltid starter lavest, og det avhenger av hvor lenge man har jobbet i staten? Eller kan man fortsatt forhandle ja? Er ikke aktuelt å ta jobben om jeg blir tilbudt under 500.000 (og da gjerne 3,7% ekstra også slik jeg forstod det).  Noen nevner å ikke bruke andres lønn i forhandling, det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre - men om alle som jobber der har 450.000, og jeg vil ha 550.000 vil det se dumt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ring fagforeninga på den aktuelle arbeidsplassen og hør. Vi får ofte henvendelser i min forening om slike spørsmål.

Anonymkode: 370e4...957

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her, takk for gode tips.

Har fått forhandlingen fra i fjor høst (?) hvor det står hva alle tjener, eller hvilket lønnstrinn de har, men føler ikke jeg ble noe klokere. Lønnspennet er på hva jeg har i dag (475) til ca 550.000. De som jobber der nå har fra 450.000-650.000.

Vil det da si at de alltid starter lavest, og det avhenger av hvor lenge man har jobbet i staten? Eller kan man fortsatt forhandle ja? Er ikke aktuelt å ta jobben om jeg blir tilbudt under 500.000 (og da gjerne 3,7% ekstra også slik jeg forstod det).  Noen nevner å ikke bruke andres lønn i forhandling, det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre - men om alle som jobber der har 450.000, og jeg vil ha 550.000 vil det se dumt ut.

Syns lønnsnivået virker veldig lavt til at du snakker om seniorkonsulenter/rådgivere. Men du sier ikke noe om bransje, så kan være det er helt ok i forhold til det.

Anonymkode: da91b...9c3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns lønnsnivået virker veldig lavt til at du snakker om seniorkonsulenter/rådgivere. Men du sier ikke noe om bransje, så kan være det er helt ok i forhold til det.

Anonymkode: da91b...9c3

Kan også ha mye å si hvor i landet dette er. Jeg gikk nylig opp 100 000 i lønn fordi jeg flyttet inn til nærmeste by hvor det generelle lønnsnivået er høyere. Nøyaktig samme sektor og stilling.

Anonymkode: 2dad5...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...