Gå til innhold

Når går grensa for at du ikke ønsker at ditt barn skal omgås et annet barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går den grensa et sted for dere? Tenker da på barn fra ca. 12 år og opp. Har dere noen gang sagt eller kunne sagt at, han/hun ønsker jeg ikke at du er sammen med, og sier nei ved forespørsel om omgang med dette barnet?

Husker da jeg var 13 år så fikk jeg en venninne som oppsøkte fester, hang sammen med gutter som hadde bil og røykte og drakk. Foreldrene hennes var skikkelig fortvilte husker jeg. Men, så fant mine foreldre ut at hun dro meg med på dette, og satte en stopper for at vi fikk omgås på fritida. Og jeg syns faktisk det var en lettelse da jeg ikke klarte å sette grenser selv. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: d18c1...c54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Går den grensa et sted for dere? Tenker da på barn fra ca. 12 år og opp. Har dere noen gang sagt eller kunne sagt at, han/hun ønsker jeg ikke at du er sammen med, og sier nei ved forespørsel om omgang med dette barnet?

Husker da jeg var 13 år så fikk jeg en venninne som oppsøkte fester, hang sammen med gutter som hadde bil og røykte og drakk. Foreldrene hennes var skikkelig fortvilte husker jeg. Men, så fant mine foreldre ut at hun dro meg med på dette, og satte en stopper for at vi fikk omgås på fritida. Og jeg syns faktisk det var en lettelse da jeg ikke klarte å sette grenser selv. 

Hva tenker dere?

Enig med dine foreldre. 
jeg har barn på 14 og 16 og de har heldigvis greie venner. Men har vært innom tanken. Hvis 14 åringen har begynt å henge med eldre ungdommer som drikker og røyker hadde jeg prøvd å stoppe dette vennskapet. 
Ikke fordi jeg tenker dårlig om andre ungdommer, men for å beskytte min egen naive 14 åring som både er lett påvirkelig og ikke klarer å sette grenser for seg selv. 
min mor nektet også meg å være med ei hente på ungd skolen, mye av samme grunn. Hun var grenseløs, gjorde som hun ville og dro meg med på ting jeg aldri hadde gjort ellers. 
mer glad mamma gjorde dette 

Anonymkode: f4da6...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen unge har godt av at foreldre setter grenser for vennskap, andre ikke. Noen går heller i mot egne foreldre enn venner. Andre barn er mer påvirkelige ( av andre unge), disse går det lettere å sette stopper for. 

Ja, vi har bedt vår tenåring holde avstand. Det begynte i det små. Han hørte ikke på oss i bursdager på barneskolen. Videre på ungdomsskolen kom han veldig lett i konflikt med lærere og andre medelever. Det ble veldig slitsomt når han var en del av gjeng som overnattet.  Så ville han tøffe seg mer i gjengen, ble litt uvenner og prøvde røyk og alkohol, slåssing og hærverk. Eskalerte fort. Innimellom her sa vi stopp.  Tydeligvis var vi ikke de eneste foreldrene…. Gutta ble aldri venner igjen, gutten henger nå med en gjeng som han ble kjent med i tøffe seg starten.    Må innrømme at gjengen på 6-7 gutter er nå mye mer harmonisk, overnattingene og filmkveldene er nå mye roligere.    Jeg stoppet det for at min tenåring ikke skulle bli dratt med noe på grunn av at han var venn med den gutten som han ikke ville. 

Anonymkode: ce733...0bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle vært noe helt ekstremt som førte til at jeg eventuelt nektet barna mine å omgås enkelte mennesker. Gjennom livet kommer gjentatte ganger til å treffe på mennesker som har negativ innflytelse på dem og det er viktigere å lære dem hvordan håndtere dette enn å skulle komme inn og "redde" dem som en curlingforelder. Hva når de er 18, 20. 40? Skal Mamma komme og styre vennekretsen og kjærestene deres da også fordi de ikke aner hvordan de skal takle det selv? Man må også snakke mye med dem om røyking, rus, sex, vold og alkohol slik at de er trygge på eget ståsted og hva som er fornuftige valg og ikke lar seg påvirke av andre. Gi en mann en fisk og han har mat for én dag, lær en mann å fiske og han har mat hele livet. Det er et ordtak som passer veldig godt i barneoppdragelse også. 

Anonymkode: 2e138...fb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en gutt over som stjal og gjorde hærverk hjemme hos oss. 
Datteren får ikke gå sammen med han på kjøpesenteret.  Og han får ikke komme inn på besøk mer. Synd da jeg trodde dette var en ordentlig gutt. Men selv de som virker mest engel, kan vise seg å være helt motsatt. 

Anonymkode: b7a06...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva tenker dere?

Nettopp slike venner som du beskriver over får ikke mine tenåringer lov til å henge med. 

Heller ikke de som driter i skolen, skulker og gjør ugang.

Vi snakker sammen om det og barna er heldigvis reflekterte nok til å forstå hvorfor de ikke kan få henge med slike venner/ bekjente.

Anonymkode: 0a3b8...ff5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva tenker dere?

Mine foreldre nektet meg å være med flere. Men noen av de var grei men de trodde det verste om de. Jeg var med de bak ryggen for det! Vil de kan de!

Anonymkode: 93956...f55

AnonymBruker
Skrevet

Svært mye, noen erfaringer må de få gjøre selc

Anonymkode: a93ff...e68

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Gjentatte lovbrudd og dårlig oppførsel, som stjeling, hærverk og alkohol/rus, kunne nok fått meg til å sette kroken på døra for en av barnas venner. Det samme gjelder dersom vennene rett og slett er skikkelig slemme. Har ikke opplevd det første (enda...), men et av barna mine hadde en "venn" som rett og slett var en drittsekk som trykte barnet mitt ned i søla. Jeg nekta ikke direkte, men gjorde definitivt mitt for å fase ut denne "vennen", ja. 

Ungene må få gjøre seg noen erfaringer selv også, og det er absolutt ikke sånn at unger alltid gjør som vennene gjør. Samtidig kan man ikke være helt naiv og blind som forelder heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...