Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal søke, men gitt min inntekt og de få hundretusen jeg har spart så ser det ut som jeg kan få mellom 1.2 og 1.6 i lån. Da er alle inntektene tatt med;

uføretrygd 25000/mnd

Uføreforsikring 58000/året

Omsorgslønn fra kommunen 4800 mnd

Bidrag 2500.skattefri

Grunn&hjelpestønad, skattefri - 5600

Saken er ikke behandlet, jeg har også 280.000 i egenkapital i fond og sparekonto. 

Mitt største hinder er..."skal gi mulighet til å kjøpe nøktern bolig". 

Jeg mener ikke å være vanskelig, men ønsker å bo i byen der ungdommen går skole. Vi kan nok flytte noe lengre, men det blir lang (buss) skolevei og barnet har en del utfordringer kognitivt. Så helst sentrumsnært. 

Nå spør jeg dere

Når keg skal se etter bolig. Skal keg foretrekke borettslag eller selveier? Borettslag med oppmot 6-8000 i fellesutgifter + lånet mitt. Dog, da er det meste ytre håndtert. 

Eller selveier i sameie? 

Kunne dere hjulpet meg å sett om dere finner noen passende leiligheter i Bodø som kan passe. Om alt er mer enn 1.6 så gå opp til 2.2. Det er en sjanse for medlåner, det er bare ikke førsteprioritet. 

Helst 2 soverom, men dersom det er en bod og ett soverom så fungerer det også. 

Noen snille sjeler som kan hjelpe meg å se? Jeg ser meg blind og blir bare mer og mer frustrert. 

På forhånd tusen takk!

Anonymkode: 7b51e...bf2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke lån i husbanken om det er sjans for at du kan kjøpe uten hjelp.

Anonymkode: 39412...8e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husbanken gir ofte restriksjonene på hvor høy husleien kan være, greit å være obs på det.

Anonymkode: 850de...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal søke, men gitt min inntekt og de få hundretusen jeg har spart så ser det ut som jeg kan få mellom 1.2 og 1.6 i lån. Da er alle inntektene tatt med;

uføretrygd 25000/mnd

Uføreforsikring 58000/året

Omsorgslønn fra kommunen 4800 mnd

Bidrag 2500.skattefri

Grunn&hjelpestønad, skattefri - 5600

Saken er ikke behandlet, jeg har også 280.000 i egenkapital i fond og sparekonto. 

Mitt største hinder er..."skal gi mulighet til å kjøpe nøktern bolig". 

Jeg mener ikke å være vanskelig, men ønsker å bo i byen der ungdommen går skole. Vi kan nok flytte noe lengre, men det blir lang (buss) skolevei og barnet har en del utfordringer kognitivt. Så helst sentrumsnært. 

Nå spør jeg dere

Når keg skal se etter bolig. Skal keg foretrekke borettslag eller selveier? Borettslag med oppmot 6-8000 i fellesutgifter + lånet mitt. Dog, da er det meste ytre håndtert. 

Eller selveier i sameie? 

Kunne dere hjulpet meg å sett om dere finner noen passende leiligheter i Bodø som kan passe. Om alt er mer enn 1.6 så gå opp til 2.2. Det er en sjanse for medlåner, det er bare ikke førsteprioritet. 

Helst 2 soverom, men dersom det er en bod og ett soverom så fungerer det også. 

Noen snille sjeler som kan hjelpe meg å se? Jeg ser meg blind og blir bare mer og mer frustrert. 

På forhånd tusen takk!

Hjelpestønad er vel i barnets navn? Jeg søker startlån fra husbanken og Hjelpestønad tas ikke hensyn til. 

Anonymkode: 7efec...327

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hjelpestønad er vel i barnets navn? Jeg søker startlån fra husbanken og Hjelpestønad tas ikke hensyn til. 

Den er i barnets navn ja, men jeg har hatt møte med rådgiver i husbanken og ble bedt om å liste opp all innkommende. 

Hjelpestønaden er "barnets penger som skal fungere som lønn til den som yter tjenestene utover vanlige omsorgsoppgaver" ifølge NAV, så hjelpestønaden blir naturligvis brukt til vårt felles hushold. Det ville jo ellers vært ganske galskap å la barnet få over 5000 i mnd fra NAV "uten grunn". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du får ikke lån i husbanken om det er sjans for at du kan kjøpe uten hjelp.

Anonymkode: 39412...8e1

Det er ikke sjans å kjøpe uten hjelp. 

Jeg har vært runden innom 6 banker, både med spørsmål alene eller medlåner og det er avslag. Rådgiveren i husbanken sa da at de gjør et vedtak, men jeg må bestemme meg før jeg sender søknaden om jeg skal søke alene, eller med medlåner. Det er en forutsetning at jeg skal klare å overta lånet innen 5 år. 

Uten at noe vedtak er gjort enda gjorde rådgiveren en gjetning på beløp med og uten medlånetaker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husbanken gir ofte restriksjonene på hvor høy husleien kan være, greit å være obs på det.

Anonymkode: 850de...e0e

Ja, var det jeg også tenkte på. 

Prisene her er så drøye at jeg heller vil leie langtidsleie, men boliger som leies ut selges rett som det er, så det er skummelt det og. Jeg er vel en av få som helst ønsker å leie en sokkel/etasje i huset til huseier enn selvstendig leilighet 🙈

Eneste grunnen til at jeg ser på muligheten for å kjøpe er stabilitet. Så klart, å ha verdi i egen bolig og, men først og fremst stabilitet. 

Da syns jeg det er skummelt med borettslag og fellesgjeld som utgjør 7-8000 i mnd + eget lån på ca samme. Mens selveier og er skummelt, da er jeg igjen alene om prisen ved vinduskifte, drenering, bordkledning. Syns det er ordentlig skummelt å ta en sånn avgjørelse alene. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da syns jeg det er skummelt med borettslag og fellesgjeld som utgjør 7-8000 i mnd + eget lån på ca samme. Mens selveier og er skummelt, da er jeg igjen alene om prisen ved vinduskifte, drenering, bordkledning. Syns det er ordentlig skummelt å ta en sånn avgjørelse alene. 

Sameiet står for vindusskifte, drenering og bordkledning på utvendig felles struktur. Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at du skal dekke dette når du bor i et sameie.

Når du kjøper borettslagsleilighet med fellesgjeld må finansieringsbeviset dekke både innskuddet du skal gjøre og fellesgjelden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Den er i barnets navn ja, men jeg har hatt møte med rådgiver i husbanken og ble bedt om å liste opp all innkommende. 

Hjelpestønaden er "barnets penger som skal fungere som lønn til den som yter tjenestene utover vanlige omsorgsoppgaver" ifølge NAV, så hjelpestønaden blir naturligvis brukt til vårt felles hushold. Det ville jo ellers vært ganske galskap å la barnet få over 5000 i mnd fra NAV "uten grunn". 

Blir brukt felles her og men de regnet den ikke inn.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Sameiet står for vindusskifte, drenering og bordkledning på utvendig felles struktur. Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at du skal dekke dette når du bor i et sameie.

Når du kjøper borettslagsleilighet med fellesgjeld må finansieringsbeviset dekke både innskuddet du skal gjøre og fellesgjelden. 

Fra to venner som bor i (dog små) sameier. Ene bor i sameie med 4 leiligheter, den andre er de 8 enheter. De har en felles utvendig forsikring som dekker maling, skade på bygg/vannlekkasjer og slikt. Men de som bor i nedre del måtte ta dreneringen på egen regning i fjor sommer da de oppe argumenterte med at det kun er de nede med tilgang på hage og bruk av området (om de ble enige om for 15 år siden, siden øvre leiligheter har loft og større balkong). Jeg syns jo det høres merkelig ut, så da er det kanskje ikke vanlig å gjøre det slik? 

Mye å sette seg inn i skjønner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom alt det i hi regnes som inntekt, så har du over 500.000 i året. Du får ikke husbanklån for vanskeligstilte med 500.000 i året. 

Anonymkode: 15d88...50f

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra to venner som bor i (dog små) sameier. Ene bor i sameie med 4 leiligheter, den andre er de 8 enheter. De har en felles utvendig forsikring som dekker maling, skade på bygg/vannlekkasjer og slikt. Men de som bor i nedre del måtte ta dreneringen på egen regning i fjor sommer da de oppe argumenterte med at det kun er de nede med tilgang på hage og bruk av området (om de ble enige om for 15 år siden, siden øvre leiligheter har loft og større balkong). Jeg syns jo det høres merkelig ut, så da er det kanskje ikke vanlig å gjøre det slik? 

Mye å sette seg inn i skjønner jeg. 

Ja, og da kan jeg si som jeg pleier å si til alle som spør:

Ikke kjøp leilighet i små sameier der man begynner å krangle på den måten. Hva skjer med resten av huset dersom dreneringen ikke blir utbedret?

IKKE KJØP LEILIGHET I SMÅ SAMEIER. Små = mindre enn 10 boenheter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir brukt felles her og men de regnet den ikke inn.

Forskjellig praksis tydeligvis. Da er jeg jo ganske heldig som får den medregnet som innkommende. 

De ba meg liste reell inntekt (omsorgslønn, uføretrygd samt uførepensjon fra KLP) + annet innkommende som da er barnebidrag, barnetrygd og grunn- og hjelpestønad. Samlet "årsinntekt" blir jo betydelig høyere da. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 minutter siden):

Dette gjelder ikke ved Startlån fra Husbanken.

Det er viktig at du får med vanskene ift barnet ditt ts, og en gitt sum i lån er ikke skrevet i stein. Det går an å forhandle summen hvis du finner noe dyrere, eller en spesifikk leil du kan søke på.

I vår kommune må man kjøpe leil/rekkehus i boligbyggelaget, men det er visst ganske uvanlig. I andre kommuner kan man kjøpe både hus og leil og står fritt til å velge selv.

Anonymkode: 19267...e76

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Ja, og da kan jeg si som jeg pleier å si til alle som spør:

Ikke kjøp leilighet i små sameier der man begynner å krangle på den måten. Hva skjer med resten av huset dersom dreneringen ikke blir utbedret?

IKKE KJØP LEILIGHET I SMÅ SAMEIER. Små = mindre enn 10 boenheter.

Tusen takk for at du sier det! For jeg har jo ingen peiling og det er greit å vite hva jeg skal unngå, eller sjekke nøye heretter 😀

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette gjelder ikke ved Startlån fra Husbanken.

Anonymkode: 19267...e76

Kan du henvise til regelverk så jeg kan få oppdatert kunnskapen min? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom alt det i hi regnes som inntekt, så har du over 500.000 i året. Du får ikke husbanklån for vanskeligstilte med 500.000 i året. 

Anonymkode: 15d88...50f

Joda, for selvom det samlet er relativt mer er det fortsatt ikke reell inntekt. De ser på budsjettet at jeg klarer det med det, men legger likevel til grunn reell årsinntekt. Derav møte med husbanken, hvor vi gikk gjennom dette. Det er unntak fra regler, og jeg havner lott i den unntaksboksen. 

Igjen er det med medlåner (på 15%) et krav om at jeg klarer å fristille medlåner innen 5 år, det er ca tid før jeg uansett ikke har krav på en del av stønadene. 

Nå er det av HABU ganske gitt at det søkes direkte uføretrygd for barnet og det er ingen plan om at barnet skal bo alene på en del år - ergo betaler da også barnet hjemme. 

Jeg har forøvrig ikke tenkt å være uføretrygda resten av livet (gitt at jeg får et langt liv), jeg har håp om at intensiv behandling og opptrening kan få meg tilbake i iallefall halv stilling. Det har bare vært litt dårlig fokus på meg disse årene med barnet som trenger såpass mye ekstra omsorg. 

Ikke at dette egentlig var relevant, men. Som sagt,vi har hatt møter, diskutert, satt opp budsjett etc. Jeg må bare søke og få vedtak, og da bestemme meg for æ søke alene eller med medlåner. Ene kan gi avslag og da er det greit å vente til neste pott deles ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...