AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Hvordan få til å gå til psykolog i arbeidstiden? hva skal man si til arbeidsgiver? må man ha legeerklæring e.l? kan arbeidsgiver nekte? Anonymkode: 96665...f28 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan få til å gå til psykolog i arbeidstiden? hva skal man si til arbeidsgiver? må man ha legeerklæring e.l? kan arbeidsgiver nekte? Anonymkode: 96665...f28 Ja det kan du. De kan ikke nekte til det nei, det er samme som å gå til lege. Du kan faktisk bli sykmeldt på behandlingsdag, dvs kun den dagen du er på behandling. Anonymkode: 734d4...01e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Jeg hadde oppfølging av bedriftshelsetjenesten sin psykolog etter flere alvorlige hendelser på jobb. Det var noen uker med samtaleterapi og finne gode teknikker til å håndtere videre. Dette var da bestilt av leder så sånn sett viste hen om det, men jeg la timene til starten av dagen eller slutten (avhengig av hva vi tok opp). Vil tro det kan være vanskelig å komme tilbake på jobb etter 45-90 minutter med hodegransking. Nå jobber jeg i en IAbedrift da, så timer hos psykolog går inn under lege/spesialisthelsetjeneste og da jeg trengte annen type hjelp senere la jeg det inn som fri med lønn pga behandling/spesialisthelsetjeneste. Sjefen spurte en gang om keg antok det ble langvarig og om jeg var villig til å få en erklæring fra psykologen jeg hadde da som bekreftet at jeg var pasient og pga jobb kunne hen tilrettelegge timer til de dager det passet best. Det var OK for meg, og leder sa hen ikke trengte erklæringen da, men vi hadde et kort møte og fant dager som passet best og så var jeg i behandling annenhver uke i 6 mnd. Men om det er slik at du ikke ønsker å fortelle leder om dette, så sjekk hva personalhåndboken deres sier om fravær, legebesøk etc. Noen sier man skal søke velferdspermisjon, men hos oss la vi det inn med fraværskode "lege/spesialistbehandling". Velferdspermisjon brukes (his oss) til det man ikke skal ta ferie på, men heller ikke er syk. F.eks begravelse, reise til og fra, flytting, før konfirmasjon etc. Noe med lønn og noe uten lønn. Anonymkode: 4a6a3...2c6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Jeg sa til nærmeste leder at jeg hadde behov for å starte opp en jevnlig behandling hos psykolog. Det var ønskelig fra bedriften sin side at jeg la timene mot slutten av arbeidsdagen pga logistikk med bemanning. Trengte ingen legeerklæring, og nærmeste leder avklarte med HR at jeg fikk permisjon med lønn. Jeg leverte bare en lapp med tidspunkter. Gikk i behandling 2-4 ganger i måneden i 7 måneder. Anonymkode: c45ea...66b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Jeg var noen få ganger hos psykolog, sa bare at jeg skulle til legen. Anonymkode: 13762...ec7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Hos oss går dette under "korte velferdspermisjoner". Anonymkode: 5970e...958
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå