Gå til innhold

Hun trenger hjelp men vil ikke til lege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn på 19 som sliter. Hun er nesten ikke ute av rommet sitt, stort fravær fra skolen. Dette har pågått noen år. For ikke lenge siden mistet hun noen som sto henne nær. Hun trenger hjelp men klarer ikke å gå til lege. Hun snakker heller ikke i telefon så noen krisetelefon er heller ikke aktuelt. Hun vil bare være alene. 
Noen som har forslag til hvordan jeg kan få henne til å be om hjelp? 

Anonymkode: 05e65...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor hun hjemme hos sine foreldre? Det har pågått noen år, skriver du. Du kan være en god venn for henne. Snakke med henne og spør hvordan hun har det.
Du kan også varsle hennes lege med beymringsmelding, så tar de kontakt..
Respekter hennes valg

Anonymkode: 226c0...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Chat? Det finnes vel ulike chat-tjenester.

Anonymkode: 35713...a6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Chat? Det finnes vel ulike chat-tjenester.

Anonymkode: 35713...a6f

Har du navn/ adresser til noen?

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis du tilbyr deg å bli med henne til legen? Greier du å overtale henne til det?

Anonymkode: e8ca8...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva hvis du tilbyr deg å bli med henne til legen? Greier du å overtale henne til det?

Har prøvd dette. Vi hadde avtale men hun klarte ikke gå inn. Vi sto på parkeringsplassen og hun bare gråt og gråt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd dette. Vi hadde avtale men hun klarte ikke gå inn. Vi sto på parkeringsplassen og hun bare gråt og gråt. 

Hmm hva med kommunens psykisk helse tilbud? Man trenger ikke henvisning fra lege, kan ta kontakt selv for eksempel via e-post. De reiser også hjem til folk, kanskje det hadde gjort ting lettere for henne.

Jeg ville nok uansett sendt et brev til fastlegen hennes og meldt bekymring. Det høres jo alvorlig ut, dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bekymringsmelding

Anonymkode: f5d34...079

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bekymringsmelding

Anonymkode: f5d34...079

Legen vet om dette men sier han ikke kan gjøre noe uten at hun kommer på legekontoret. 
Jeg håper at noen kan gi noen råd for å overtale henne til å prate med dem. 
hun har jo tilbud om hjelp men vil/ tør ikke ta imot. 

AnonymBruker
Skrevet

La henne være i fred. Hun vil ikke ha hjelp og hun trenger ikke hjelp. Er så lei av deg

Anonymkode: 63c9a...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Legen vet om dette men sier han ikke kan gjøre noe uten at hun kommer på legekontoret. 
Jeg håper at noen kan gi noen råd for å overtale henne til å prate med dem. 
hun har jo tilbud om hjelp men vil/ tør ikke ta imot. 

Synes likevel du bør sende han et brev til legen og forklare hvor dårlig hun er (greier ikke gå ut av rommet) og at hun er for syk til å greie å komme på legekontoret. Kan hende legen ikke forstår hvor alvorlig det er. 19 år og måtte ha det slik uten hjelp. Helt fryktelig.

Og kontakt kommunen (rask psykisk helsehjelp,  lavterskeltilbud, mestringssentral eller liknende) på hennes vegne. De kan hjelpe dere videre. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...